Hej! Efter att spenderat tid på att få alla lampor fungerande och sedermera en godkänd kontrollbesiktning så råkade jag ha sladden för elen till husvagnen hängdes under färd vilket gjort att kabeln är halvt avskavd. Detta har resulterat i att blinkers inte fungerar. Hur fasiken löser man detta enklast? Kan man med enkelhet skala av båda ändarna och tvinna ihop det igen och eltejpa ihop det eller måste man byta kabel helt och hållet? Och hur många sladdar döljer sig i en normal sådan här sladd? Var ute på campingresa nu när jag insåg detta.
 
En äldre kontakt till släpvagnar är 7-polig och därmed finns det 7 trådar i kabeln. Nyare kopplingar är 13-poliga så det kan finnas upp till 13 trådar i kabeln.Som temporär lösning för att blinkrarna skall fungera hem från semestern går det möjligen att använda ihoptvinnade trådar och tejp. Men skaffa hellre några kopplingsklämmor typ sockerbitar. Sedan kan du byta kabeln när du kommer hem från semestern i stället.
 
  • Gilla
Torbjörn Lindholm
  • Laddar…
Hur många trådar det är i kabeln beror på om det är 7-polig eller 13-polig kontakt.
Vid 7-polig kontakt så är det oftast lika många trådar som det är poler i kontakten.
Vid 13-polig kontakt kan det bero på konfigurationen av vagnen, men räkna med 13 trådar.

Jag hade troligen satt ett uttag på husvagnen som jag kopplar alla trådar till (efter att ha klippt av kabeln i lämplig längd). Samt skaffat en spiralkabel

https://www.trailerhuset.se/slapvagn-belysning/kabel-bajonettkontakter/spiralkabel-7-pol-1-5m
https://www.trailerhuset.se/slapvag...-spiralkabel-8-x-1-5-kvmm-arbetslangd-1500-mm
 
  • Gilla
Totte_S och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Hur många trådar det är i kabeln beror på om det är 7-polig eller 13-polig kontakt.
Vid 7-polig kontakt så är det oftast lika många trådar som det är poler i kontakten.
Vid 13-polig kontakt kan det bero på konfigurationen av vagnen, men räkna med 13 trådar.

Jag hade troligen satt ett uttag på husvagnen som jag kopplar alla trådar till (efter att ha klippt av kabeln i lämplig längd). Samt skaffat en spiralkabel

[länk]
[länk]
Stort tack för tipset! Det låter som en smart lösning!
Finns det någon risk att alla kablar har samma färg eller något annat dumt? Bromsljus funkar ju fortfarande, så jag åker hellre hem med de fungerande än ingenting. Men det borde väl vara osannolikt att alla kablar ser likadana ut?
 
Totte_S
  • Gilla
Torbjörn Lindholm
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
Färgerna följer en standard så där ska det inte vara problem:

[länk]
ja fast hur många följer den?.........jag har lagat bilar och släp i typ 35år och det kan vara precis hur som helst med kabelfärger.........
 
Totte_S
S Stefan1972 skrev:
ja fast hur många följer den?.........jag har lagat bilar och släp i typ 35år och det kan vara precis hur som helst med kabelfärger.........
Tillverkarna kanske följer den? Eller menar du att oskruvade bilar och släp inte följer standarden?
Men du kanske inte har stött på så många mångledarkablar i släp där alla parter har samma färg i alla fall…
 
Totte_S Totte_S skrev:
Tillverkarna kanske följer den? Eller menar du att oskruvade bilar och släp inte följer standarden?
Men du kanske inte har stött på så många mångledarkablar i släp där alla parter har samma färg i alla fall…
de följer inga färger alltså...........alla har egna ideer och vad jag vet finns det dessutom ett flertal olika standarder. Man kan alltså inte med säkerhet säga att den färgen är den funktionen och bygga nån felsökning på det.
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Jag kan inte tänka mig att parterna i kabeln är omärkta. Antingen är de färgmärkta eller nummermärkta. Skarva färg mot färg eller nummer mot nummer så blir det rätt. Har du ett mätinstrument så går det att mäta vilket stift i kontakten som har kontakt med vilken part.
 
  • Gilla
Torbjörn Lindholm
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.