Vi har en tomt som vi har tänkt att bygga på. Området är en bymiljö där de flesta tidigare varit sommarboende, men som nu håller på att permanentas. Området ligger dock fortfarande utanför detaljplan. Husen runtomkring är främst 1½-plans sekelskifteshus som är tillbyggda i omgångar.

På vår tomt står en liten enplans sommarstuga, byggd på 30-talet, som vi i så fall har tänkt att riva. Vi vill istället bygga ett permanenthus för att på sikt kunna bosätta oss där, men förutsättningen är att vi får bygga tillräckligt stort eftersom vi har många barn. Tomten är smal, så därför skulle vi helst vilja bygga ett nätt tvåplanshus, typ hjältevadsshus Häggen. Vi har även fått en ritning på ett 1½-planshus med 1.30 m förhöjt väggliv. Dock är det helt omöjligt att få till en planlösning på övervåningen med ett så lågt väggliv, eftersom vi behöver så många sovrum. Ett högre väggliv, typ Hjältevadshus Häggen skulle lösa det.

Det finns nybyggda hus i närheten som är stora (över 200 kvm) och regelrätta tvåplanshus. Dock är skillnaden att dessa har uppförts mer i utkanten av området och har därför inte påverkat några grannar. I vårt fall är det så att vi ligger mitt i byn och dessutom på en sjötomt. Om vi skulle bygga skulle vi, oavsett hur vi bygger, försämra sjöutsikten för de 2.3 tomterna närmast bakom.

I vår enfald trodde vi att försämrad sjöutsikt var något man fick räkna med om man har en tomt på andra parkett, men nu när jag har läst bakåt här så verkar det som om grannarna har en stor makt när det gäller vad som får byggas utanför detaljplan. Om jag har tolkat det rätt, så kan grannar inte påverka byggen inom detaljplan så länge man håller sig till planen, men utanför detaljplan får grannarna protestera mot mer eller mindre vad som helst. Stämmer det? I så fall är ju risken att vi är helt inlåsta i vår sommarstuga, som vi inte ens får plats i längre som en sådan.

Jag kan tillägga att grannsämjan är god, men om vårt tilltänkta bygge skulle innebära en försämring är det knappast självklart att alla grannar skulle acceptera utan att ens försöka protestera. Alla grannarna i närheten som kan tänkas beröras har själva gjort stora tillbyggnader eller byggt nytt, vilket vi har tillstyrkt. Å andra sidan är det inget som direkt har berört oss negativt på samma sätt. Jag vågar därför inte hoppas på någon typ av lojalitet bara därför att.

Att grannarna har rätt att invända mot ett bygglov har jag förstått. Men vad innebär det i praktiken? Är det grannarnas ord som är gäller, eller är det upp till Byggnadsnämnden i kommunen att ta ställning till om grannarnas protester ska beaktas eller ej? När jag har läst här verkar det ju nästan som om grannarna har en absolut vetorätt, eller har jag missuppfattat det :confused: ?

Vi ska träffa en bygglovshandläggare för att diskutera detta, så jag skulle gärna vilja ha lite mer på fötterna för att veta hur vi ska föra diskussionen.
 
Att de skulle protestera då de får nått i vägen för sin utsikt är väl en självklar mänsklig reaktion. Vi får hoppas att de kommer över det bara.
Själv är jag rätt säker på att de rent generellt inte kan påverka ditt bygglov, med rätta.
Inte så konstig att du känner oro, men man är ju inte säker förrän alla papper är klara.
Lägg dock ned energin på ditt projekt och framför det för handläggaren och krångla inte in vad du tror grannarnas åsikter är. Vetorätt har de inte.
En byggnad som smälter in i miljön är viktigare för kommunens bedömning än vad en granne tycker. Dett skulle inte finnas grannar över huvud taget i så fall:)

Kör på och tala om hur det går.
 
Har haft en diskussion med en bygglovshandläggare i vår kommun i ett liknande ärende. Han sa att grannarn kan komma med invändningar och att nämnden tar vederbörlig hänsyn till dessa men om de tycker att det är OK att bygga som vi vill körs grannarna över.
Han sa att trots att grannarna alltså får ge sin syn på bygget finns en större frihet än inom detaljplanlagt område.
Dessutom finns det en mindre risk för grannosämja då grannarna fått säga sitt och den som blir skurken blir nämnden som inte bryr sig.
 
Tack för svaren! Nu känner jag mig lite lugnare *puh*. Vi ska träffa bygglovshandläggaren idag, och mot bakgrund av vad ni har skrivit tänker jag inte blanda in några grannar alls i det här skedet utan koncentrera oss på att försöka få riktlinjer för vilka generella regler som gäller för området i stort.

Vi vet även att minst ett par grannar är för att vi bygger. Det är ett område där husen har gått vidare i generationer och många vill inte ha in nytt folk. Dessa grannar kanske kan fungera lite som outnämnda medlare om det skulle bli gruff bland de andra.
 
En tanke är ju att ni när ni sedan skall sälja in det till grannarna kanske lägger upp ett par alternativ, som de kan få se. Där ni då kan visa att ni väljer ett alternativ som ger mindre störning (om det nu överhuvudtaget går att styra plceringen på tomten).

En sak som grannar tydligen ibland kan få framgång med vid ett överklagande, är just om ni väljer en placering på tomten som ger er granne "onödigt" stor nackdel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.