Hej,

Jag planerar renovering av en liten toalett på övre plan i huset, ca 1,4x1 meter stor.
Toaletten är under snedtaket på övervåningen och jag har tyvärr ingen möjlighet att bygga om någonting annat än lite på höjden som redan är planerat.
Utrymmet är ca 1,4 meter brett och 1 meter djupt. Snedtaket börjar på ca 130cm över golv och takhöjd är ca 200 cm. Själva "taket" kommer inte vara mer än ca 20 cm djupt.
För att minimera kostnader så kommer befintligt golv, plastmatta, behållas och ett klickgolv läggs flytande ovanpå. Renoveringsgips sätts ovanpå befintligt ytskikt på väggar och målas.

Bilden visar en rendering på tänkt slutresultat. Hålet i golvet indikerar var toalettstolen sitter. Litet handfat monterat på en 40 cm djup bänkskiva och spegelglas som täcker hela väggen ovanför bänkskivan.

Önskemålet är att belysningen ska vara infälld för att inte inkräkta på den lilla utrymme som finns. Ytterligare önskemål är att det ska vara god belysning för sminkning t.ex. vid spegeln då två döttrar framöver kommer ta över denna toalett helt.
Hur hade ni satt belysning i denna toalett?
Jag har med lösa ljuskällor försökt simulera spotlights och luslist men lyckas inte få till något som jag tycker blir bra. Spotlights hittar jag ingen bra placering för i det "platta" taket utan då måste de in i snedtaket och tåla montering direkt mot isolering.

Om någon har erfarenheter med infällda led-lister får de gärna dela med sig och gärna med bilder. Jag har lekt med tanken att sätta en infälld vertikalt i snedtaket mitt ovanför handfat och en i taket.
 
Hej! Nu är jag ingen byggare, men letade nyss efter belysning till en liten toalett. Hittade denna, dimbart, finns i runda och fyrkantiga och i olika storlekar. Riktigt platt, du ser när jag håller upp förpackningen. Kan säkert googla rätt på den, köpte antingen på Bauhaus ell Hornbach kanske. Den kan säkert monteras även på ert snedtak, och som sagt, väldigt platt, tar "ingen" plats.
Lycka till! Förpackning för platt, dimbar LED-belysning i varmt vitt med information om ljusstyrka och QR-kod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förpackning med LED-spotlights, runda och platta, med teknisk info och artikelnummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en förpackning av en extra platt LED-lampa, möjlig för dimmer, ovanför marmorbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
faekie
  • Laddar…
65starss 65starss skrev:
Hej! Nu är jag ingen byggare, men letade nyss efter belysning till en liten toalett. Hittade denna, dimbart, finns i runda och fyrkantiga och i olika storlekar. Riktigt platt, du ser när jag håller upp förpackningen. Kan säkert googla rätt på den, köpte antingen på Bauhaus ell Hornbach kanske. Den kan säkert monteras även på ert snedtak, och som sagt, väldigt platt, tar "ingen" plats.
Lycka till![bild] [bild] [bild]
Tack för tipset!
Jag har dock bestämt och är snart färdig med detta projekt. Valet föll på infällda aluminium lister och LED-tejp 15 W/m.
Resultatet är detta (sitter kakel där det inte är målat):
 
  • Hörn av rum med infällda aluminiumlister och LED-tejp som belysning, ovanför delvis kaklade väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
F faekie skrev:
Tack för tipset!
Jag har dock bestämt och är snart färdig med detta projekt. Valet föll på infällda aluminium lister och LED-tejp 15 W/m.
Resultatet är detta (sitter kakel där det inte är målat):
Jättesnyggt!
 
F faekie skrev:
Tack för tipset!
Jag har dock bestämt och är snart färdig med detta projekt. Valet föll på infällda aluminium lister och LED-tejp 15 W/m.
Resultatet är detta (sitter kakel där det inte är målat):
F faekie skrev:
Tack för tipset!
Jag har dock bestämt och är snart färdig med detta projekt. Valet föll på infällda aluminium lister och LED-tejp 15 W/m.
Resultatet är detta (sitter kakel där det inte är målat):
Snyggt! Vart har du köpt listerna och vad har du för styrning på dom? Eller kör du bara av och på via brytare?
 
K Kevin.v skrev:
Snyggt! Vart har du köpt listerna och vad har du för styrning på dom? Eller kör du bara av och på via brytare?
Köpte från xcen.se. Det sitter en LED dimmer efter transformatorn och återfjädrande tryckknapp. Dimmern går att styra med fjärrkontroll och 0-10 V dimmer också men det är mer än jag behöver.
Jag trodde att det skulle bli alldeles overkill med nästan 45 watt LED tejp på så litet utrymme men upplever inte alls att det är för starkt ljus på max.
 
F faekie skrev:
Köpte från xcen.se. Det sitter en LED dimmer efter transformatorn och återfjädrande tryckknapp. Dimmern går att styra med fjärrkontroll och 0-10 V dimmer också men det är mer än jag behöver.
Jag trodde att det skulle bli alldeles overkill med nästan 45 watt LED tejp på så litet
utrymme men upplever inte alls att det är för starkt ljus på max.
De ser väldigt bra ut Tack för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.