jag skall åka ca 300m för att hämta vatten. jag kör med en hastighet av 5-10km/h. Jag har en 750Kg släpvagn. Hur mycket kan jag lasta utan att det blir problem med släpvagnen?
 
Hämtar du med 1 m3 tank så ska du fylla den till 75 % , kan gå med full tank men se hur däcken blir , kanske fylla på dom till 3,5 bar, vid 75 % så kommer det att skvalpa bra och släpet gunga rätt mycket om det är ojämn väg.
 
L-Bror
Hur har du tänkt förvara vattnet under transporten?
Hinkar, påse, lösvikt, tunnor eller IBC på pall?
1 liter vatten väger ungefär 1Kg sen är det bara att köra matte och försiktigt.
 
6 st 200 liters tunnor. Inget skvalp. 1200Kg
 
Jag skulle nog inte lasta så mycket även om vagnen kanske klarar det, om den inte håller så blir det ju bra mycket krångligare/dyrare än att köra två vändor om det inte är längre än 300 meter?
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
jag måste ändå köra många vändor. Jag behöver ca 3-4000 liter.
 
Jag kommer att fylla ca 1000 liter per gång.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Du kan lasta 3 tunnor med 3 spännband utan att riskera släpet.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
G Gp skrev:
jag måste ändå köra många vändor. Jag behöver ca 3-4000 liter.
jo men om man tänker att t.ex axeln på vagnen tar skada av överlasset mot att köra några gånger fler 600 meter tur-och-retur så är ju inte tidsåtgången värd kostnaden om det inte håller, så tänker jag i alla fall,
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Jag tänkte om det var någon som visste hur mycket säkerhetsmarginal det var. Överlasten är några 100 kg.
 
Ja det går säkert att kolla upp om du skriver vilken vagn och Axel du har
 
Inte heller direkt svar på din fråga, men om ni är några stycken som hjälps åt hinner du kanske köra typ en vända med 3 tunnor medan de andra 3 fylls?
 
G Gp skrev:
Jag tänkte om det var någon som visste hur mycket säkerhetsmarginal det var. Överlasten är några 100 kg.
Jag har kört en Ibctank på 1000l på min 450 kärra. Så det kan du ju lätt ta på din 750.
 
H
750 kg kärra.
Vad får den lasta?
Ser min 750 kg kärra får jag lasta lite över 500 kg på.
Och när jag har 500 kg last på den så syns det väldigt bra på däcken, de svampar bra mycket.
Tiki kärra jag har så är ju säkert lägre klass på både kärra och däck som är på min kärra.
 
Jag hade inte varit så orolig med en rejäl överlast om man kör så långsamt, 5-10 km/h. Däcken får förstås inte säcka ihop. Det som begränsar belastningen på däck och lager är framförallt värmeutveckling och sen även peaklaster. Både däck och axeltapar tål betydligt högre belastning om man sänker hastigheten. Det kan man se i specifikation för däck och axeltappar. Värmeutvecklingen minskar nog relativt linjärt med hastigheten, eftersom effektutvecklingen är proportionell mot hastigheten och man kan nog anta att kylningen är relativt konstant, den minskar förstås också något med den minskade fart vinden. Peaklasterna, typ när man kör över ojämnheter, borde var kvadratiskt beroende på hastigheten om man kör på väg med samma typ av ojämnheter. Enklaste sättet att se det är att rörelseenergin är kvadratiskt beroende på hastigheten. Sammantaget gör det att både värmebelastningen och krafterna på hjul, axlar och ram, minskar rejält om vi säker hastigheten från 80 km/h till 10 km/h. Det bygger ju dock på att jämnheten på vägen man kör på är jämförbar med en väg man hade kört i 80 km/h på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.