Hej!

Ska dra el från förråd till växthus. Avståndet är ca 6m och jag har grävt ner två st PEM 20mm, en för vatten och den andra tänkte jag dra elkabel i. Det är kanske inte det vanligaste att använda men tänkte att kabeln är mer skyddad i PEM än i "vanlig gult rör".

Jag undrar vilken typ av kabel som lämpar sig? EKLK 3x1,5?

Det som kommer att kopplas in i växthuset är nån belysning, nåt system för självbevattning och ev en värmare/frostvakt vintertid så inga stora effektuttag.

Och när det gäller stickkontakt så antar jag att en utomhusvariant (IP44) är att föredra?

Ja, jag kommer bara att dra/förbereda kabeln och låta en elktriker koppla in allt, vill bara vara säker att jag drar rätt kabel från början :)

Tack på förhand!
 
O
C CHagge skrev:
Det är kanske inte det vanligaste att använda men tänkte att kabeln är mer skyddad i PEM än i "vanlig gult rör".
Det är inte alls ovanligt. Det finns särskild PEM-slang märkt med gul rand för starkström. Den finns även i helgult utförande. Har för mig det den tekniska benämningen är SRS/SRN. Finns även i färgerna grön för optiskt fiber och lågspänning, samt orange för tele.

C CHagge skrev:
Jag undrar vilken typ av kabel som lämpar sig? EKLK 3x1,5?
Om du söker på "Nexans kabelguide" så hittar du en PDF med en massa tabeller över deras kabeltyper. Där kan man utläsa vilka kablar som är lämpliga i olika miljöer. EKLK/EQLQ går utmärkt att lägga i rör. Sen är frågan hur trångt det blir med en EKLK/EQLQ 3G1,5 i ett en PEM20 och hur mycket luft det finns runt kabeln för kylning. Nu är i och för sig inte 6 meter någon stor längd.

En helt annan fråga: Har du kontrollerat förimpedans i anslutningspunkten och sedan räknat på utlösningvillkoret och dimensionering för kabeln? Säker på att du klarar dig dig med 1,5 kvmm eller måste du gå upp till 2,5?
 
Redigerat:
  • Gilla
CHagge
  • Laddar…
C CHagge skrev:
Hej!

Ska dra el från förråd till växthus. Avståndet är ca 6m och jag har grävt ner två st PEM 20mm, en för vatten och den andra tänkte jag dra elkabel i. Det är kanske inte det vanligaste att använda men tänkte att kabeln är mer skyddad i PEM än i "vanlig gult rör".

Jag undrar vilken typ av kabel som lämpar sig? EKLK 3x1,5?

Det som kommer att kopplas in i växthuset är nån belysning, nåt system för självbevattning och ev en värmare/frostvakt vintertid så inga stora effektuttag.

Och när det gäller stickkontakt så antar jag att en utomhusvariant (IP44) är att föredra?

Ja, jag kommer bara att dra/förbereda kabeln och låta en elktriker koppla in allt, vill bara vara säker att jag drar rätt kabel från början :)

Tack på förhand!
Det är ok formellt att använda kablar typ EKLK skyddade i mark. Din PEM blir bra det är inget problem med det annat än de formella med gul varselmärkning som Steamboy nämner men det får vi bortse från här.

Numera kan du lika enkelt skaffa den mer lämpade kabeltypen N1XV så kolla på det. Sen är skillnaden i pris mellan tre- och femledare liten särskilt vid ditt korta avstånd. Kan vara bra att ha några ledare över om man vill styra någon del eller öka effekten osv så tänk på det också.
 
  • Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
En helt annan fråga: Har du kontrollerat förimpedans i anslutningspunkten och sedan räknat på utlösningvillkoret och dimensionering för kabeln? Säker på att du klarar dig dig med 1 skrev:
Det är just sånt jag inte har en aning om :)

Förrådet har en egen automatsäkring/jordfelsbrytare och det är nog där själva "huvud-elcentralen" sitter antar jag.

Anledningen till att jag helst vill stanna på 1,5 är diametern på kabeln, vet inte hur lätt det blir att få igenom det i PEM'en som bara är 20mm som sagt. och PEM'en "går inte" att byta då den redan är nergrävd och under stenläggningen som är grund till växthuset.
 
GK100 GK100 skrev:
Det är ok formellt att använda kablar typ EKLK skyddade i mark. Din PEM blir bra det är inget problem med det annat än de formella med gul varselmärkning som Steamboy nämner men det får vi bortse från här.

Numera kan du lika enkelt skaffa den mer lämpade kabeltypen N1XV så kolla på det. Sen är skillnaden i pris mellan tre- och femledare liten särskilt vid ditt korta avstånd. Kan vara bra att ha några ledare över om man vill styra någon del eller öka effekten osv så tänk på det också.
Som jag skrev till Steamboy så är anledningen till att jag helst vill stanna på 1,5 diametern på kabeln pga av PEM'en för om jag har förstått det rätt går femledaren upp till ca 13mm i diameter..

Vad skiljer tre-och femledare om det är samma kvmm? Om man går uppi kvmm från 1,5 till 2,5 så är det väl för att säkerställa högre effektuttag eller?
 
C CHagge skrev:
Som jag skrev till Steamboy så är anledningen till att jag helst vill stanna på 1,5 diametern på kabeln pga av PEM'en för om jag har förstått det rätt går femledaren upp till ca 13mm i diameter..

Vad skiljer tre-och femledare om det är samma kvmm? Om man går uppi kvmm från 1,5 till 2,5 så är det väl för att säkerställa högre effektuttag eller?
Med samma area skiljer ytterdiametern på kabeln i ditt fall obetydligt sett till tre eller fem ledare. I praktiken har du inget problem att dra genom kabeln i PEM 20 på den sträckan om du inte misshandlat och knäckt röret.

Valet 1.5 eller 2.5 mm2 kan bero på vad Steamboy nämnde med olika förhållanden i matningspunkten, belastning osv. I ditt fall med central du utgår från nära och med JFB faller i praktiken behovet av att kontrollera förimpedans. JFB tar hand om den viktiga delen med utlösningstider vid jordfel och kan du använda el i förrådet utan störande spänningsfall kan man se din utökning som ok i princip obesett.

Och belastningsmässigt av det du beskrev räcker 1.5 mm2 väl till. Rådet femledare ligger kvar från min sida en sån får du som sagt igenom annars har du andra problem där.
 
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
E
C CHagge skrev:
Som jag skrev till Steamboy så är anledningen till att jag helst vill stanna på 1,5 diametern på kabeln pga av PEM'en för om jag har förstått det rätt går femledaren upp till ca 13mm i diameter..

Vad skiljer tre-och femledare om det är samma kvmm? Om man går uppi kvmm från 1,5 till 2,5 så är det väl för att säkerställa högre effektuttag eller?
När, drygt 11 för N1XV5G2,5 samt drygt 13 för motsvarande EXQJ. Vad är dimension på PEM, låter du du kanske gjort fel, ett snöre som styr kabeln samt lite kabelgugga löser allt.

Troligen har du gjort fel där du fäster kabeln i dragtråden, det räcker att dra i en ledare du lägger som tvinnad öga, rejält med eltejp så det blir slätt och fint sen lite lubrikation.

Annars har någon hackat i den.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.