BirgitS BirgitS skrev:
Det där köket ser ju trevligt ut och fungerar nog bättre utan en köksö mitt i.

Men nya väggen och köksskåpen ska väl vara lika långa?
Är det tänkt att bli en kolfilterfläkt + en frånluftsventil nu när spisen har flyttats eller ska ni dra om rören upp till skorstenen?
Var hamnar diskmaskinen?
Fundera noga på ordningen mellan högskåpen för egentligen vill man ju ha alla av dem nära en bänk så att det blir kort väg att bära matvaror resp. plåtar.
Vi testade med ett öppet avslut, men vi har ändrat oss för 400gången :D

Ska lägga upp en ny igen så får ni kika!
 
JonasWe JonasWe skrev:
Vilken ritning kikar du på? Har tänkt om lite längre ner i tråden :)
Tittar på originalet och om det stora målet är enbart öppnare lösning mot matplatsen så finns det förbättringar att göra med lite mindre omfattande ombyggnad. Istället för att peppa till större och större ombyggnad. Sen får du gärna riva hela huset och börja om ifall du gärna vill.:D
 
Nu har vi gått tillbaka lite, spis, diskmaskin på originalplatser.

Vad tycker ni om detta?

I hallen blir det en 40cm djup garderob med skjutdörrar på större delar av väggen emot köket.

Kyl, frys är på sidan vid spisen.
Ugn/micro och skafferi på sidan emot hallen.

Diskmaskin brevid diskho

3D-ritning av ett kök med grå skåp, inbyggd ugn och spis, diskho och matbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-visualisering av ett kök med vit inredning, spis och diskho placerade enligt beskrivningen i inlägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Översiktsplan av ett kök med plats för spis, diskmaskin, kyl, frys, ugn/mikro och skafferi markerade, samt matbord och garderob.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
M Mellanbarn skrev:
Tittar på originalet och om det stora målet är enbart öppnare lösning mot matplatsen så finns det förbättringar att göra med lite mindre omfattande ombyggnad. Istället för att peppa till större och större ombyggnad. Sen får du gärna riva hela huset och börja om ifall du gärna vill.:D
Som det ser ut nu så tycker vi köket är för litet/trångt och hallen för stor :) Därav är väggarna tänkta att tas bort samt ersättas med en ny på annat ställe.
 
  • Gilla
Mellanbarn
  • Laddar…
BirgitS
JonasWe JonasWe skrev:
I hallen blir det en 40cm djup garderob med skjutdörrar på större delar av väggen emot köket.
40 cm djup garderob fungerar dåligt för hängande kläder för det blir bökigare att först dra fram stången för att komma åt kläderna, ta ner eller hänga upp jackan etc. och sen skjuta in stången igen. Känns som stor risk för att vissa inte kommer att orka med alla steg utan att skjutdörrar lämnas öppna och stången utdragen. Inte många jackor som ryms på 40 cm heller.

JonasWe JonasWe skrev:
Kyl, frys är på sidan vid spisen.
Ugn/micro och skafferi på sidan emot hallen.
Jag skulle ju hellre vilja ha ugn/micro nära hällen så att det går att titta till det som håller på och blir klart i ugnen samtidigt som man steker det sista på hällen.

Sen tycker ju jag personligen att det är alldeles för lite bänkyta mellan hon och hällen där man normalt vill samla alla ingredienser, skärbräda och skålar man behöver under tillagningen. En person som står vid den arbetsytan kommer också att blockera en stor del av hällen för den andra personen (om man är två i köket samtidigt). Jag tror man vinner mycket bara på att flytta hällen lite längre bort från diskhon, typ byta plats på hällen och bänkskåpet bredvid..
 
BirgitS BirgitS skrev:
40 cm djup garderob fungerar dåligt för hängande kläder för det blir bökigare att först dra fram stången för att komma åt kläderna, ta ner eller hänga upp jackan etc. och sen skjuta in stången igen. Känns som stor risk för att vissa inte kommer att orka med alla steg utan att skjutdörrar lämnas öppna och stången utdragen. Inte många jackor som ryms på 40 cm heller.
Inom 1m så har vi 3m pax 60x60 garderob där det också kommer finnas hängförvaring. Det var bara en sidnotis :)

BirgitS BirgitS skrev:
Jag skulle ju hellre vilja ha ugn/micro nära hällen så att det går att titta till det som håller på och blir klart i ugnen samtidigt som man steker det sista på hällen.

