Bokstavligt talat som rubriken (courtesy of W.Shakespeare)

Jag ska nu ge mig på köket efter att de andra rummen börjar bli klara i min 50-tals-2:a i Stockholm, Västerort.
Jag har velat bibehålla det ursprungliga så gott det går i denna lägenhet som var i princip oförändrad sedan 1952 så när som på ytskiktsfix under årens lopp. (rev bl.a. ner 5 lager tapet...).

Vintagekök med vita skåp och trädetaljer samt öppen dörr mot vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planritning av en lägenhet som visar kök, vardagsrum och andra utrymmen för renoveringsplanering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag vill däremot inte ha ett museum med gamla dåliga lösningar bara för sakens skull, så gärna moderna (lyhörda) förändringar – men bara om de tillför något. Jag vill heller inte ha moderna saker för sakens skull; bara för att det ska vara "modernt".
Typ så har min filosofi varit..

Första tanken var att kapa skåpet över kyl/frysen för att kunna få in en fullhöjds.

Illustration av ett retrokök med vit inredning, öppet skåp över kyl, spis och en öppen dörr som leder till ett annat rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men nu tänker jag att jag vill sätta igen dörren till vardagsrummet för att kunna sätta en Side-by-Side (alt kyl+frys) där, och samtidigt få upp mikro/ugn där kyl står nu. Vad man förlorar då är det "flow" som lägenheten ändå har i dag med Kök/Vrum-kontakten. Vardagsrummet är också väldigt ljust m sol från morgon till kväll.

3D-rendering av ett modernt kök med integrerad mikro/ugn, gasspis och side-by-side kylskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Retrostil kök i 50-talslägenhet med modern side-by-side kyl och frys samt inbyggd ugn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det dumt tänkt att kapa av det flowet? Lika dumt som att släppa ner ett stort betong-kulturhus som en jättekil mellan Strömmen/Brunkebergstorg och Sveavägen? Som slutligen effektivt tog död på alla tankar om ett flöde från Sveavägen, via Sergels Torg ända ner till Gustav Adolfs torg och vattnet...? [slut på stadsplaneringsutvikning]

Jag är egentligen bara ute efter lite reflektioner, speciellt som mina kloka barn var lite skeptiska till den här ändå ganska bestående förändringen.
 
Gammelnörden
Om det finns plats för en matsalsmöbel i vardagsrummet på andra sidan köksväggen hade jag satt igen dörren och öppnat upp för en liten serveringslucka med ev. skjutluckor i frostat eller rillat glas under överskåpet på den väggen.

Eftersom det är en lägenhet för ett hushåll utan barn tycker inte jag att det gör så väldans mycket att man sätter igen dörren (och sparar den med karmen för framtiden).
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Om det finns plats för en matsalsmöbel i vardagsrummet på andra sidan köksväggen hade jag satt igen dörren och öppnat upp för en liten serveringslucka med ev. skjutluckor i frostat eller rillat glas under överskåpet på den väggen.

Eftersom det är en lägenhet för ett hushåll utan barn tycker inte jag att det gör så väldans mycket att man sätter igen dörren (och sparar den med karmen för framtiden).
Ha, det var en kul idé! Jag _har_ tänkt sätta in ett överljusfönster iaf!.

En grej är ju att man också vinner lite mer möblerbar vägg i vardagsrummet. Och hemmet är faktiskt för mig _och_ mina två barn (vv) men jag tror det skulle funka ändå!

Man skulle ju t.o.m. kunna tänka sig att sätta igen den med bibehållet foder också för enkel återställning men då tappar man lite av vinsten tycker jag.
 
Jag gillar flowet som orginalplanlösningen har.
Har ni också bord och stolar i köket eller sitter ni i vardagsrummet?
Om ni inte sitter i köket utan bara har det som arbetskök så kanske man kan nyttja väggen mot badrummet till kyl/frys eller mer bänkyta?
 
Med två barn varannan vecka gissar jag att vardagsrummet också innehåller sovplats? Och att enda matplatsen finns i köket? Då tycker jag nog att din ändring är vettig - trots att det är synd att ta bort genomsynen och ljusflödet. Du kan väl spara dörren i förrådet så att nästa ägare (eller du själv, om duvor kvar efter barnen har flyttat hemifrån) kan återställa den om så önskas?
 
1 16386 skrev:
Med två barn varannan vecka gissar jag att vardagsrummet också innehåller sovplats? Och att enda matplatsen finns i köket? Då tycker jag nog att din ändring är vettig - trots att det är synd att ta bort genomsynen och ljusflödet. Du kan väl spara dörren i förrådet så att nästa ägare (eller du själv, om duvor kvar efter barnen har flyttat hemifrån) kan återställa den om så önskas?
Det är precis så det ligger till..!
Skulle förstås viljakunna ha en matplats i V-rummet istället men som synes är det redan "upptaget"..
Och det finns nog lite plats kvar till dörren i källaren. :)
Kanske ändå sätter igång i morgon då!

3D-ritning av en lägenhetsplan med möblerat vardagsrum och kök, utan utrymme för matplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Är mitt upp i "plomberingen" av denna dörr nu! Jag tar bara bort fodret och gångjärnen och låter karmen sitta kvar. Dörren får flytta ner i källaren för ev framtida bruk.

En undring: dörröppningen är bara 610mm så behöver jag verkligen sätta mittregel då?
 
nä, jag hade skippat den. Normalt har man ju 60 cm centrum-centrum på reglarna. Du hade om jag förstod det rätt 61 cm totalmått. Sätter du då en regel på vardera sidan så blir det ju mindre än 60 cm centrum-centrum
 
  • Gilla
JohanVSF
  • Laddar…
M Mats skrev:
nä, jag hade skippat den. Normalt har man ju 60 cm centrum-centrum på reglarna. Du hade om jag förstod det rätt 61 cm totalmått. Sätter du då en regel på vardera sidan så blir det ju mindre än 60 cm centrum-centrum
Jo, körde så faktiskt. Det gick finfint! Nu ska jag bara bredspackla och måla...

En vägg med en isolerad dörröppning och bredspacklad del redo för målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mats och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.