Hej!

Har sökt runt lite men inte hittat ngt som ger mig ett bra och hyfsat säkert besked då vi verkar bo lite annorlunda. Är lite osäker på om jag postar på rätt ställe men då frågan mer gäller det juridiska så postar jag här.
Innan vi flyttade in så frågade vi kommunen om det gick att bygga om denna carport till garage. Vi fick då svaret att det det inte borde vara ngra problem, bygglovsmässigt, men då gällde frågan bara att slå väggar på befintlig carport.

Nu däremot så har jag insett att det skulle behövas en halv meter till ca på bredden för att dörrar ska gå att öppna och man ska kunna mecka med bilen där.
Och efter att ha läst lite förut så har jag mer eller mindre antagit att det inte går, så vi har helt enkelt börjat kolla på andra hus där garage Går att bygga(det är en stor önskan från min sida)

Måste ge ett svar på måndag till en mäklare ang. en tomt i närheten och chansar på att ngn här innan dess kanske kan ge mig lite hjälp på traven, innan vi köper ett dyrare hus bara för garagets skull =/ kan posta lite bättre översiktsbilder senare ikväll men just nu var detta det bästa jag kunde hitta.

Sen kommer ju frågan om det är möjligt oxå rent praktiskt då man ju gärna vill ha en betongplatta och då det nu är asfalt måste man ju bryta upp denna och gjuta platta isåf. denna hamnar ju dock emot grannens husgrund vilket kanske inte är direkt lämpligt?

Iaf. den viktigaste frågan. Går det bygga garage av detta som är 0.5 m bredare än carporten när vi bor så tätt?
Grannen är intresserad av samma lika lösning men inte om det gör att vi får kedjehus då det nu räknas som friliggande så grannens medgivande lär finnas.

Tacksam för all hjälp jag kan få i frågan.

Mvh
Johan
 
  • evgarage.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkligen ingen som har ngn liten ide? =/

Hursomhelst, vi har bestämt oss för att bygga nytt så frågan gäller inte längre.

mvh
johan
 
ide och ide.

Det ser ju rent praktiskt svårt ut att få till det så att inte alltihop byggs ihop till kedjehus. Betongplatta mot grannens grund är troligen ett mindre problem. Däremot skulle jag tro att man skulle behöva öka brandklassen på väggen mot grannen om du bygger garage.

Vad sedan bygglovsmyndigheten kan ha för synpunkter på det rent utseendemässigt är ju svårt att sia om.
 
hempularen skrev:
ide och ide.

Det ser ju rent praktiskt svårt ut att få till det så att inte alltihop byggs ihop till kedjehus. Betongplatta mot grannens grund är troligen ett mindre problem. Däremot skulle jag tro att man skulle behöva öka brandklassen på väggen mot grannen om du bygger garage.

Vad sedan bygglovsmyndigheten kan ha för synpunkter på det rent utseendemässigt är ju svårt att sia om.
Ja, har gått och funderat istort sett ändasedan vi flyttade in och har frågat olika snickare/byggare och det verkar tyvärr som att man ska inte mecka i garagen nuförtiden. Hursomhelst har avgett muntligt löfte om att bygga nytt och det känns så fruktansvärt spännande att få göra allt från början och som Vi vill ha det. Kommer nog posta en och annan fråga misstänker jag.Har redan börjat planera för extra isol.

Så jag måste bara passa på å tacka för ett utmärkt forum, har redan läst spaltmeter med trådar. =)

-johan snart nybyggare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.