Vi har ett trädäck som ligger på marknivå pga hur nära marken altandörren ligger. Marken sluttar också så att nivån mellan trädäck och gräsmatta skiljer sig ganska mycket på 10m.

Vi testade att lägga lite singel, som var snyggt i början men svårt att hålla ordning på.

Vad har ni för tips på lösningar?
 
  • Trädäck på marknivå intill sluttande gräsmatta med singel längs kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädäck på marknivå med gräsmatta som sluttar nedåt och singel utlagt längs med däckets kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädäck vid marknivå med singelkant övergående till en ojämn gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gräv bort gräset och jorden ca 20 cm ut. Lägg en kantsten som är i nivå med gräset och fyll med singel mellan stenkant och trall. Kanske?
 
Vi tänkte så också men på ena sidan kommer kantstenen då vara ovanför trädäcket (pga gräsmattan lutar)
 
Där gräsmattan blir högre än altanen lägger ni stenen i nivå med altanen och under gräsmattan. Det blir ju ingen skillnad mot idag då altanen ligger under gräsmattan. (y)
 
Personligen tycker jag det är snyggare utan sten. Jag har sidorna (20 cm) ner mot gräset och kör trimmer där inte gräsklipparen tar. Min gamla klippare (snart dödförklaras) klipper väldigt nära trädäckskanten. Hållbarhetsmässigt avs det tryckimpregnerade virket ser jag ingen skillnad grus/jord/gräs
 
Ett alternativ är om ni kan lägga till någon konstruktion i det hörnet/på den sidan. Exempelvis ett staket eller en upphöjning av något slag. Då kan ni lägga kantsten i nivå med gräsmattan hela vägen. Men det beror ju såklart på hur ni använder altanen, hur stor den är och så vidare...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.