Bordsåg eller hyvel.
 
  • Gilla
claym och 1 till
  • Laddar…
Cirkelsåg
 
raveper raveper skrev:
Cirkelsåg
En sån har jag men är det inte svårt att få ett spikrakt snitt med den på längden?
 
Men är det ett engångsbehov så be ett snickeri att såga till dina bitar.
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Men är det ett engångsbehov så be ett snickeri att såga till dina bitar.
Det låter ju som en bättre idé. Hade tänkt hyra maskin annars men känns dyrt ändå. Tips på snickeri i Stockholmstrakten för privatperson?
 
Njae. Man får ju va lite noga så brukar det gå bra. Klart en bordssåg blir enklare men även till viss prisskillnad.
 
P Peter321 skrev:
En sån har jag men är det inte svårt att få ett spikrakt snitt med den på längden?
Inte jättesvårt. Du behöver ha tillräckligt med bredd för cirkelsågen att vila på bara, och så kanske du vill montera en längre bit av något väldigt rakt på sågens anhåll. Trycker du då anhållet mot listen hela tiden när du sågar kommer det bli rakt. Såklart viktigt att ha en ren och vass klinga i sågen också. Pass på att om sågen skulle få för sig att fastna kommer listen skjutas framåt i en väldig fart. Därför bra att sätta fast den i framkant. Om du kapar dem lite för långa kan du skruva eller använda tving för att få fast dem i bordet/bänken/skivan du håller till på. Om du använder tving, tänk på när de tar i sågen och hur det påverkar snittet du kan göra.
 
För att såga rakt med cirkelsåg behöver Du en jigg som styr sågen relativt arbetsstycket. Det är inte jättesvårt, det finns många filmer på youtube som visar hur man kan göra,
Nu finns det många sorters sågar som gör jobbet olika enkelt och olika bra, bordsåg, sänksåg, cirkelsåg, bandsåg i nyss nämnd ordning är väl de mest logiska alternativen.
Det är nog här Du ska tänka efter om framtiden. Vill Du utveckla snickerihobbyn, och hur långt tror Du att Du vill gå?
Det finns ett antal steg man går igenom när man snöar in på träslöjd.
I början klarar man sig bra med en cirkelsåg och en hammare. Räcker fint till verandor och enkla trädgårdsmöbler
med en sticksåg för kurvor, skruvdragare och slipmaskin kan man få grejorna ganska snygga också, men se kommer en tröskel; pinnarna i affären har fel storlek!
Då är det dags för bordsågen. Med den kan man såga ner en 45x70 till 38x62 eller vad man vill. Den är också nyckeln till men raffinerade skarvar, med lite tricks kan man göra halv-i-halv-skarvar och en del ännu mer avancerade varianter (youtube table saw jigs)
Lite längre ner på listan kommer rikt och planhyvlar, men det är ingen brådska dit............

Så i korthet, Vill Du ha en snickarverkstad, köp en bordsåg.
Vill Du bara öka noggrannheten från cirkelsågen ska Du titta på en sänksåg, då går Du från millimeter till
tiondelar
I annat fall ska Du bygga en jigg till Din cirkelsåg
 
P
Det finns skenor som sänksågen eller cirkelsågen kan åka på.
Jag har ofta använt sänksågen med just en skena för att klyva lister/plank etc så jag än inte har en bänksåg som vore det ideala för detta.

Klöv en 70x28 senast igår men den var av vanlig furu. Man får palla upp lite och spänna fast med tvingar.
Detta med en hård eklist så skulle jag inte gå på pga hårdheten. Sannolikheten att man bränner trät är stor....
Skulle jag vara du skulle jag leta rätt på ett snickeri och be de hyvla/klyva och betala för det.
 
P Peter321 skrev:
Bybörjarfråga här. :) Ska göra en skåplucka och smycka den med lister. Om jag har en list som denna: [länk]

…och vill göra den smalare, 61mm bred istället för 70mm, vad är då ett lämpligt verktyg? Snittet behöver bli helt rakt och fint. Kan jag få till det bra med en gersåg t.ex?
Är det bara en list klarar du dej fint med vanl handverktyg, ska du bygga ett helt kök sparar du säkert tid på att skaffa maskiner för ändamålet.

Med fogsvans, hyvel och sandpapper så fixar du din list innan kvällen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.