Claes Sörmland
K Kirvesmies skrev:
Många verkar ha missuppfattat min fråga så jag förtydligar. Det är alltså ett radhus i sutteräng med uttalade sovrum på nedre plan enligt bifogad planritning. Alltså inget hus med traditionell källare/gillestuga. Har hört att en dränering bara håller en begränsad tid, därav undrar jag om det går att åtgärda om problem skulle uppstå i framtiden. Detta undrar jag med tanke på den lite udda konstruktionen med krypgrunden som är i vägen. Vill inte köpa något som jag är osäker på.
Svårt att veta utan mer info. Ligger huset rätt i terrängen så spelar ju dränering inte en så stor roll. Värre är det om huset ligger utsatt för markvatten som flödar. Då geggar dräneringsledningarna igen.

Men lär inte en radhuslänga som denna ha ett gemensamt dräneringssystem? Kanske t o m samfällt ägd?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Svårt att veta utan mer info. Ligger huset rätt i terrängen så spelar ju dränering inte en så stor roll. Värre är det om huset ligger utsatt för markvatten som flödar. Då geggar dräneringsledningarna igen.

Men lär inte en radhuslänga som denna ha ett gemensamt dräneringssystem? Kanske t o m samfällt ägd?
Ja så kan det ju vara, Tyckte bara att det var så konstigt med krypgrunden. Går ju inte att gräva sig under den för att komma åt att dränera mot grundmuren. Då rasar ju köket ner.
 
M
Man får göra så gott det går, du har ju samma problem med ett hus som har vidbyggt garage och de är många.
Har man en trappa ner i källaren går det inte att dränera/isolera under den heller utan man lägger slangen runt trappan. En fungerande dränering avfuktar några meter bort så det är inte kritiskt att täcka varje liten väggbit.
 
  • Gilla
Kirvesmies
  • Laddar…
Claes Sörmland
K Kirvesmies skrev:
Ja så kan det ju vara, Tyckte bara att det var så konstigt med krypgrunden. Går ju inte att gräva sig under den för att komma åt att dränera mot grundmuren. Då rasar ju köket ner.
Å andra sidan lär det vara väldigt torrt under krypgrunden eftersom den ytan har tak. Om inte markvatten tar sig in från sidan men då får man dränera runt huskroppen istället för att skära av det vattenflödet.
 
  • Gilla
Kirvesmies och 1 till
  • Laddar…
Får tacka för en del vettiga svar. Nu tror jag inte att där är något fuktproblem idag. Men jag har en förmåga att tänka lite för långt ibland :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.