Behöver förlägga en kabel längs träfasad enligt bild. Någon som har tips på ett snyggare sätt att fästa den än med dom där vanliga plastclips som spikas/skruvas? Det ser ju så tråkigt ut.
 
  • Vit elkabel dragen längs blå träfasad utan fästelement synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C crillux skrev:
Behöver förlägga en kabel längs träfasad enligt bild. Någon som har tips på ett snyggare sätt att fästa den än med dom där vanliga plastclips som spikas/skruvas? Det ser ju så tråkigt ut.
Det finns metall clips att fästa med de syns mindre och fästes med ett special verktyg, tror de säljs på Jula.
De är C-formade med en spik i botten du lägger kabeln i c- et och nyper åt med en tång.
De går fint att måla över med samma färg som väggen.
 
  • Gilla
Oldfart och 1 till
  • Laddar…
O
O Steamboy skrev:
De heter TKK och finns överallt:
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
Stod still i hjärnan kom inte på vad de heter :)
 
  • Gilla
crillux
  • Laddar…
O
B Bengt Larsson skrev:
Stod still i hjärnan kom inte på vad de heter :)
Jag "fuskade" och gick till verkstan och tittade på kartongen! ;-)

Edit: Fast nu när jag tittar på några av sidorna jag länkade och gjorde några sökningar så verkar de även kallas ATK. En snabbsökning på forumet och det APK kontra TKK har avhandlats förut: https://www.byggahus.se/forum/threads/apk-eller-ttk-klammer.6129/
 
  • Gilla
jnkjnjbhjkbnkllkm och 2 till
  • Laddar…
Tack! Förlåt en okunnig, men spikar man alltså först dit clipset med verktyg och sen nyper man det runt kabeln?
 
  • Gilla
Bengt Larsson
  • Laddar…

Bästa svaret

O
C crillux skrev:
Tack! Förlåt en okunnig, men spikar man alltså först dit clipset med verktyg och sen nyper man det runt kabeln?
Precis så. Här finns en Norsk video på YouTube som visar:

Om du tittar från början så demonstrerar och förklarar de även Letti-klammer som är ett annat alternativ som fungerar ungefär likadant fast med bara ett fästben.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Då måste jag nog vara en lite tråkig besserwisser och påpeka att TKK/APK-klammer är avsedda för inomhus och rostar ute. De blir rostbruna och fula. Det snyggaste/mest o-fula vill jag nog påstå är rostfria skruvklammer.
Heter JR-klammer:
https://www.elbutik.se/product.html/skruvklammer-jr-2
Anledningen till att proffselektriker sällan använder dem är att det tar längre tid med dessa än de vanliga plastspik/skruvmodellerna.
 
  • Gilla
Fredrik K80 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
C crillux skrev:
Behöver förlägga en kabel längs träfasad enligt bild. Någon som har tips på ett snyggare sätt
Letti-klammer.
 
Blir inte Letti också rostiga ute?
 
Mikael_L
De har gulkromatering som rostskydd under den vita färgen.
De klarar sig hyfsat i inte alltför aggressiva utemiljöer. Kanske går dåligt ute på Lofoten och strandnära på västkusten.

edit: elförzinkade, läste jag nu att de är.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Mikael_L
Men Letti eller APK och sen måla över kabel och klammer blir riktigt bra.

Det finns inget som blir snyggare.
Rostfria JR-klammer med rostfri skruv blir mer långtidsstabilt, men absolut inte snyggare. Målar man över detta blir det dock rätt OK.
 
Redigerat:
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
B Bengt Larsson skrev:
Det finns metall clips att fästa med de syns mindre och fästes med ett special verktyg, tror de säljs på Jula.
De är C-formade med en spik i botten du lägger kabeln i c- et och nyper åt med en tång.
De går fint att måla över med samma färg som väggen.
Finns också på SELGA och heter där
Schneider Electric
KLEMMI 8-12
Artikelnr: 1501995
Tillv.art.nr: 2369310
EAN-kod: 7315882369316
Beskrivning: Metallklammer, Thorsman, KLEMMI TKK/APK 8-12, skruv 25mm, vit, Skruv, 100st/fp
Lycka till
 
Eftersom jag bor mitt på Östgöta-schlätten så tar jag nog o chansar på APK och övermålning. Det värsta som kan hända är ju att jag får göra om.
 
  • Gilla
Kretius och 1 till
  • Laddar…
Framgår inte vad det är för kabel, beroende på vad det är för kabel och vad den används till så kanske du kan plocka ner en läkt, lirka in den och sen på med läkten igen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.