O
Hej,

Ovetande fick vi en morgon se att någon har varit inne på vår tomt (hoppat över staketet) och färgmarkerat med färgerna grön och orange (se bild).

då har man hoppat över vårt staket och klottrat lite överallt med dessa två färger som ej försvinner. Testat med skrubb och andra medel och nu ca en månad senare är färgarna kvar.

jag vill gärna få tag på den firman som olovligen har varit inne i min mark och klottrat utan lov.

Någon här inne som känner till färgerna och vet vem/vilka? Vad bör jag göra?

Har jag fel att detta är olaga intrång samt skadegörelse?
 
  • Grön och orange markeringsspray på asfalt och kantsten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Brukar vara indikering för el och tele/opto.
Geomatikk är ett företag som pysslar med detta.

Färgen lär försvinna.
 
Claes Sörmland
Någon ska nog schakta. Ledningskollen kanske har gjort en utsättning? El? Fiber? VA?
 
Vad är skadan?
Färgen kommer försvinna.
 
O
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Någon ska nog schakta. Ledningskollen kanske har gjort en utsättning? El? Fiber? VA?
Fiber skall dras i området, men inte i mitt hus. Så något har olovligen tagit sig in och klottrat. Jag har en hel gång av Sten och slangar som har blivit färgade.
 
harry73
Färgen slits bort, men det kan ( och ska) ta tid. Troligtvis någon som planerar att gräva i gatan, och ringt ledningskollen. Då kommer ledningsägarna ut och markerar amning ledningar inkl servisanslutning.
Grön färg är fiber tror jag och orange är el?

Jag skulle inte klassa som skadegörelse
 
O
C cotillion skrev:
Vad är skadan?
Färgen kommer försvinna.
när försvinner det? Gått en månad nu och färgen sitter lika hårt.
 
O
harry73 harry73 skrev:
Färgen slits bort, men det kan ( och ska) ta tid. Troligtvis någon som planerar att gräva i gatan, och ringt ledningskollen. Då kommer ledningsägarna ut och markerar amning ledningar inkl servisanslutning.
Grön färg är fiber tror jag och orange är el?

Jag skulle inte klassa som skadegörelse
inte ens i mina privata egendom? En månad senare och färgen är lika stark. Hur är det med olagaintrång?
 
harry73
Om du inte vill att man gräver av din servisanslutning, ska du inte ta bort markeringen. Kolla hur det ser ut om ett år
 
O
harry73 harry73 skrev:
Om du inte vill att man gräver av din servisanslutning, ska du inte ta bort markeringen. Kolla hur det ser ut om ett år
OK, uppfattar jag dig korrekt att jag ska avvakta ett år för att färgen ska försvinna på min nylagda Sten?
Ska jag acceptera att man har olovligen tagit sig in och ”klottrat” utan lov? Finns det risk att de faktiskt gräver upp min mark utan min vetskap?
 
Claes Sörmland
O OneBuilder skrev:
Har jag fel att detta är olaga intrång samt skadegörelse?
Skadegörelse lär det inte vara då det kräver uppsåt. Det lär saknas här.

Olaga intrång lär falla av samma skäl.
 
harry73
O OneBuilder skrev:
inte ens i mina privata egendom? En månad senare och färgen är lika stark. Hur är det med olagaintrång?
Troligtvis är den markerade ledning, ledningsägarens egendom och har den ledningsrätt eller ett annat avtal som ger ledningsägaren rätt att underhålla ledningen. Detta faller nog under underhåll (eller förebyggande av underhåll)
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
O OneBuilder skrev:
OK, uppfattar jag dig korrekt att jag ska avvakta ett år för att färgen ska försvinna på min nylagda Sten?
Ska jag acceptera att man har olovligen tagit sig in och ”klottrat” utan lov? Finns det risk att de faktiskt gräver upp min mark utan min vetskap?
I och med att någon satt ut ledningar hos dig så ska du nog räkna med att det kan finnas planer på att gräva på din mark. Följ upp det.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
O
harry73 harry73 skrev:
Troligtvis är den markerade ledning, ledningsägarens egendom och har den ledningsrätt eller ett annat avtal som ger ledningsägaren rätt att underhålla ledningen. Detta faller nog under underhåll (eller förebyggande av underhåll)
vad jag vet så är tomten min, friköpt. Hur kollar jag upp det du skriver och om det så, har de verkligen rätt att stampa in , marker och kanske gräva upp ca 20 meter stengång som jag förra året lade?
 
O
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I och med att någon satt ut ledningar hos dig så ska du nog räkna med att det kan finnas planer på att gräva på din mark. Följ upp det.
Hur gör jag det? Vet inte vilken firma det är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.