För att spara el tänkte jag sätta en luftvärmepump i badrum/tvättstuga, för att ersätta direktel. Den kommer naturligtvis också att hjälpa till att torka tvätt på linor (på sommaren i mode torkning). Jag kan inte se något problem förutsatt att rummet är stort nog för apparaten ifråga (brännbar gas), men för säkerhets skull så ställer jag frågan här. Någon som kan se något problem med detta?
 
H
Jag skulle ha en luftvärmepump till min friggebod.
Då rekommenderade dom att jag skulle ha en för friggebod för att slippa start och stopp på kompressorn.
Det är det som sliter när den måste starta och stoppa.

Så litet utrymme så skulle jag inte köra llvp på.
De för små utrymmena är dyrare än vanliga
 
Redigerat:
A
Altaböke Altaböke skrev:
För att spara el tänkte jag sätta en luftvärmepump i badrum/tvättstuga, för att ersätta direktel. Den kommer naturligtvis också att hjälpa till att torka tvätt på linor (på sommaren i mode torkning). Jag kan inte se något problem förutsatt att rummet är stort nog för apparaten ifråga (brännbar gas), men för säkerhets skull så ställer jag frågan här. Någon som kan se något problem med detta?
Hur stort utrymme ska du värma med pumpen?
vad menar du med brännbar gas
 
Altaböke Altaböke skrev:
Den kommer naturligtvis också att hjälpa till att torka tvätt på linor (på sommaren i mode torkning)
Altaböke Altaböke skrev:
Någon som kan se något problem med detta?
Tja, problem och lite feltänk.
  • En LLVP ger ingen ventilation, bara värmer upp luften.
  • På sommaren hänger man ju ut tvätten för tork?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Tja, problem och lite feltänk.
  • En LLVP ger ingen ventilation, bara värmer upp luften.
  • På sommaren hänger man ju ut tvätten för tork?
I och med att den värmer så sjunker den relativa luftfuktigheten och den luft som går ut i badrummets ventilationssystem har därför högre vatteninnehåll än den som går in. På sommaren kan man hänga ut vid torrt väder, ja, men jag bor i en del av landet där det vissa somrar aldrig verkar sluta regna.
 
Handyman 1 skrev:
Hur stort utrymme ska du värma med pumpen?
vad menar du med brännbar gas
Det rör sig om 7,7 kvm. Den gas som är i nya luftkonditioneringar (R32 tror jag den kallas) är brännbar, så det krävs ett visst minimiutrymme (volym under innedelen) för att inte riskera komma upp i explosiv blandning.
 
Kan du inte ha dörren öppen så utrymmet värmepumpen värmer blir större?
 
  • Gilla
Altaböke och 1 till
  • Laddar…
EddieHansson
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Tja, problem och lite feltänk.
  • En LLVP ger ingen ventilation, bara värmer upp luften.
  • På sommaren hänger man ju ut tvätten för tork?
Den torkar luft på sommaren genom att kondensera fukten mot kallt element. Vattnet leds ut genom droppslang till utsidan.

Men med ett litet utrymme är risken att den kyler rummet.
 
BigR
Köp en avfuktare till tvättstugan och installera llvp där den kan jobba mot en större yta.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Det låter som att en avfuktare är bättre för dig.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A
Ja det är en avfuktare du skall ha
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
Den torkar luft på sommaren genom att kondensera fukten mot kallt element. Vattnet leds ut genom droppslang till utsidan.

Men med ett litet utrymme är risken att den kyler rummet.
Det är sant att en överdimensionerad luftkonditionering ökar den relativa luftfuktigheten när man kör den i A/C-läge, men å andra sidan har denna ett speciellt torkarläge, och eftersom den bara är på 9000 BTU så tror jag det skulle funka.
 
Hur stort är rummet? Om det bara är ett litet rum är frågan om det blir så stor besparing. Och för att torka tvätten är det effektivare med en avfuktare.
 
Låter bra, sätt en pump i varje rum vettja!
 
  • Gilla
Altaböke och 1 till
  • Laddar…
EddieHansson
Altaböke Altaböke skrev:
Det är sant att en överdimensionerad luftkonditionering ökar den relativa luftfuktigheten när man kör den i A/C-läge, men å andra sidan har denna ett speciellt torkarläge, och eftersom den bara är på 9000 BTU så tror jag det skulle funka.
Nja skulle jag säga. Vi har runt 50% RH med AC på kylning, vi har kallare inne än ute, och det är 95-100% RH ute. Det beror på att kylaren konsenserar fukten och vattnet leds ut ur rummet/huset. Det hade varit skillnad om fukten stannat kvar.

Torkläge/avfuktarläge på AC fungerar genom att göra kondensorn kall och låta fläkten gå på låg hastighet så att frukten kondenseras och kan ledas ut. Du kan åstadkomma samma effekt genom att manuellt ställa kyla på lägsta temp och fläkten på låg hastighet.
 
  • Gilla
Altaböke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.