Hur många gånger tror du att man kan göra det utan att släpet tar skada?
Moderna produkter är ju inte direkt överdimensionerade
(ledtråd: begreppet kallas utmattning )
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Menar du materialutmattning? I så fall är nog svaret "väldigt många" :)


Klarar släpet en normalgrop i åttio knyck med fullt last så lär det klara mycket mer utan sagda hastighet och grop.

Men givetvis. Alla får ju ta ansvar för sina egna släp och lastuppskattningar.
 
Det mesta funkar tills det inte gör det längre...

överlast är inte utmattningsproblem utan ett plötsligt skrot problem.

Det är stor skillnad på en relativt ny/välbevarad kvalitetsvagn och ett rostigt gammalt härke eller billighetsskit.

/ATW
 
  • Gilla
Hallerudsbo
  • Laddar…
H
Ja jag skulle inte vilja överlassa min tiki kärra med dubbelt.
Både däck och botten på kärran är väldigt mjuka.
Den är inte påkostad något extra.
Fullt lass i 80 med gupp får jag ont i magen.


men kärran jag har till minigrävare tar 2,7 ton.
Den har jag lasta 3,5-4 ton på och den märktes det knappt på.
Dock körde jag inte ute på vägen med den då.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Menar du materialutmattning? I så fall är nog svaret "väldigt många" :)


Klarar släpet en normalgrop i åttio knyck med fullt last så lär det klara mycket mer utan sagda hastighet och grop.

Men givetvis. Alla får ju ta ansvar för sina egna släp och lastuppskattningar.
Nu har jag sett hur ett sävsjösläp 750 betett sig med 1000 kilo singel. Han som lastade fick lasta av illa kvickt för det gillade inte det alls och det var mindre än året gammalt :p
Nu hade väl fälgarna gett sig först förvisso.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
sunnis
Obromsade 750kg vagnar är ju alldeles för veka, de duger ju stort sett för att köra lite blandat skräp till tippen, möbler och lite shopping på bygghandeln.

Ser dock alldeles för många vågade lastningar, även om vagnen inte packar ihop helt så kan den körningen motsvara 20års slitage i utmattning.

Själv köpte jag en 2-axlad 2000kg Gaupen kärra för vardagsbruk, den var inte mycket dyrare än en 750kg men betydligt tryggare och mer förlåtande när det riskerar att vara lite för tungt.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Haha, komiskt att detta blir första tråden jag läser så här sista dagen på semestern, nyss hemkommen från sommarstugan där jag fyllt 4kubik vatten i en pool åt ungarna genom att släpa en 1000l IBC efter fyrhjulingen på ett hemmabygge till kärra som var baserat på någon form av vagn ämnad att dra omkring i trädgården.

5 resor blev det, vingligt var det, bra gick det.
 
MathiasS MathiasS skrev:
1600kg på något som är gjort för 500kg? Det var en intressant slutsats efter inläggen i tråden. Föreslår att du kör med hälften för att slippa kröka axeln.
När jag köpte mitt släp nu så frågade jag "vad är det jag ska tänka på så att släpet inte går sönder"

Då var svaret "axelproblemen är det stora problemetoch det beror på i princip en enda sak. Man lastar mer än de 750 kg släpet är byggt för. I övrigt är moderna släp byggda för att stå emot det mesta"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.