Hej gräsmattevänner
Vi har en fin tomt till vår villa i mellersta Norrland med lagom mycket gräsmatta. Pga skuggigt läge och dåligt underhåll senaste decenniet så har mossa, grodblad, smörrevblomma, vitklöver och maskros tagit över gräsmattan. Den växer så dåligt att vi klipper cirka var 3:e vecka o högsommarvärmen :)
Cirka 100 kvm behöver restaureras i första omgången (något skuggigt) och ytterligare 100 kvm (mer soligt läge och något bättre gräsmatta) får bli nästa höst. Jorden är för tillfället väl kompakt och snarast av ler-typ.
Behöver nu era råd gällande jordbearbetning och val av Jord.
Min plan var att räfsa och gräva bort så mycket ogräs som möjligt, lufta med högaffel, köpa storsäck med gräsmattejord från typ Hasselfors och gräsfrö från lokal trädgårdshandel.
Vad har ni för invändningar och andra goda råd.
Måste man hyra en riktigt piphålsluftare?
Måste jag skära bort översta lagret gräs/ogräs
Vilken typ av jordförbättrings/såjord borde jag köpa?
Hur tjockt lager jord borde jag blanda med fröna?
Annat?

Mvh P
 
MaxHugo
Hej!

Hade samma problem som dig för 1½ år sen. Förra ägaren klippte gräsmattan när den var 20-30cm, så det var som att gå på en skördad åker.

Tog 3x dosen av Ferrogent granulat som man skulle (med spridvagn) Detta tar bort både mossan och ger näring till jorden.
Väntade ca en vecka sen körde jag med vertikalskärare både up/ner och höger/vänster (ca 25 fulla svarta sopsäckar)
Ut med dressjord så pass mycket att du täcker ytan med 1cm, själv hade jag alldeles för lite.
Sen ut med gräsfrön i samma volym som att du anlägger ny gräsmatta.
Sen dax för vatten. Bäst är att du vattnar ofta (2-3 gånger om dagen) men lite varje gång, så inte fröna flyter iväg. Viktigaste är att jorden är fuktig. (Kan även lägga över fiberduk som håller fukten i jorden och skyddar mot fåglar)

Här ser du 27 Juli, 1 aug och 21 aug
Gräsmatta under underhåll med vattenspridare igång, klippt gräs, trädgårdsmöbler på trädäck och staket i soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En sliten gräsmatta behandlad för mossa med synliga spår av vertikalskärning och nyligen påspridd dressjord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Välunderhållen gräsmatta med trädgårdsmöbler och grill på trädäck, häck och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Imkakka och 5 till
  • Laddar…
MaxHugo
Leva som man lär heter det va? (Dagen projekt)
 
  • Trädgård under arbete med gräsmatta, redskap, häck och uteplatsprojekt i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyplanterad gräsmatta i en trädgård med en skottkärra och trädgårdsredskap i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En täckt gångväg under konstruktion i en trädgård med markduk och tillfällig plastöverdrag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MaxHugo MaxHugo skrev:
Leva som man lär heter det va? (Dagen projekt)
MaxHugo MaxHugo skrev:
Hej!

Hade samma problem som dig för 1½ år sen. Förra ägaren klippte gräsmattan när den var 20-30cm, så det var som att gå på en skördad åker.

Tog 3x dosen av Ferrogent granulat som man skulle (med spridvagn) Detta tar bort både mossan och ger näring till jorden.
Väntade ca en vecka sen körde jag med vertikalskärare både up/ner och höger/vänster (ca 25 fulla svarta sopsäckar)
Ut med dressjord så pass mycket att du täcker ytan med 1cm, själv hade jag alldeles för lite.
Sen ut med gräsfrön i samma volym som att du anlägger ny gräsmatta.
Sen dax för vatten. Bäst är att du vattnar ofta (2-3 gånger om dagen) men lite varje gång, så inte fröna flyter iväg. Viktigaste är att jorden är fuktig. (Kan även lägga över fiberduk som håller fukten i jorden och skyddar mot fåglar)

Här ser du 27 Juli, 1 aug och 21 aug
[bild]

[bild]

[bild]
MaxHugo MaxHugo skrev:
Leva som man lär heter det va? (Dagen projekt)
Verkligen imponerande av dig. Och inspirerande. Låter som ett bra upplägg och en bild säger ju mer än 1000 ord
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.