Jag har tänkt snygga till vår nya loungegrupp genom att byta ut armstöden från målad metall till ett par tunna bitar ek. Har lite planhyvlat hemma i 8mm som jag tror kan funka.
Tanken är att fälla in muttrar eller liknande på undersidan av trät så jag kan skruva fast dom på samma sätt som metallen sitter fast idag. Det blir ju lite för klent med vanlig träskruv tänker jag.
Synpunkter på det?

Har ni tips på lämplig olja? Vill att eken ska se så naturligt och obehandlad ut som möjligt. Jag har hårdvaxolja hemma men har förstått att det inte rekommenderas för bruk utomhus. Närbild på en träbit av ek ovanpå en metallarmstöd till en loungegrupp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett armstöd av ek utbytt på en loungegrupp med grå dynor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand håller ett planhyvlat ekräcke bredvid ett målat metallarmstöd för jämförelse på en terrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbit av ek bredvid en svart loungegrupp på träterrass, förslag till förbättring av möbel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dåligt med svar här. Antar att alla snickare ligger på stranden
Eftersom jag inte har någon bordssåg så använde jag min fräs och kapade till bitarnas bredd, rundade kanter och gjorde hål för att limma fast muttrar.
Muttrarna fästes med kemisk metall så tiden får visa hur bra det håller.
Behandlade med teakolja.
Så här blev det. Träbitar med frästa kanter och hål för muttrar, behandlade med teakolja, kapade med fräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träplankor med rundade kanter och hål för muttrar behandlade med teakolja.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbitar med rundade kanter och hål för limmade muttrar, behandlad med teakolja, på köksbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träkant med rundade kanter och oljebehandling nära utekök, fokus på detaljarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nykapad träbit med rundade kanter och limmad mutter på en stol, behandlad med teakolja, på en utedäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad stol med träarmstöd behandlad med teakolja på ett trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Big builder och 7 till
  • Laddar…
Det här arbetet skapade mera arbete…
Sambon har nu låtit meddela att även loungegruppens bord behöver ett par nya ben i matchande ek.
Jag känner spontant att det är ett lite mer avancerat jobb än armstöden.
Här behöver jag nog forumets samlade kompetens!

Först några premisser: benen ska vara ganska slanka och ha samma lutning som nuvarande. Jag tänker mig planhyvlad ek i 21x44 eftersom det finns att köpa lokalt. Bordet behöver inte hålla för någon större vikt.

Frågan är alltså hur benen ska fästas på undersidan. Någon sorts ram kanske?
Rundt bord vänd upp och ner med demonterade gamla ben bredvid verktyg och nya träribbor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bord med slanka ekbensmätningar, verktyg och mätplatta på trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kan ersätta krysset på undersidan med ett kryss.i trä och sen göra benen med tappar som limmas in i krysset.
 
Redigerat:
Frustrator Frustrator skrev:
Du kan ersätta krysset på undersidan med ett.lryss.i trä och sen göra vem med tappar som limmas in i krysset.
Typ så här alltså?
Handritad skiss på rutigt papper som visar en L-formad konstruktion eller fog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Typ så ja
 
  • Gilla
Gustaf.P
  • Laddar…
Düsseldorff
Eftersom du bara kommer behålla skivan från gamla bordet kan man ju fundera på om du inte borde göra ett helt nytt bord, helt i ek.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Eftersom du bara kommer behålla skivan från gamla bordet kan man ju fundera på om du inte borde göra ett helt nytt bord, helt i ek.
Ja den tanken har slagit mig också. Men eftersom jag inte har några maskiner för att bearbeta med så måste jag nog köpa planhyvlat och då kommer bordet kosta mer än hela loungegruppen totalt.
 
Düsseldorff
Gustaf.P Gustaf.P skrev:
Ja den tanken har slagit mig också. Men eftersom jag inte har några maskiner för att bearbeta med så måste jag nog köpa planhyvlat och då kommer bordet kosta mer än hela loungegruppen totalt.
Haha ok, hear you. Det blir fint med befintlig skiva också.
 
Kan du ha kommit till den magiska tidpunkten där Du kan övertyga regeringen om att en bordsåg är nyckeln till framtida projekt?
 
  • Gilla
  • Älska
Düsseldorff och 1 till
  • Laddar…
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Kan du ha kommit till den magiska tidpunkten där Du kan övertyga regeringen om att en bordsåg är nyckeln till framtida projekt?
Ja en bordsåg ligger högt upp på önskelistan här hemma!
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Med en bordsåg och en bra klinga kan Du dimensionera viket. Du kan dessutom göra skarvarna mellan kryssel under bordskivan (youtube "half-lap joint table saw" och benen (youtube "bridle joint table saw")
Sen kan Du komma hur långt som helst!
 
  • Gilla
ergonomen och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.