D Dr Jumping Jack skrev:
Framförallt är det att det stör djur- och växtliv som gör att det inte ör tillåtet
Allmänhetens till strandområde väger lika tungt.

Skärmbild av en text från Naturvårdsverkets webbsida som förklarar syftet med strandskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M MetteKson skrev:
Allmänhetens till strandområde väger lika tungt.

[bild]
Jo, självklart men att klippa gräset hindrar inte allmänheten, men det stör djurlivet
 
Karlia
Om gräset klipps liknar det tomtmark och allmänheten kanske inte törs närma sig tror jag tanken är. På samma sätt som att sätta ut krukor på stranden kan vara inte ok.

Det här med djurlivet är intressant. Vi fick ju avslag på att göra en till brygga, en av anledningarna var att djurlivet i vassen skulle störas. Samtidigt är det helt ok att avverka vassen. Det borde rimligen påverka djurlivet också.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Jo, självklart men att klippa gräset hindrar inte allmänheten, men det stör djurlivet
Nej, djurlivet är inte så unikt i närheten av vatten. Det är allmänhetens tillträde som är den viktiga aspekten. Man borde kunna lösa det med krav på tydlig märkning av hemfridszonen kan man tycka. Viss skötsel ökar ju utan tvekan tillgängligheten.
 
Vi har ett sommarhus som har ett liknande problem och nu har vi varit i tingsrätten och ska till hovrätten i november.
Advokatkostnaderna är över 600kkr nu och vi landar nog på minst 1 miljon i kostnader innan det tar slut.

Allt kommer att sluta med att jag kommer öppna min dyraste champagne när den grannen dör för vi kommer aldrig kunna bli vänner igen.

Så det jag vill säga är var inte girig och försök att komma överens med grannen och försök att inte bli ovänner för ingen kommer komma ut som vinnare om ni börjar tjafsa.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Wow
Bror9 och 4 till
  • Laddar…
Vad tjafsar ni om?
 
D Daniel 109 skrev:
Vad tjafsar ni om?
Ett oskrivet servitut om en brygga :)
 
De är ju något av en utmaning att bevisa….
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, djurlivet är inte så unikt i närheten av vatten. Det är allmänhetens tillträde som är den viktiga aspekten. Man borde kunna lösa det med krav på tydlig märkning av hemfridszonen kan man tycka. Viss skötsel ökar ju utan tvekan tillgängligheten.
I vissa strandskyddsärenden har man i min kommun i beslutet satt som villkor att den fastighetsgräns som gränsar till strandskyddat område ska förses med staket. Byggnad får ej heller placeras närmare gräns än 15 m. Allt för att fastighetsägaren, likt TS granne, inte ska ”utöka” sin fastighet in i strandskyddat område och få det kännas privat (privatisera) stranden.

Om TS granne vill hålla efter markbiten och renskav sly är det väl okej, men det ska inte upplevas som det tillhör privat mark.

Be grannen sätta upp staket så gräns blir tydlig och det inte är ngn tvekan på vad som är hens fastighet. Hur lång är remsan mot stranden som grannen och klipper? I och med bryggans förlängning kan ett brott mot strandskyddslagstiftningen gjorts om dispens inte sökts.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Generellt sett får man inte det. Allt som gör att det uppfattas som privat är otillåtet.
Nja, "att slå gräs" och klipps kan ses som underhåll av mark och kan inte nekas dig om du är ägare. Vill länstyrelsen begränsa får de driva ärendet som biotypskydd och med vad det innebär.
 
Jodå.
 
Hur såg marken/stranden ut från början vid försäljningstillfället?

Är problemet att det börjar bli så fint att det "plötsligt" är värt pengar?

Hur har ni kommunicerat om marken tidigare genom åren?

Jag tycker det mesta tyder på en plötslig girighet från er sida.

/ATW
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jodå.
Enligt länsstyrelsen får man det så länge det inte påverkar utifrån allemansrätten, strandskydd eller att det finns djurart/etc som kräver skydd.
Källa för mitt påstående utifrån muntlig dialog när det var aktuellt. Och vi får även göra det omvända att låta det växa igen med sly och buskar så allmänheten inte kan passera ellet använda området. :cool:
 
Klipper man ger det i allmänhet ett intryck av att vara privatiserat. Det är det som är problemet. Det är inte tillåtet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
harry73
Det är upp till länsstyrelsen att tolka vad man får eller inte. TS kan anmäla till länsstyrelsen, men vad händer om ts som fastighetsägare får ett rivningsföreläggande med vite för grannens brygga och grannen vägrar att ta bort det?
Och vad händer om även ts har olagliga byggnader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.