Det är väl då om skjulet skulle vara ett svartbygge. Men det kan ju vara ett attefallshus. I så fall bygglovsfritt.
 
M -MH- skrev:
Inte mycket, så länge det är lungt på sena kvällar/natt, och inte allt för ostädat.

Vad kan han göra åt din musik från altanen och skrik från poolen?
Vi är ett par på 58 år som varken spelar musik eller skriker och väsnas. Avkoppling och dopp i poolen.
 
H hempularen skrev:
Det är väl då om skjulet skulle vara ett svartbygge. Men det kan ju vara ett attefallshus. I så fall bygglovsfritt.
Han har byggt ihop detta med typ sånt som folk stänger på tippen.
 
J Jimpa B skrev:
Han har byggt ihop detta med typ sånt som folk stänger på tippen.
Slänger på tippen
 
Claes Sörmland
J Jimpa B skrev:
Hej jag lånar tråden lite . Jag har en granne som har byggt ett skjul där han meckar med bilar . För det första tror jag inte det finns bygglov för de skjulet. Sen håller han på med vinkelslip och mutterknackare i tid och otid . Startar bilen och står och rusar motorn ibland. Det kan bli en hel dag ibland på helgen . Men även på kvällar efter man kommit hem från jobbet å man sätter sig på altanen och vill koppla av.
Vi har vår altan och pool 15 - 20 meter från där han håller på .
Vad kan man göra ?
Först och främst, är det detaljplanerat område? I så fall finns krav på bygglov eller bygganmälan för attefallshus. Du kan ju kolla med kommunen om denna byggnad har bygglov eller har uppförts efter bygganmälan som attefallshus.

Om det är mer lantligt och utan detaljplan så finns det ofta möjligheter att bygga komplementbyggnader uta bygglov (och då är ju attefallsreglerna heller inte aktuella).

Annars så får man rent juridiskt tåla rätt mycket ljud från sina grannar så länge som det inte sker nattetid.
 
H hempularen skrev:
Det är väl då om skjulet skulle vara ett svartbygge. Men det kan ju vara ett attefallshus. I så fall bygglovsfritt.
Jag kan inte kalla detta för ett attefallshus . Dom ska väl vara fristående.
Och detta är inne i ett villakvarter så det är i planerat område . Utsikt över en trädgård med en utbyggnad mot ett rött hus, ej fristående, i ett villakvarter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser mer ut som en favela med smörjgrop. Kanske kan få bilen servad där.
Ser ut som det borde vara mer än 15kvm "altantak" så inte ok.
 
  • Gilla
Jimpa B och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
raveper raveper skrev:
Ser mer ut som en favela med smörjgrop. Kanske kan få bilen servad där.
Ser ut som det borde vara mer än 15kvm "altantak" så inte ok.
Bygglovsbefriat skärmtak gäller för ändamålet att ha det över en uteplats, altan, balkong eller entré. Så man kan inte bygga ett bygglovsbefriat skärmtak med syftet garage/verkstad i alla fall.
 
  • Gilla
Jimpa B
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.