Vad är det för vätska? Stinker spya, kylskåpet stod öppet en natt för några dagar sen, kanske beror på det. Kan man bara tömma ut o göra rent? Eller kan det va nåt frätande? Det går en svart sladd ner i behållaren.
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kondensvatten inifrån kylen. Finns ett litet hål i bakväggen sär det rinner ut i kärlet som sitter ovanpå kompressorn som värmer vattnet så det dunstar. Gör rent kärlet och kolla så röret också är rent. Sedan är det bara att köra.
 
Det där är kondensvattentråget. "Sladden" är en slang som leder ner kondensvatten innifrån kylskåpet. Tanken är att vattnet skall dunsta med lite hjälp av värmen från kompressorn.
 
Tackar! Vidrigt! Såg ut som nån hade skitit i det kärlet.
 
  • Gilla
tracey nyholm
  • Laddar…
A
Det kan ju tänkas att det ligger en död upplöst råtta i vattnet, det har ju hänt förr..
Normalt är ju ofärgat vatten, helt luktfritt, med minimalt med skräp.
 
Vattnet brukar samlas upp i en ränna längs kylskåpets bakre insida. Om man spiller i kylskåpet så att det rinner längs baksidan åker spillet ut till detta kärl och kan börja lukta.

När kylskåpet står öppet länge, som ditt gjorde över natten, bildas mycket kondens. Antagligen var din behållare torr, men skitig innan dess. Nu har kondensvattnet löst upp skiten med följd att den luktar.
 
M Makke2000 skrev:
Tackar! Vidrigt! Såg ut som nån hade skitit i det kärlet.
Jag letade i flera dagar efter källan till den vidriga lukten på övrevåningen :oops: Tack vare detta forum hittade jag en obeskrivlig sörja i avrinningskärlet bakom kylskåpet. Lukten var som fermenterad hundskit :sick:
 
tracey nyholm tracey nyholm skrev:
Jag letade i flera dagar efter källan till den vidriga lukten på övrevåningen :oops: Tack vare detta forum hittade jag en obeskrivlig sörja i avrinningskärlet bakom kylskåpet. Lukten var som fermenterad hundskit :sick:
Precis varit med om detta själv. Var helt hundra på att det var en död mus/råtta i grunden/taket. Luktat mer o mer. Vi klädde in utrymmet som kylskåpet står i med byggplast, då stank det än värre. Hade hit en elektriker idag ,tänkte att det sitter en död mus i elskåpet, men det fanns inget. Sen stoppade jag in näsan i kylen vid behållaren som samlar vätska...Helt vidrig lukt. Sötaktig ,rutten. Nu hoppas jag att problemet är löst.
 
A Anette Jonsson skrev:
Precis varit med om detta själv. Var helt hundra på att det var en död mus/råtta i grunden/taket. Luktat mer o mer. Vi klädde in utrymmet som kylskåpet står i med byggplast, då stank det än värre. Hade hit en elektriker idag ,tänkte att det sitter en död mus i elskåpet, men det fanns inget. Sen stoppade jag in näsan i kylen vid behållaren som samlar vätska...Helt vidrig lukt. Sötaktig ,rutten. Nu hoppas jag att problemet är löst.
Varför klädde ni in utrymmet med byggplast?
 
raveper raveper skrev:
Varför klädde ni in utrymmet med byggplast?
För att det är en stuga med torpargrund och dålig isolering. Vi tänkte att om det ligger någon död råtta/mus någonstans så skulle det förhoppningsvis stoppa odören tills den ruttnat färdigt.
 
tracey nyholm tracey nyholm skrev:
Lukten var som fermenterad hundskit :sick:
Har precis lokaliserat vårt problem och detta är en perfekt beskrivning på doften.
 
A
Ligger säkert ett par möss i skålen
 
V vectrex skrev:
Det där är kondensvattentråget. "Sladden" är en slang som leder ner kondensvatten innifrån kylskåpet. Tanken är att vattnet skall dunsta med lite hjälp av värmen från kompressorn.
Hej! Tack vare denna tråd hittade jag vad som stinker i vårat kök, MEN, hur får jag loss kärlet för att tömma/rengöra det? Det verkar sitta fast? Just nu tömmer jag det mha "droppmetoden", vill inte slanga o H riskera att få sörjan i munnen! Svårt att få det rent sedan utan att ta loss det tänker jag?
 
E Engannelisabet74 skrev:
Hej! Tack vare denna tråd hittade jag vad som stinker i vårat kök, MEN, hur får jag loss kärlet för att tömma/rengöra det? Det verkar sitta fast? Just nu tömmer jag det mha "droppmetoden", vill inte slanga o H riskera att få sörjan i munnen! Svårt att få det rent sedan utan att ta loss det tänker jag?
Kommer inte ihåg riktigt men prova med att dra den utåt.
 
A
E Engannelisabet74 skrev:
Hej! Tack vare denna tråd hittade jag vad som stinker i vårat kök, MEN, hur får jag loss kärlet för att tömma/rengöra det? Det verkar sitta fast? Just nu tömmer jag det mha "droppmetoden", vill inte slanga o H riskera att få sörjan i munnen! Svårt att få det rent sedan utan att ta loss det tänker jag?
det beror ju helt på vad det är för skåp
flera kärl sitter klämda på kompressorn och brukar spricka om man tar bort dem
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.