Sedan någon vecka tillbaka har det börjat förekomma små klickar av en blåbärsfärgad smet på tomten. Det kan ligga på gräset, bron, betongplattor osv. När jag nyss gick in i uterummet såg jag att det fanns där också (en dörr hade stått på glänt).
Vad kan det möjligen vara som lämnar efter sig denna smeten? Fjärilar, fåglar, grodor?
Tacksam för hjälp
 
  • Blåbärsfärgad smet på grå textilmatta, eventuellt spillt av djur eller insekter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blåbärsfärgad smet på grått underlag, eventuellt spår av djur eller frukt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oftast fågelbajj
 
A
Fåglar som har käkat blåa bär. T.ex häggmispel och bärhäggmispel är omåttligt populärt såhär års.
 
Tack för svaren. Blev lite orolig att det var någon slags larvinvasion, så det är ju positivt om det 'bara' är fåglar som gjort ifrån sig. Undrar just vad det kan vara för slags fågel som vill röra sig i uterummet om natten. Ingången dit är inte större än att katten tar sig förbi, så det går inte direkt att flyga in dit. Får nog börja ha dörren stängd tills blåbärssäsongen är över. Märkligt nog förekom inte det här i fjol. Kanske någon ny fågelart som börjat cirkulera i trakten?
 
A
V VAftrudner skrev:
Tack för svaren. Blev lite orolig att det var någon slags larvinvasion, så det är ju positivt om det 'bara' är fåglar som gjort ifrån sig. Undrar just vad det kan vara för slags fågel som vill röra sig i uterummet om natten. Ingången dit är inte större än att katten tar sig förbi, så det går inte direkt att flyga in dit. Får nog börja ha dörren stängd tills blåbärssäsongen är över. Märkligt nog förekom inte det här i fjol. Kanske någon ny fågelart som börjat cirkulera i trakten?
Jag brukar ha pilfinkar och gråsparvar i växthuset, ibland har jag fått släppa ut någon på morgonen. Det är väl skönt att sova där i lugn och ro.

Det är mycket bär på buskarna i år, så det är nog ett mer av ett tecken på gott om mat i kombination med att någon fattat tycke för just ditt uterum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.