Finns inga tydliga regler för detta med kortlingar utan de riktlinjer som finns är hur man kan tillgodoräkna sig lastfördelningen i sidled av ”skivor”.
 
  • Gilla
scorp1on
  • Laddar…
Problemet med kortlingar är att det är nästan omöjligt att sätta dem på plats på ett hundraprocentigt sätt. Kortlingar i kombintion med skruvlimmad spånskiva tror jag tillför ytterst lite. Däremot kan man ju använda ett styvare skivmaterial som t.ex.21 mm björkplywood med 15 skikt (tror jag). Sedan kan man sätta en skruvlimmad skiva på undersidan också. Men det blir krabbigt som min blekingske snickare alltid sa när han inte ville utföra något...
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
E
J justusandersson skrev:
Problemet med kortlingar är att det är nästan omöjligt att sätta dem på plats på ett hundraprocentigt sätt. Kortlingar i kombintion med skruvlimmad spånskiva tror jag tillför ytterst lite. Däremot kan man ju använda ett styvare skivmaterial som t.ex.21 mm björkplywood med 15 skikt (tror jag). Sedan kan man sätta en skruvlimmad skiva på undersidan också. Men det blir krabbigt som min blekingske snickare alltid sa när han inte ville utföra något...
Trodde krabbigt var småländska. Det sprider sig väl, det funkar till det mesta. :rofl:
 
Själv känner jag till det från Blekinge sedan en mansålder och väl det. Enligt Wikipedia är bruket koncentrerat till kusttrakterna i sydost. Det lär ha en marin bakgrund. Men det är ett väldigt användbart ord.
 
I malmö används det för att beskriva någon som är muskulös
 
Som Justus säger gör inte kortlingar så mycket jämfört med en skruvlimmad skiva tror jag med avseende på lastspridning

Den skruvlimmade skivan ger ju både ökad styvhet och ökad lastspridning medan kortlingar bara ger ökad lastspridning. Ökad lastspridning kan ju hjälpa mot svikt, men löser inte problemet med att konstruktionen är för vek för utbredd last oavsett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.