Trumpethempel Trumpethempel skrev:
hur vet man det ?
Du kan via bankid gå in på lantmäteriets hemsida och kontrollera om det finns last på din fastighet.
 
Och i vissa fall lagas inte koppar om det finns fiber i området;)
 
T tanaris skrev:
Har du använd Ledningskollen och följt anvisningarna ska du inte behöva betala något.
såg det i efterhand men herregud!! -vi pratar inte grävare eller några större ingrepp! lägga lite plattor och jobba max 20 cm djupt !!!
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
E
Trumpethempel Trumpethempel skrev:
såg det i efterhand men herregud!! -vi pratar inte grävare eller några större ingrepp! lägga lite plattor och jobba max 20 cm djupt !!!
Ledningskollen tar bara några minuter så ingen ursäkt där tyvärr.
 
E El-Löken66 skrev:
Ledningskollen tar bara några minuter så ingen ursäkt där tyvärr.
då ska man göra det innan msn leker med barnen och spelar krocket eller slår ner en tältpinne ? eller i detta fallet så hade jag t o m kört av kabeln om jag kört med en vertikalskärare för att lufta gräsmattan då kabeln som sagts i trådrubriken låg precis under grässvållen ( 5 cm djupt) det är ju inte rimligt……
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Villa vista Villa vista skrev:
Du kan via bankid gå in på lantmäteriets hemsida och kontrollera om det finns last på din fastighet.
topp
 
T
Trumpethempel Trumpethempel skrev:
då ska man göra det innan msn leker med barnen och spelar krocket eller slår ner en tältpinne ? eller i detta fallet så hade jag t o m kört av kabeln om jag kört med en vertikalskärare för att lufta gräsmattan då kabeln som sagts i trådrubriken låg precis under grässvållen ( 5 cm djupt) det är ju inte rimligt……
Det räcker med att göra det en gång, det läggs sällan nya kablar utan att man märker det. Ja, så ytlig kabel är fel, men det finns ingen anledning att inte använda en så enkel tjänst innan man börjar gräva även om man kan tycka att det är onödigt.
 
Trumpethempel Trumpethempel skrev:
då ska man göra det innan msn leker med barnen och spelar krocket eller slår ner en tältpinne ? eller i detta fallet så hade jag t o m kört av kabeln om jag kört med en vertikalskärare för att lufta gräsmattan då kabeln som sagts i trådrubriken låg precis under grässvållen ( 5 cm djupt) det är ju inte rimligt……
Precis, så hade låtsats som ingenting.
Kan ju lika gärna vara ett djur som bitit av deras kabel.
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Precis, så hade låtsats som ingenting.
Kan ju lika gärna vara ett djur som bitit av deras kabel.
nja jag har anmält avgrävningen då de få som använder fast telefoni i mitt kvarter ( några äldre) påverkas ….
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Är kabeln av plast (svart) eller med blyhölje (silver-grå om man tvättar försiktigt)?

Att skarva en plastkabel är inget stort jobb - men i ditt fall borde man i så fall kanske ta och gräva längs kabeln, och alltså "sänka den" djupare så Du kan plantera blommor nästa år utan att göra om skadan!

Själva skarven görs med snabbkopplingar ("fiskögon") där man stoppar in de två trådarna i varsitt hål (oskalade) och klämmer med en tång. Sedan kan hela härvan stoppas i en dosa med gel som man i stort sett bara klämmer på. Alternativet är att ha en rörstump, täta i ena änden och hälla på gel/gjutmassa från den andra änden så att kabeln svarta hölje blir fastgjutet i båda ändar och all skarvningen innesluts i "kladdet".

Skarva en blykabel är klart jobbigare - det är något som man skall överlåta till tränade televerkare! Om de kostar på skarvning blir det säkert i så fall bly till plast på 2 ställen, om man inte är nära ena änden av kabelförbindelsen.
 
S Soltorp40 skrev:
Är kabeln av plast (svart) eller med blyhölje (silver-grå om man tvättar försiktigt)?

Att skarva en plastkabel är inget stort jobb - men i ditt fall borde man i så fall kanske ta och gräva längs kabeln, och alltså "sänka den" djupare så Du kan plantera blommor nästa år utan att göra om skadan!

Själva skarven görs med snabbkopplingar ("fiskögon") där man stoppar in de två trådarna i varsitt hål (oskalade) och klämmer med en tång. Sedan kan hela härvan stoppas i en dosa med gel som man i stort sett bara klämmer på. Alternativet är att ha en rörstump, täta i ena änden och hälla på gel/gjutmassa från den andra änden så att kabeln svarta hölje blir fastgjutet i båda ändar och all skarvningen innesluts i "kladdet".

Skarva en blykabel är klart jobbigare - det är något som man skall överlåta till tränade televerkare! Om de kostar på skarvning blir det säkert i så fall bly till plast på 2 ställen, om man inte är nära ena änden av kabelförbindelsen.
den är svart plast men en jäkla massa trådar i - 20 par dvs 40 trådar !! :sweat:
 
De trådarna ligger förpackade om 4 buntar med 10 par i varje, eller möjligen som 2 buntar med 20 par.

Varje bunt har ett färgat band som ge buntens nummer.

Inom buntarna är trådarna färgkodade (men varje bunt är lika).

En van svagströmsmontör plockar snart ihop det där! Om det är första gången får man tänka lite, surfa lite på nätet om kablars färgkodning, eller ta en bra bild och lägga ut här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.