Hej!
har väggar i ett badrum som är dels stående plank, och dels ursprunglig stockvägg.
Har alltså tagit bort väggskivorna.
vad säger reglerna? vad kan man sätta dit för skivor för att det ska bli tillräckligt stabilt för kakel?
eller är det så att jag måste riva väggarna och regla upp cc30

mvh Danne
 
Det finns inte direkt specificerat hur man ska lösa detta, men huvudsaken är att det blir böjstyvt nog. Minst motsvarande enkelgips på reglar c/c 450 mm. Det misstänker jag att väggen i sig redan är, så det du behöver göra nu är att få en "död" yta att sätta keramik på. Om väggen är mycket ojämn kommer en skiva inte ligga dikt an mot underväggen, utan svikta. Är väggen jämn så blir det säkert stumt och bra.

Är väggen jämn och rak? :)
 
  • Gilla
Krantz92
  • Laddar…
väggen är hyffsat rak, vissa plankor har vridit sig lite.
men tänkte ta en hyvel och köra ner det värsta!

ska man köra med nåt annat än gips för att det ska bli tillräckligt stabilt?

eller hur bygger jag upp väggen?

har inte tagit bort golvet än, så jag vet inte hur det är uppbyggt.
kanske blir fler frågor snart...

Har tänkt att göra så mycket jag kan själv, och orkar jag inte hela vägen får proffsen avsluta jobbet!
 
är i samma sits som er. Har också plankvägg(rejäl yttervägg). Tänkte sätta dubbla gipsskivor för att få tillräcklig styvhet. Eftersom väggen inte är 100% jämn så borde väl två skivor bli så pass styvt så att det inte sviktar. Mitt sunda förnuft säger mig att om det inte sviktar med dubbel gips på cc60(enligt branschreglerna) så lär det inte heller svikta med dubbel gips på en rejäl plankvägg pga små ojämnheter i väggen. Har du dock en jämn vägg så finns det som jag ser det ingen anledning att sätta dubbelt gips. Är dock inte nån expert på detta men genom att använda sunt förnuft klarar man sig hyfsat bra.
Är man lite osäker, som jag är, så använder man dock både hängslen och livrem.
 
Jag har också plankvägg och jag satte enkelgips. På något ställe hade plankorna vidit sig varvid jag körde lite med elhyveln.
Som Jon_h skriver så är det MAX cc450 som gäller och om väggen vore så sne, skev eller buktar så mycket att man inte har anläggning mellan plank och gips på en sträcka större än 450mm så bör (måste) man rikta upp väggen. Då riktar man lämligen upp den med cc300. Lägg vattenpasset längs med väggen och kolla var du har topparna, det är ju lämpligast att det är där du skruvar gipset om du vill ha en utjämnande effekt av gipsskivan. Om du ser att det på något ställe buktar så mycket att du inte vill dra in gipsskivan mot väggen och att detta avstånd är längre än 450mm så får du väl rikta väggen.

Till sist vill jag säga att en plankvägg (stående 2" el. 3" spontat) känns bra mycket stabilare än vägg med reglar 95x45 cc600 med 12 spån + 13 gips.

/Funkis

Precis som Fredrik skriver här under så är det MAX cc450, jag har nu ändrat texten.
 
"Som Jon_h skriver så är det min cc450 som gäller"

Vill inte vara besservisser på något sätt, men det är MAX cc450mm...

Vilket ju framgår senare i inlägget, men bara för att undvika ev missförstånd.

/Fredrik
 
Så ni tycker att man kan köra enkel gips direkt på plankväggen då!?
tänkte annars om man skulle sätta spån el dylikt innanför och sedan gips...

hur är det i duschhörnan kan man köra gips där med?

mvh Danne
 
Vad gäller böjstyvheten så tror jag att det ska fungera med enkelgips, men det beror som sagt på hur ojämn väggen är. Läs vad Funkishus skriver.

Vad gäller materialval kring skivor har det avhandlats en hel del här på forumet. Sök lite eller läs den klistrade tråden längst upp.
 
Det går inte att svara på din fråga om du kan sätta gips direkt på plankväggen utan att ha sett och kontrollerat den först. Du måste kolla om väggen är i lod och hur jämn den är. Buktar den som en banan så kommer den färdiga kaklade väggen också att göra det. För att kontrollera detta så använd ett långt vattenpass eller rätskiva och lägg längs med väggen, prova på olika höjder, sen får du bilda dig en uppfattning om du tycker att det är ok eller inte.


/Funkis
 
Enkelgips på plankvägg blir troligen mycket stabilare än en reglad dubbelgipsvägg, det räcker säkert till och med med renoveringsgips. Men om väggen blir bubblig och sned, vilken den troligen blir, speciellt med renoveringsgips men även med vanlig gips så kanske men inte tycker att det blir snyggt att kakla på. Kakelfogarna gör att du kommer och se dessa ojämheter vldigt tydligt.

// Daniel
 
Jag hoppas att trådstartarens badrum är färdigt nu. Det har ju gått sju månader sedan den här tråden var igång. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.