Hej!

Bilden är tagen på ett fönster i stugan. Troligen sattes de in i början av 90-talet och det är tveksamt om man någonsin har gett dem någon kärlek.

Jag tänkte nu försöka göra något åt dem men frågan är hur/vad jag bör göra för att få ordning på dem? Min tanke, just nu, är att de ska fortsätta vara "träfärgade".

Tacksam för tips och idéer!

Närbild på slitet träfönster i stuga med behov av underhåll och renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vill du ha dem fortsatt trärena kan du stryka fönsterbågarna ett par gånger med halvolja, alltså hälften kokt linolja och hälften balsamterpentin.
 
Slipa lätt, halvolja.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vet inte om det var dumt men på ett av fönstren så slipade jag tills jag var av med det "svarta" och strök på ett lager "Benar Blank" alkydolja. Vad är fördelarna med "halvolja"?

Det märkliga är att på bara några sekunder kom det svarta tillbaks, någon som vet varför det blev så?
 
T Tomas Spångberg skrev:
Vet inte om det var dumt men på ett av fönstren så slipade jag tills jag var av med det "svarta" och strök på ett lager "Benar Blank" alkydolja. Vad är fördelarna med "halvolja"?

Det märkliga är att på bara några sekunder kom det svarta tillbaks, någon som vet varför det blev så?
Svårt att säga, det svarta var förmodligen någon typ av mögelangrepp, allt gick kanske inte att slipa bort?
Halvolja skyddar mot fukt och röta. Jag tror dock inte det skyddar mot solens UV-strålning, som är det stora problemet med trä utomhus på fasader, fönster och liknande. För att skydda mot UV-strålning krävs pigment.
 
  • Gilla
Eva A M och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Olja och måla dem. Jag skulle också välja halvoljning och målning med en fönsterfärg som bygger på alkyd (inte en akrylatfärg). Följ instruktionen på burken.
 
  • Gilla
Tomas Spångberg
  • Laddar…
Ett sätt är att se om kan avlägsna det sämsta träpartierna och laska i nytt trä. Beror lite på hur de är konstruerade, svårt att se på bilden
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Ett sätt är att se om kan avlägsna det sämsta träpartierna och laska i nytt trä. Beror lite på hur de är konstruerade, svårt att se på bilden
Jo, jag har varit lite inne på den tanken, den delen som är till höger på bilden är en list som är spikad/stiftad i delen till vänster, och skulle relativt enkelt gå att byta på båda sidorna. Inte säker på träslag men det finns väl inte skäl att tro att det är något annat än furu?
 
Redigerat:
Fixade precis ett liknande fönster. Jag slipade ner ramen, olja och måla vitt (för enkelhetens skull) och sågade nya rutlister och nytt gummi på dessa. Blecket bytte jag bara gummit och skruva tillbaks. Tog en 1tum4 och och kapade till lister, blev inte på pricken som original, men vad gör det.
 
  • Gilla
Tomas Spångberg
  • Laddar…
T Tomas Spångberg skrev:
Jo, jag har varit lite inne på den tanken, den delen som är till höger på bilden är en list som är spikad/stiftad i delen till vänster, och skulle relativt enkelt gå att byta på båda sidorna. Inte säker på träslag men det finns väl inte skäl att tro att det är något annat än furu?
Det är furu försök få tag i långsamvuxen (täta årsringar)
 
  • Gilla
Tomas Spångberg och 1 till
  • Laddar…
A
Detta förslag förutsätter att du har lite tid i stugan och bra väder några dagar.

Testa först med knivspetsen på olika ställen i träet för att se så det inte är murket/ruttet.

Om du har ytlig svartmögel kan du bleka detta med klorin eller så använder du en professionell produkt: https://bolist.se/media/page_attachments/Redo_Husvård_folder_tryck.pdf

Efter rengöring/blekning behöver träet torka därefter kan du olja in träet
 
  • Gilla
Tomas Spångberg
  • Laddar…
Z Zorn skrev:
Fixade precis ett liknande fönster. Jag slipade ner ramen, olja och måla vitt (för enkelhetens skull) och sågade nya rutlister och nytt gummi på dessa. Blecket bytte jag bara gummit och skruva tillbaks. Tog en 1tum4 och och kapade till lister, blev inte på pricken som original, men vad gör det.
Var fick du tag i gummit?
 
Tack alla för hjälpen!

Det får bli olja i år och så spar jag byte av lister och målning. Jag måste ju ha något att göra nästa semester också :D
 
T Tomas Spångberg skrev:
Var fick du tag i gummit?
Tesa moll E-profile small inköpt på Hornbach. 25 meter för tvåhundra spänn eller så. Jag plockade med mig en snutt befintlig packning och köpte den som passa bäst i det sortiment som fanns tillgängligt.
 
  • Gilla
Tomas Spångberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.