En stor svenskdansk brevutdelare backade på vårt staket, och fortsatte backa, och fortsatte... Så nu ser det ut såhär:
Skadat svart trästaket som ligger ner på en grusgång bredvid en uppfart, skadorna verkar komma från ett fordon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skadat svartmålat trästaket med brutna plankor och synlig skada efter påkörning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skadat svart staket med brutna och nedböjda plankor efter att ha blivit påkört.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är anmält till försäkringsbolaget, som antagligen hör av sig hyfsat snart.

Men vad bör man som drabbad ställa för krav för att det återställda staketet ska ha samma kvalitet som innan?

Finns det några "fusk" som vi bör vara beredda på att stoppa?
 
  • Arg
cpalm
  • Laddar…
Det ska gå på bilens försäkring, ingen vits att anmäla till ert egna försäkringsbolag.
Kontakta företaget, anmäl till deras försäkringsbolag.
Det bolaget kommer be er att samla in 1-3 olika offerter för reparation utav ett nytt likvärdigt staket.
 
S salkin85 skrev:
Det ska gå på bilens försäkring, ingen vits att anmäla till ert egna försäkringsbolag.
Kontakta företaget, anmäl till deras försäkringsbolag.
Det bolaget kommer be er att samla in 1-3 olika offerter för reparation utav ett nytt likvärdigt staket.
Vi har pratat med fordonsansvarig på posten. Anmälan är inskickad till bilens försäkringsbolag. Juridiken har vi hyfsad koll på, men inte snickeri. Vad som jag snarare oroar mig för är om vi riskerar stå med ett sämre staket än tidigare? (Med tanke på att billigaste offert vinner...)
 
jarlh jarlh skrev:
Vi har pratat med fordonsansvarig på posten. Anmälan är inskickad till bilens försäkringsbolag. Juridiken har vi hyfsad koll på, men inte snickeri. Vad som jag snarare oroar mig för är om vi riskerar stå med ett sämre staket än tidigare? (Med tanke på att billigaste offert vinner...)
En i byn fick sin putsade mur nerkörd av en snubbe.
Hörde att han fick ta in offert av en murare och fick en exakt likvärdig mur. Tråkiga var väl att den nymurade delen (halva) hade annan nyans av vit.

Så du ska inte nöja dig med sämre kvalitet än du haft fram till nu.
 
Var en sommarjobbare va?

För att du ska vara säker ta dom 3 dyraste du kan hitta av alla du kan få in
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Sopgubben mejjade ner ett par postlådor här.
De hade en egen kille som åkte runt och reglerade skador.

Det som de gjorde var att bygga upp som det såg ut. Men med nya lådor (av samma standard).

Det tog 5 min av min tid och så fick jag en ny låda.

Varför skrivar jag det här?

Jo. Samma kille brukade även bygga staket och grindar.

Tycker att det var betydligt bättre lösning än att jag ska få pengar och hantera det själv.
 
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
jarlh jarlh skrev:
Vi har pratat med fordonsansvarig på posten. Anmälan är inskickad till bilens försäkringsbolag. Juridiken har vi hyfsad koll på, men inte snickeri. Vad som jag snarare oroar mig för är om vi riskerar stå med ett sämre staket än tidigare? (Med tanke på att billigaste offert vinner...)
Har gjort mängder med liknande jobb och det får i 9/10 fall kosta vad det vill. Dem vill såklart betala så lite som möjligt men det går alltid att förhandla med försäkringsbolag.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Nu har vi pratat med försäkringsbolaget Protector. Handläggaren där sade åt oss att göra allt arbete själva med hantverkare och offerter. Om vi sköter oss bra kan de till och med i efterhand ge oss ersättning för hantverkarfakturan, fast först efter deras semestrar.
 
jarlh jarlh skrev:
Nu har vi pratat med försäkringsbolaget Protector. Handläggaren där sade åt oss att göra allt arbete själva med hantverkare och offerter. Om vi sköter oss bra kan de till och med i efterhand ge oss ersättning för hantverkarfakturan, fast först efter deras semestrar.
Se bara till att få allt skriftligt från dem.
 
  • Gilla
jarlh
  • Laddar…
Music Man Music Man skrev:
Se bara till att få allt skriftligt från dem.
Brev ska vara på väg. Återstår att se om Postnord lyckas dela ut det utan att rasera resten av staketet.
 
  • Haha
  • Gilla
Hep och 5 till
  • Laddar…
Snickare började nyss återställa. Försäkringsbolaget har i mejl godkänt offerten.
 
Färdigsnickrat. Däremot säger de att tryckimpregnerat trä först kan målas förrän om två år. Hur fixas sådan fördröjning med försäkringsbolaget?
 
jarlh jarlh skrev:
Färdigsnickrat. Däremot säger de att tryckimpregnerat trä först kan målas förrän om två år. Hur fixas sådan fördröjning med försäkringsbolaget?
Borde rimligtvis gå att få en prisuppgift av en målare vad det kostar att måla, och att då få detta belopp i kontant utbetalning av försäkringsbolaget som ni sedan använder till att betala målaren när jobbet görs, eller att ni gör jobbet själv och tjänar lite på dealen.

Tvivlar på att du kan komma 2 år efteråt med en offert och be dom betala nämligen.
 
  • Gilla
jarlh
  • Laddar…
Hur många strykningar behöver man göra? Svart färg på tryckimpregnerat trä.
 
Grillen Grillen skrev:
Borde rimligtvis gå att få en prisuppgift av en målare vad det kostar att måla, och att då få detta belopp i kontant utbetalning av försäkringsbolaget som ni sedan använder till att betala målaren när jobbet görs, eller att ni gör jobbet själv och tjänar lite på dealen.
Så blev det, vi får ut pengar för att måla själva.
 
  • Gilla
Grillen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.