Har en gärdsgård runt vårt hus med lite skogstomt. Har gjutit 2 st telefonstolpar som sitter som berget. Nu behöver vi grindar för att ungarna inte ska sticka ut på vägen. Dock är problemet att de är 4.40m brett. Alltså 2 grindar på 2.20 cirka.

Hur ska jag göra för bästa sätt. De är lite sluttande mark så någe hjul i ändana för att avlasta gånggärnen för de blir nog toktungt tror jag inte funkar utan man kanske man ha typ wire uppifrån toppen på stolpen till längst ut på ena grinden..

Finns de någon därute som besitter fina bilder på grindar. Gärna som passar med gärdsgård alternativt några som är väldigt enkla och naturliga med så lite "piff piff" som möjligt.
 
tack för tips.. någon som har mer?
 
Ingenting konkret men du är definitivt inne på rätt tanke när du funderar på en triangelform på grindarna. Triangeln är den starkaste byggnadsform som finns.

Ett par rejäla ladugårdsgångjärn eller dylikt och en triangelformad ram av 45X45 borde hålla men frågan är om dina stolpar är tillräckligt stagade för att klara vikten när man öppnar grinden
 
Hemmakatten
Kan du inte göra grindarnas delar i två olika stora? En del som är kanske 2 meter och den andra då 2,40. Fördelen med det är att du bara behöver öppna den en agrinden närni ska ut. Den stora om ni kör bil och den lilla närni går. Eller tom så att den lillablir mer"permanent" ovh att ni mest använder den stora. Den lilla kan ni då staga i marken på ett bättre sätt, men ändå så att det går att öppna ifall ni behöver (dvs om lastbilar skall in).
 
Ja... jag måste komma till beslut för fröken har tydligen bestämt sig att de är roligt att leka på vägen så jag har fått order från hsb (hon som bestämmer) att ta tag i de hela.. Jo stolparna sitter nog... 70 cm ner i backen och gjutna...
 
Det som slog mig mer är att du skulle kunna göra det som en metallkonstruktion av fyrkantrör och sen klä med trä eller nätstängsel tex. Det blir troligen lättare och fortfarande ruggit starkt
 
Jag undrar hur ofta du behöver över 4 meters bredd?

Jag skulle gjort två ledade grindar. Varje grind kan då vara 80+140cm. De första 80cm sätter du närmast grindstolpen, och har ett rejält stöd ner i marken som går att dra upp, men som kommer hålla resten av grinden. Sedan en "normal" grind på 1,40 som fästs med gångjärn i den första grinddelen. Det blir lättare att öppna och stänga och det tar inte så stor plats att öppna den heller.
 
Man skulle tom kunna dela det stora grindpartiet i tre delar där en del bara är för 'gångtrafik'. Jag vet ju själv att ungar älskar att hänga på grinden/grindarna och flera meters bredd påverkar stabiliteten på sikt.
 
Hade för mkt tid över i går kväll och satt och ritade..
Tror de blir nått sånt här.. VAd tycks om de? Någon som har fler
bilder/länkar om mer?
 
  • grindarfärg.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr tror jag att den konstruktionen kommer att vika sig rätt snart. Kan du tänka dig en målad plywoodskiva eller så på baksidan av konstruktionen? Då blir den enormt mycket starkare
 
Funkar detta? Försöker skicka jgp-fil.
 
  • Grind02.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ovanstående är en design till bekantas lantställe i lite känslig miljö.

Konstruktionen består av fyra relativt lätta grindsektioner, som bärs upp av grindhållare och ramförstärkning i fyrkantsstål. På skissen har jag redovisat olika material i olika färg, men i full skala är hela grindanläggningen kulörsatt faluröd. Vi tyckte det matchade fint till de rustika grinstolparna i granit (som endast har estetisk funktion).
 
Det är väldigt praktiskt att dela upp grinden i sektioner. Vettigt är det också att låta bottenstolparna stå på ngn form av smala järnskor och där virket inte möter marken. Jag hade korta järnrör där man förde ner en smal pinne i röret för maximal stabilisering. Rent praktiskt skulle jag dela grinden i tre istället för fyra och ha 'gångpassagen' vid ena sidan. Det blir enklare om man dagligen skall ut och in med bil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.