Vi har en fundering på att göra om vårt gamla skjul till ett lite bättre förråd/garage. Den befintliga byggnaden står direkt på marken på murkna brädor och hela skjulet har jordgolv och kommer behöva en räddningsinsats snart.

Frågorna vi ställer är...

- Hur mycket får man byta ut på ett hus när man renoverar? Stomme, golv (kan vi gjuta grund) etc. utan att söka bygglov
- Om man inte får lov att riva allt först för att sen bygga en ny byggnad med samma mått kan man renovera en bit i taget.
- Om bygglov måste sökas brukar det isåfall vara enklare att få igenom det eftersom det legat en byggnad där innan (trots att den ligger i tomtgräns närmare än 4,5 meter).

Råd och erfarenheter mottages tacksamt så att man har lite på fötterna när man skall ta tag i detta.
 
Du kan i princip byta ut allt efterhand. Dock får inte slutresultatet skilja sig från hur ursprungshuset skulle sett ut om det varit i bra skick.
Du kan altså inte öka arean, ändra fasadmaterial, antal, storlek och placering på dörrar/fönster etc, ändra kulör m.m.
 
"antal, storlek och placering på dörrar/fönster etc, ändra kulör m.m."

Det är upp till varje kommun med sin detaljplan...
 
Jo, men det är bygglovspliktiga ändringar även om kommunen tycker att utförandet är ok.
 
Mikael_L
Utan att vara ngn expert på området, så tror jag att alla förändringar i utförande kräver bygglov. T.ex. ändra grundläggningssätt, ändra stommens eller takstolarnas utförande.
Att väsentligt förändra fasadens utseende kräver nog också bygglov.

Jag måste väl också fråga om det är inom planlagt område, utom planlagt område är det ofta mycket friare.

Men att ändra husets konstruktion, t.ex. att gjuta grund, kanske man kan våga göra utan bygglov. Kolla om kommunen kan ge dig några ritningar på ditt uthus, om dom inte har ritningar så kan det inte vara så gott för dom att veta hur det har sett ut. :surprised:
Om du då inte har några fientliga grannar som direkt kommer att anmäla dig, så borde det faktiskt gå att bygga om riktigt rejält så länge som det ser ungefär likadant ut på utsidan.

Men överväg trots allt att söka bygglov i vanlig ordning, du sover skönare på nätterna om du vet att ingen kommer börja bråka någonsin.

Ligger byggnaden närmare tomtgräns än 4,5 meter, måste nog alltid grannen ge sitt medgivande, jag misstänker att detta även gäller då man bygger om/nytt på exakt samma plats där det redan står en byggnad. (och det är kanske framförallt denna granne som kan se en chans att få bort ditt förråd om han anmäler att du bygger om utan lov)
 
Det är inom detaljplanerat område, skjulet ligger i tomtgräns och grannen som bor i radhusen bakom är redan fientligt inställd varför jag är just nyfiken på hur jag skall gå till väga för att kunna behålla det. Skjulet har eternittak och den bärande konstruktionen håller sakta men säkert på att ruttna bort. När vi nu behöver göra en räddningsaktion vill man ju isåfall se till att det blir ett bättre och stabilare och mer användbart förråd/garage.
Vi har egentligen inga önskemål på att ändra höjd storlek (snarare göra det mindre) eller placeringa av portar och fönster. Och visst måste man väl kunna gjuta om golv, byta tak till plåt etc. sånt gör väl folk ofta i sina hus utan bygglov? I värsta fall får vi väl bygga ett skjul inifrån, gjuta golv etc. Kommunen har skjulet med på sina kartor men saknar ritningar.
Vore skönt att slippa bygglov eftersom vi väl då både måste söka lov att riva, lov att bygga i tomtgräns etc.
 
OK tackar för tipset om boverkets folder. Vad jag kan förstå så krävs altså inte bygglov om man renoverar huset från grund till tak utan att förändra utseendet med avseende på dörrar fönster etc. Möjligen behövs en bygganmälan om man nu ändrar konstruktionen.
 
Jag tror att du uppfattat det rätt, men man får så vitt jag förstår inte riva en byggnad och sedan bygga upp den lika igen utan byyglov.

Riktigt var gränsen går mellan rivning och renovering tror jag är luddigt.

Så i ditt fall tror jag att du måste gjuta din platta eller plintar med huset på plats. Ev. får du väl lyfta det lite med domkrafter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.