Hej!

Hittade en brunn i gräsmattan, tittade på ritningarna till huset och det står utmärkt som "Spolbrunn ø200pvc". Jag skulle gärna vilja öppna locket för att kunna se exakt vilket håll rören går ut från denna och även hur långt ner de ligger. Det verkar dock sitta väldigt bra, hur ska man öppna dessa? Skruva på dem? Bända? Något speciellt verktyg som behövs?

Den har gått sönder på ena sidan så tycker det ser ut att vara gängor där men har inte lyckats skruva på den.

Fabrikat
Pipelife Propp 200/49

Tacksam för tips!
 
  • Rund brunnslock av märket Pipelife Propp i gräsmatta med synliga gängor och skada på en sida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat orange spolbrunnslock i plast delvis nergrävt i gräsmatta med synliga sprickor och gängor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tryck in en skruvmejsel mellan lock och rör och bänd försiktigt, flytta skruvmejsel och upprepa.
Tror(!) inte denna är gängad.
 
  • Gilla
retel
  • Laddar…
Dra proppen rakt utåt. Du kan behöva ta i litegrann.
 
  • Gilla
retel
  • Laddar…

Bästa svaret

Det är inga gängor på den.
Ta en spade och bryt upp locket.
Det skall dras rakt upp så du kan bryta/lyfta lite från flera sidor så kommer det upp så du får tag runt kanten med fingrarna och kan lyfta upp det.
 
  • Gilla
retel
  • Laddar…
Helt fantistiskt! På mindre än 10min har man tre grymma svar - tack allihopa! Fick upp den och sparade mig mycket huvudvärk!

Var mycket enklare med spade än med skruvmejsel, mycket bättre hävarm.

När jag fick upp den så ser man tydligt att sprickan från bilden i första inlägget är en egen del som gått isär. Någon aning om man bör byta denna eller locket?
 
  • Närbild på en delad plastdel med synlig spricka som separerat från orange byggutrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Muffen från röret/dubbelmuffen är trasig. Proppen ser hel ut och behöver inte bytas. Du behöver således en ny sk dubbelmuff för att reparera ditt rör. Hur ser toppen av röret ut inuti?
R retel skrev:
Helt fantistiskt! På mindre än 10min har man tre grymma svar - tack allihopa! Fick upp den och sparade mig mycket huvudvärk!

Var mycket enklare med spade än med skruvmejsel, mycket bättre hävarm.

När jag fick upp den så ser man tydligt att sprickan från bilden i första inlägget är en egen del som gått isär. Någon aning om man bör byta denna eller locket?
 
P Picea skrev:
Muffen från röret/dubbelmuffen är trasig. Proppen ser hel ut och behöver inte bytas. Du behöver således en ny sk dubbelmuff för att reparera ditt rör. Hur ser toppen av röret ut inuti?
Ok, tack, får kolla på en ny dubbelmuff, tack! Så här ser röret ut, något att tänka på?
 
  • Översiktsbild av ett öppet, brunaktigt plastavloppsrör i marken. Röret är smutsigt med synliga repor inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översiktsbild av ett brunt avloppsrör sedd inifrån, med synlig inre struktur som kan behöva dubbelmuff.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver såga av ditt avloppsrör och montera en dubbelmuff samt din gamla propp.
Fasa av rörkanterna och använd Glidex vid montering. Vissa ”skolor” petar bort gummitätningen från muffen vid proppen, dom har en tendens att fastna. Lycka till!
R retel skrev:
Ok, tack, får kolla på en ny dubbelmuff, tack! Så här ser röret ut, något att tänka på?
 
P Picea skrev:
Du behöver såga av ditt avloppsrör och montera en dubbelmuff samt din gamla propp.
Fasa av rörkanterna och använd Glidex vid montering. Vissa ”skolor” petar bort gummitätningen från muffen vid proppen, dom har en tendens att fastna. Lycka till!
Hej! Förlåt men jag är inte med på en behovet att såga av en bit av röret? Varför ska jag göra det? Räcker det inte att bara fixa en ny dubbelmuff? Tack!
 
Du sågar för att få bort den gamla och trasiga muffen. Muff på muff går inte.
R retel skrev:
Hej! Förlåt men jag är inte med på en behovet att såga av en bit av röret? Varför ska jag göra det? Räcker det inte att bara fixa en ny dubbelmuff? Tack!
 
Claes Sörmland
Eller köp en lättbetäckning som passar bättre för utomhusbruk är plast.
 
Eller ta bort den kvarsittande delen av muffen på proppen och stoppa ned den i ”hålet”
Duger gott till en rensbrunn. Det är ju endast delen som håller gummipackningen som lossnat. Den behöver du inte på en rensbrunn.
 
Alltså det är ju bara denna delen (se bild) som är trasig. Denna ser jag som separat från röret och proppen? Detta är väl muffen? Kan man bara köpa en ny sån?
 
  • En hand håller en sprucken brun muff, möjligtvis en rördel, utomhus med gräsmatta i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R retel skrev:
Alltså det är ju bara denna delen (se bild) som är trasig. Denna ser jag som separat från röret och proppen? Detta är väl muffen? Kan man bara köpa en ny sån?
Det där är ingen muff.
Det är en del som håller fast gummiringstätningen i muffen. Den behöver du inte. Stoppa tillbaka proppen i röret. Det duger gott.
Muffen är hela den tjockare övre delen på röret inklusive den delen du håller i handen. Men den behövs då du skall ha en tät avloppsledning. Men så är inte fallet för dig.
Tycker du det duger med att stoppa i proppen i hålet så behöver du inte göra något mer.
 
  • Gilla
retel
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Det där är ingen muff.
Det är en del som håller fast gummiringstätningen i muffen. Den behöver du inte. Stoppa tillbaka proppen i röret. Det duger gott.
Muffen är hela den tjockare övre delen på röret inklusive den delen du håller i handen. Men den behövs då du skall ha en tät avloppsledning. Men så är inte fallet för dig.
Tycker du det duger med att stoppa i proppen i hålet så behöver du inte göra något mer.
Ok då är jag med, tack för förklaringen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.