Hej,
Jag och min sambo har precis köpt ett hus som inget är omgjort sedan bygget 1975, vi har tänkt ta ner väggar och göra om lite men inte ändra VA och spisfläktens position, vi ser gärna en öppen planlösning till "matsalen" och vardagsrummet, gärna köksö.

Hur skulle ni gjort?
Ett problem vi har är hallen, hur begränsar man hall/kök? så att man inte kliver rakt in i köksmiljön.

Så här ser utgångsläget ut.

Ritning av husets planlösning från 1975 med kök, vardagsrum och tre sovrum, markerade väggar för eventuell ombyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skulle det funka att sätta upp en ny vägg á 150cm lång för att avgränsa emot köket?
Väggen som är direkt höger efter entrédörren är 100cm lång.

Planritning av ettvåningshus med markerade rum inklusive sovrum, vardagsrum, matplats och kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skissa gärna och ge oss idéer och synpunkter:

Planritning av ett hus med tre sovrum, ett badrum, kök samt vardagsrum markerade i blått och möbleringsförslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Huset idag:
Interiör av äldre hus med osanerat kök och matplats, träinredning och grön linoleummatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ingångshall i hus från 1975 med öppen dörr, väggtelefon, trädetaljer och mönstrat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett omodernt kök från 1975 med träskåp, brun kakelvägg och vit spis, behov av renovering för öppen planlösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Odaterat kök med träskåp, tegelröd kakelvägg, mönstrat golv och bistrogardiner från 1970-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Retrokök från 1975 med träskåp, orange kakel och vitvaror, behöver modernisering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Mvh
 
Vad tror ni om detta?
Jag tänker att betraktningsvinkeln när jag kommer in i entrédörren så slås jag inte direkt av att jag kommer in i ett kök. Håller ni med?

Ritning av en kökslayout sett uppifrån, inkluderar köksö, matbord med stolar och köksskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-modell av ett kök sett från entrédörren, med öskåp och matplats synlig, köket ej direkt synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser trevligt ut men kanske flytta högskåp till vägg mot hallen ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ser trevligt ut men kanske flytta högskåp till vägg mot hallen ?
Hur menar du? utveckla gärna :)

De skåpen som står bortanför ugn/micro är kyl/frys, det högskåpet vid väggen mot hallen är skafferi.
 
Försök få samtliga högskåp mot ett hörn , snyggast och mest praktiskt. Samt bra att få lite mer avgränsning mot hallen .
 
BirgitS
Har ni koll på om någon av väggarna ni vill ta ner är bärande?

JonasWe JonasWe skrev:
Skulle det funka att sätta upp en ny vägg á 150cm lång för att avgränsa emot köket?
Jag skulle nog göra den lite längre typ så att den slutar i jämnhöjd med garderobernas dörrar eller ändå längre. Det gör att toaletten inte kommer att upplevas som att den är i köket. Det är inte heller kul när grus och sand från hallen sprider sig in i köket så det behövs en del marginal från där man ställer skorna. Sen är det frågan om det får plats tillräckligt med kläder och skor för en familj i det som blir kvar av hallen. Kan kanske vara besvärligt att se till att några barn håller sig inom 1 m från ytterdörren tills man har hunnit få av dem skorna.

Sen skulle jag vrida köksön 90 grader så att den som sitter på utsidan av den inte nästan sitter i hallen utan i stället kan se ut genom köksfönstret.

Att ha kyl och frys så nära diskhon gör att diskmaskinen hamnar emellan utan att det finns någon plats för tallrikar och glas nära.
 
  • Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
Hej på er,
tack för er input, vi tar gärna emot mer.

Nu har vi reviderat lite, vad sägs om denna lösning?

3D-ritning av ett kök med integrerad matplats, modern design och öppen planlösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av ett kök med köksö, moderna skåp och inbyggda apparater.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av ett kökslayoutförslag med möblering och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur ser planlösingen för källaren ut, går det att ordna en "vardagsingång" där? Då blir inte hallen på övervåningen så hårt belastad och det gör inget om den då ligger i anslutning till köket.
En trevlig be effekt är att det blir mindre att städa och mindre slitage på övervåning om man går in i källaren.
 
BirgitS
JonasWe JonasWe skrev:
Nu har vi reviderat lite, vad sägs om denna lösning?
Det där köket ser ju trevligt ut och fungerar nog bättre utan en köksö mitt i.

Men nya väggen och köksskåpen ska väl vara lika långa?
Är det tänkt att bli en kolfilterfläkt + en frånluftsventil nu när spisen har flyttats eller ska ni dra om rören upp till skorstenen?
Var hamnar diskmaskinen?
Fundera noga på ordningen mellan högskåpen för egentligen vill man ju ha alla av dem nära en bänk så att det blir kort väg att bära matvaror resp. plåtar.
 
  • Gilla
Margareta_lindqvist
  • Laddar…
En mer minimalistisk förändring skulle vara att skippa städskåpet och riva den delen av väggen. Kanske tom går att pröva innan beslut om man står ut med lite provisoriskt en tid.
Vill man sedan göra mer kan man backa kyl och frys bakåt så de blir infälda. Men då har man börjat flytta väggar så det minimala ingreppet växte.
 
B basseman skrev:
Hur ser planlösingen för källaren ut, går det att ordna en "vardagsingång" där? Då blir inte hallen på övervåningen så hårt belastad och det gör inget om den då ligger i anslutning till köket.
En trevlig be effekt är att det blir mindre att städa och mindre slitage på övervåning om man går in i källaren.
Har huset källare? Trappan ser ut att gå till en övervåning.
 
  • Gilla
JonasWe
  • Laddar…
M Mellanbarn skrev:
Har huset källare? Trappan ser ut att gå till en övervåning.
Tittar du på bilden (ut genom ytterdörren) i det allra första inlägget så ser du faktiskt ett källarfönster ;)
 
  • Gilla
basseman
  • Laddar…
M Mellanbarn skrev:
Har huset källare? Trappan ser ut att gå till en övervåning.
Jag hittade ingen tvättstuga så då gissade jag att det finns en källare.:cool:
 
Era CSI-krafter är större än mina. :oops:
 
B basseman skrev:
Hur ser planlösingen för källaren ut, går det att ordna en "vardagsingång" där? Då blir inte hallen på övervåningen så hårt belastad och det gör inget om den då ligger i anslutning till köket.
En trevlig be effekt är att det blir mindre att städa och mindre slitage på övervåning om man går in i källaren.
Det finns en ingång i källaren också, denna har vi tänkt använda de regninga/snöiga dagar när man kanske inte vill dra in det i vanliga entrén, annars tänkte vi nog försöka använda den till det mesta. Förstår dock din tanke.

M Mellanbarn skrev:
En mer minimalistisk förändring skulle vara att skippa städskåpet och riva den delen av väggen. Kanske tom går att pröva innan beslut om man står ut med lite provisoriskt en tid.
Vill man sedan göra mer kan man backa kyl och frys bakåt så de blir infälda. Men då har man börjat flytta väggar så det minimala ingreppet växte.
Vilken ritning kikar du på? Har tänkt om lite längre ner i tråden :)

M Mellanbarn skrev:
Har huset källare? Trappan ser ut att gå till en övervåning.
Yes det är källare :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.