Hej,

Ska montera stuprör på mitt garage jag har byggt, huset är nybyggt för iår. Min fråga är vilket håll ska stupröret sitta på eller spelar det ingen roll?

Huset och garaget står jämte varandra (4m mellan)

En sida är mot garageuppfart /gatan och den andra är mot tomten.
 
lite oklart vad du menar, men om garaget är så kort så att du bara ska ha ett stuprör så spelar det inte så stor roll, men om tomten lutar så vill du troligen ha ut vattnet så det rinner bort från garage/hus
 
Det är ca 8 meter. Tänkte om man inte fick leda det på garageuppfarten och ned till gatan.
 
Strikt formellt få du inte leda bort dagvatten ut på gatan. Men det skall nog väldigt mycket till innan någon påpekar det.
 
  • Gilla
Julistormen
  • Laddar…
hur gör dem i storstäder då där många utlopp kastar vatten utåt gatan?
 
Där tror jag att reglerna är annorlunda. Om du har en fastighet med anslutning till kommunalt dagvatten (och betalar för det), så spelar det ju inte så stor roll om vattnet går i rör till kommunnens dagvattenledning eller om det går via den kommunala gatan ned i ledningen. Nu gäller för det mesta att man skall ta hand om sitt eget dagvatten inom fastigheten.

Men jag har aldrig hört talas om att någon bråkar över att det rinner vatten från en bilinfart ut på gatan.
 
Rickard.
S Stefan1972 skrev:
hur gör dem i storstäder då där många utlopp kastar vatten utåt gatan?
Olika områden har olika strategier för dagvatten men normalt ska varje enskild tomt lösa sitt eget.
 
Rickard.
J Julistormen skrev:
Det är ca 8 meter. Tänkte om man inte fick leda det på garageuppfarten och ned till gatan.
Att leda vatten öppet på uppfarten är en mardröm på vintern av uppenbara skäl. Tinar på taket och fryser igen på backen.
 
  • Gilla
Julistormen
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Att leda vatten öppet på uppfarten är en mardröm på vintern av uppenbara skäl. Tinar på taket och fryser igen på backen.
Kanske smart att inte leda ut på uppfarten då
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.