Tjenare. Ska sätta upp lite nya nivålister som jag köpt för långa för de ska klippas in runt räcket i trappan för snyggast resultat. Men så kom jag att tänka på hur fan gör man för att få snyggast resultat? Är de plåtsax eller vinkelslip som gäller? Någon som gjort detta innan som kan rekommendera något tillvägagångssätt? :)

Ja sen lade jag denna tråden under golv för det är väl närmast rätt tråd för denna typ av fråga. :crysmile:
 
Totte_S
Bågfil och en finhuggen fil för att grada av snittet med.
Eller metallblad sticksågen utan pendling.
 
Totte_S Totte_S skrev:
Bågfil och en finhuggen fil för att grada av snittet med.
Eller metallblad sticksågen utan pendling.
Då behöver jag köpa en fin fil alltså
 
Totte_S
Måste o måste. Aluminium funkar även sandpapper för trä. Vik sandpappret runt en träbit så blir det som en fil.
 
  • Gilla
MarcusRask
  • Laddar…
MarcusRask MarcusRask skrev:
Tjenare. Ska sätta upp lite nya nivålister som jag köpt för långa för de ska klippas in runt räcket i trappan för snyggast resultat. Men så kom jag att tänka på hur fan gör man för att få snyggast resultat? Är de plåtsax eller vinkelslip som gäller? Någon som gjort detta innan som kan rekommendera något tillvägagångssätt? :)

Ja sen lade jag denna tråden under golv för det är väl närmast rätt tråd för denna typ av fråga. :crysmile:
Vinkelslip är perfekt, annars fungerar vanlig gersåg med fintandad klinga också bra.
 
  • Gilla
MarcusRask
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Vinkelslip är perfekt, annars fungerar vanlig gersåg med fintandad klinga också bra.
Klarar klingan det? Har ju en spansk gersåg hemma som jag såg trälister med.
 
MarcusRask MarcusRask skrev:
Klarar klingan det? Har ju en spansk gersåg hemma som jag såg trälister med.
Elektrisk..
 
Totte_S
Vid normalt försiktig användning så kan man bearbeta aluminium med träverktyg. Ska du såga elektriskt så ska du ha skyddsglasögon.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Elektrisk..
Med spansk menar jag manuell. Alltså ej elektrisk :geek:
 
Jag sågade iallafall det med gersåg för hand och en mindre såg när jag sågade in det vid trappan. Använde träsandpapper 240 för puts och skruvade fast skitet och de ble så grannt så man skulle kunna gråta.
 
  • Gilla
JustDoIt och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.