E
L Lorre28 skrev:
Redan googlat & hittar inget jag kan använda kring ämnet jag frågade om.
Du kan sätta upp enstaka paneler för några hundringar och driva lite belysning med, detta lagrad såklart i ett lokalt batteri. Liten solventilator för kallställda lokaler är också vanligt.

Men annars låter det som du kanske skulle kika på ett vattenburet system på taket istället.

Men ta gärna in offerter från några firmor för att göra en ordentlig anslutning som sagt, anläggningen kan hålla 20 år och är den då återbetald efter 12 så kan det ju bli en bra affär, det finns även en det ekonomiskt stöd att håva in här. Installera eller förbered gärna för batteri och fundera på framtida behov av elbil, som ju är ett rejält tilltaget batteri.
 
Redigerat:
Nej, värmefläkt på solceller är definitivt inte vanligt. Energin räcker helt enkelt inte.
 
E
D Daniel 109 skrev:
Nej, värmefläkt på solceller är definitivt inte vanligt. Energin räcker helt enkelt inte.
Lägg inläggen Daniel.
Detta sitter i alla sommarstugor.
Energin räcker för att driva fläkten, värmen kommer från solen.
 
tommib
Skärp dig. Du förvirrar bara TS som redan är förvirrad kring vilka möjligheter som finns.

Det som finns är soldrivna ventilatorer, dvs de ventilerar. Lite. De är absolut inga värmefläktar i den bemärkelse som gemene man tänker på värmefläktar.

Sen finns det solluftfångare men det är något helt annat. Även de har vanligen en liten fläkt för att effektivisera luftflödet men själva värmen produceras inte av en solcell.
 
E
tommib tommib skrev:
Skärp dig. Du förvirrar bara TS som redan är förvirrad kring vilka möjligheter som finns.

Det som finns är soldrivna ventilatorer, dvs de ventilerar. Lite. De är absolut inga värmefläktar i den bemärkelse som gemene man tänker på värmefläktar.

Sen finns det solluftfångare men det är något helt annat. Även de har vanligen en liten fläkt för att effektivisera luftflödet men själva värmen produceras inte av en solcell.
Nej då, ingen förvirring.
Detta är de vanliga alternativ som finns idag.

Solgångare värmer vattnet på taket och minskar därmed värmeförbrukningen, detta har varit känt länge.

Personligen hade jag satsat på paneler med batteri som är kopplat till elnätet, alla subventioner gör detta lönsamt.
 
tommib
TS är förvirrad och du gör det inte bättre. Jag noterar att du har redigerat ditt inlägg #31 och bytt ut solvärmefläkt mot solventilator. Det är rätt störande när du hela tiden ändrar dina inlägg så att efterföljande blir obegripliga. Specifikt här är det också irriterande att du inte läser in och förstår TS problematik (att hen inte begriper problemet med solceller och att de inte kommer sänka hens elräkning på något magiskt vis utan en betydande investering.
 
  • Gilla
Strontus och 2 till
  • Laddar…
E
tommib tommib skrev:
TS är förvirrad och du gör det inte bättre. Jag noterar att du har redigerat ditt inlägg #31 och bytt ut solvärmefläkt mot solventilator. Det är rätt störande när du hela tiden ändrar dina inlägg så att efterföljande blir obegripliga. Specifikt här är det också irriterande att du inte läser in och förstår TS problematik (att hen inte begriper problemet med solceller och att de inte kommer sänka hens elräkning på något magiskt vis utan en betydande investering.
Ja, det var en användare som inte kände till detta så jag ändrade lite.

Tror knappast TS är förvirrad, men kanske i sin början av informationssamlande.

Då finns nu beskrivet olika användningsområden som hen kan läsa mer om.

Investering, visst, men med dagens låga ränta och sollån kan detta även mer kännas som en förhöjd månadsavgift.

Allt detta kommer fram i offerterna.
 
Lorre28
kanske ska skaffa en så kallade guerillaanläggning. Den består av t.ex. 2 st solcellspaneler à 280 Wp och mikroväxelriktare för omvandling av likström till 230 Volt 1-fas växelström. Den är begränsad till att ca 500 W AC-uteffekt för att inte riskera att överhetta elledningarna i väggen. Men en sådan anläggning kosytar nog i alla fall kring 3000 - 4000 kr gissar jag.
Utgången på mikroväxelriktaren sticks in i ett väggutag. Det kan vara något för trådstartare för att minska elräkningen. Leta efter det på internet. Enbart i Holland finns det 10000-tals sådana. De kallas även balkongkraftverk, eftersom man kan ha dem när man bor i lägenhet. I Holland och Tyskland är de tillåtna och de länderna är medlemmar i europeiska unionen, liksom Sverige. Men vägguttaget ska vara av speciellt typ Wieland, tror jag uttaget heter. Se denna länk:
https://greenakku.de/Zubehoer/PV-Zu...isesteckdose-gesis-RST20-unterputz::1557.html
 
Redigerat:
Är de tillåtna i Sverige? Jag har aldrig sett dem i handeln här.
 
E El-Löken66 skrev:
Ja, det var en användare som inte kände till detta så jag ändrade lite.

Tror knappast TS är förvirrad, men kanske i sin början av informationssamlande.

Då finns nu beskrivet olika användningsområden som hen kan läsa mer om.

Investering, visst, men med dagens låga ränta och sollån kan detta även mer kännas som en förhöjd månadsavgift.

Allt detta kommer fram i offerterna.
Fast det bästa vore ju faktiskt om du varken ändrade eller raderade dina inlägg.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Myrstacken
L Lorre28 skrev:
Är det inte otroligt dyrt att ansluta sig till nätet då? Tänker även om man få investeringsbidrag & skatteavdrag så behöver man väl fortfarande betala till eon & dessutom kostar väl installationen en hel del?
Vi förbruka runt 10 000 kwh / år
10.000 kwh per år.... vad skall du med solceller till då.. du kommer ju aldrig tjäna på det
 
Myrstacken
El-löken hade fina tips på hur man kunde lura elmätaren i en annan tråd med hjälp av en fläkt som man kylde ner huvudsäkringarna med :rofl::rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.