Kollar på ett radhus som är byggt tidigt 80-tal. Den har en i mitt tycke märklig konstruktion. Jag undrar om någon kunnig skulle kunna svara på om det överhuvud taget är möjligt att dränera grunden. Huset är ett sutterängradhus men kök och tvätt/förråd på övre plan verkar ha någon form av krypgrund. Man kan se ett ventilationsgaller i hörnet på grunden. Se bild och planritning. Huset börjar ju ha 40 år på nacken så någon gång måste väl dränering åtgärdas antar jag. Hur gör man då?
Entré till ett 80-tals radhus med vit garageport, tegelmur och ventilation i grunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planritning av undre plan i ett radhus med sovrum, badrum och hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planritning av ett radhus från 80-talet med beteckningar för rum och möjliga krypgrundsområden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Struntar i det om man inte har några problem.
 
  • Gilla
claym och 1 till
  • Laddar…
Tänker naturligtvis mer för framtiden ifall problem uppstår. Är det då görbart?
 
Claes Sörmland
Vad är problemet vad gäller att dränera?
 
Dräneringen av grundläggningen ska ju normalt hålla husets livslängd. Det är inget man gör om om det inte är problem.
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
Krävs det inte att man dränerar hela grundmuren för sutterängdelen? Krypgrunden är ju i så fall i vägen så att säga. Går ju inte att gräva under den.
 
W witten skrev:
Dräneringen av grundläggningen ska ju normalt hålla husets livslängd. Det är inget man gör om om det inte är problem.
Det är ju många som måste dränera äldre hus just pga av att det har uppstått problem.
 
  • Gilla
Okvin
  • Laddar…
E
Det har gått inflation i att dränera. Har du inga problem än så lär det inte dyka upp såvida man inte leder om något vatten eller dike eller liknande.
 
  • Gilla
claym och 1 till
  • Laddar…
Men vilket (fukt)problem är det som ska lösas? Vi behöver veta mer innan vi kan svara vad som krävs.
 
K Kirvesmies skrev:
Det är ju många som måste dränera äldre hus just pga av att det har uppstått problem.
Jo men då är det äldre hus, det här är 80-tal. Annan standard än tex 50-tal.
 
K Kirvesmies skrev:
Det är ju många som måste dränera äldre hus just pga av att det har uppstått problem.
Mycket på grund av att man försöker nyttja källaren mer som boyta än vad den är byggd för och att man byter ut pannan mot någon form av värmepump.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Mycket på grund av att man försöker nyttja källaren mer som boyta än vad den är byggd för och att man byter ut pannan mot någon form av värmepump.
Men hur påverkar värmepumpen behovet av dränering?
att fuktskyddad källarväggarna däremot är något annat.
 
j.erkers
Dränerande om vårt hus från 62 efter att morsan försökt sälja sitt hus från 75 där det visade sig att fukt i källaren omöjliggjorde försäljning. Kändes skönt att ha det gjort när altan, inglasning etc gjordes strax efter. Dessutom blev klimatet i källaren mycket bättre så sedan några år så sover vi där året runt.
 
Många verkar ha missuppfattat min fråga så jag förtydligar. Det är alltså ett radhus i sutteräng med uttalade sovrum på nedre plan enligt bifogad planritning. Alltså inget hus med traditionell källare/gillestuga. Har hört att en dränering bara håller en begränsad tid, därav undrar jag om det går att åtgärda om problem skulle uppstå i framtiden. Detta undrar jag med tanke på den lite udda konstruktionen med krypgrunden som är i vägen. Vill inte köpa något som jag är osäker på.
 
S
W witten skrev:
Jo men då är det äldre hus, det här är 80-tal. Annan standard än tex 50-tal.
70tals hus dräneras på löpande band.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.