4 847 läst · 37 svar
5k läst
37 svar
Lasta släpvagn.
Sida 1 av 3
Hämtar du med 1 m3 tank så ska du fylla den till 75 % , kan gå med full tank men se hur däcken blir , kanske fylla på dom till 3,5 bar, vid 75 % så kommer det att skvalpa bra och släpet gunga rätt mycket om det är ojämn väg.
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 093 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 093 inlägg
750 kg kärra.
Vad får den lasta?
Ser min 750 kg kärra får jag lasta lite över 500 kg på.
Och när jag har 500 kg last på den så syns det väldigt bra på däcken, de svampar bra mycket.
Tiki kärra jag har så är ju säkert lägre klass på både kärra och däck som är på min kärra.
Vad får den lasta?
Ser min 750 kg kärra får jag lasta lite över 500 kg på.
Och när jag har 500 kg last på den så syns det väldigt bra på däcken, de svampar bra mycket.
Tiki kärra jag har så är ju säkert lägre klass på både kärra och däck som är på min kärra.
Jag hade inte varit så orolig med en rejäl överlast om man kör så långsamt, 5-10 km/h. Däcken får förstås inte säcka ihop. Det som begränsar belastningen på däck och lager är framförallt värmeutveckling och sen även peaklaster. Både däck och axeltapar tål betydligt högre belastning om man sänker hastigheten. Det kan man se i specifikation för däck och axeltappar. Värmeutvecklingen minskar nog relativt linjärt med hastigheten, eftersom effektutvecklingen är proportionell mot hastigheten och man kan nog anta att kylningen är relativt konstant, den minskar förstås också något med den minskade fart vinden. Peaklasterna, typ när man kör över ojämnheter, borde var kvadratiskt beroende på hastigheten om man kör på väg med samma typ av ojämnheter. Enklaste sättet att se det är att rörelseenergin är kvadratiskt beroende på hastigheten. Sammantaget gör det att både värmebelastningen och krafterna på hjul, axlar och ram, minskar rejält om vi säker hastigheten från 80 km/h till 10 km/h. Det bygger ju dock på att jämnheten på vägen man kör på är jämförbar med en väg man hade kört i 80 km/h på.