Sen tycker ju jag personligen att det är alldeles för lite bänkyta mellan hon och hällen där man normalt vill samla alla ingredienser, skärbräda och skålar man behöver under tillagningen. En person som står vid den arbetsytan kommer också att blockera en stor del av hällen för den andra personen (om man är två i köket samtidigt). Jag tror man vinner mycket bara på att flytta hällen lite längre bort från diskhon, typ byta plats på hällen och bänkskåpet bredvid..
Good point, vad säger ventilationstjosan om att man har ett svängt rör till takfläkten? För det betyder att vi behöver borra nytt hål för fläkten i taket samt vinkla den på vinden, är det ok? med avseende på sotning osv
 
BirgitS
JonasWe JonasWe skrev:
Good point, vad säger ventilationstjosan om att man har ett svängt rör till takfläkten? För det betyder att vi behöver borra nytt hål för fläkten i taket samt vinkla den på vinden, är det ok? med avseende på sotning osv
Det är inte ovanligt med fläktrör som går en bit i sidled. Men det behövs rensningslucka/or i samband med krökarna så att det går att komma åt överallt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag skulle ju hellre vilja ha ugn/micro nära hällen så att det går att titta till det som håller på och blir klart i ugnen samtidigt som man steker det sista på hällen.

Sen tycker ju jag personligen att det är alldeles för lite bänkyta mellan hon och hällen där man normalt vill samla alla ingredienser, skärbräda och skålar man behöver under tillagningen. En person som står vid den arbetsytan kommer också att blockera en stor del av hällen för den andra personen (om man är två i köket samtidigt). Jag tror man vinner mycket bara på att flytta hällen lite längre bort från diskhon, typ byta plats på hällen och bänkskåpet bredvid..
Jag håller med. Byt plats på kyl/frys och ugn/skafferi och flytta hällen närmare ugnen.
Vi har 40 cm på ena sidan hällen och det tycker vi räcker gott. Då får vi istället 110 cm på andra sidan.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Om ni ska ha överskåp på båda sidor om fläkten tycker jag det är både snyggare och lättare att hålla rent med en inbyggd fläkt.
Och så skulle jag ha diskmaskinen på hall-sidan av hon så den inte är ivägen för den som lagar mat. Ser inte var ni tänkt ha den på ritningen.
 
Ni tänker något sånt här med spisen/ugnen?

3D-modell av ett modernt kök utan fläkt ovanför spisen och diskmaskinen inte synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Om ni ska ha överskåp på båda sidor om fläkten tycker jag det är både snyggare och lättare att hålla rent med en inbyggd fläkt.
Och så skulle jag ha diskmaskinen på hall-sidan av hon så den inte är ivägen för den som lagar mat. Ser inte var ni tänkt ha den på ritningen.
Mja någon inbyggd fläkt vill vi inte ha tyvärr.
Diskmaskinen är på hallsidan, nr3 i bild.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
JonasWe JonasWe skrev:
Ni tänker något sånt här med spisen/ugnen?

[bild]

Mja någon inbyggd fläkt vill vi inte ha tyvärr.
Diskmaskinen är på hallsidan, nr3 i bild.
Mycket bättre , samt, ni behöver inte en massa klumpiga överskåp!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Mycket bättre , samt, ni behöver inte en massa klumpiga överskåp!
Frågan är ju det, vi jämför med det vi har idag och det blir tight att inte ha överskåp, men och andra sidan är det tänkt 1-2st vitrinskåp vid sidan om skafferiet, så där kan ju en del hamna också.
 
JonasWe JonasWe skrev:
Frågan är ju det, vi jämför med det vi har idag och det blir tight att inte ha överskåp, men och andra sidan är det tänkt 1-2st vitrinskåp vid sidan om skafferiet, så där kan ju en del hamna också.
Om ni upptäcker att ni behöver överskåpen borde det inte vara svårt att komplettera i efterhand. Det upptäcker man ju rätt snart.
 
BirgitS
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Om ni upptäcker att ni behöver överskåpen borde det inte vara svårt att komplettera i efterhand. Det upptäcker man ju rätt snart.
Men det är ju lättare om man redan från början vet var överskåpen är så att man kan anpassa stänkskyddet till det. Blir det 5 cm mellanrum mellan kaklet och överskåpen så ser det nog lite konstigt ut.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Men det är ju lättare om man redan från början vet var överskåpen är så att man kan anpassa stänkskyddet till det. Blir det 5 cm mellanrum mellan kaklet och överskåpen så ser det nog lite konstigt ut.
Ja, men eftersom det är överskåp på andra sidan tänkte jag att stänkskyddet ändå var anpassade efter dem.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.