Efter att en vägg plockades bort en vägg, blev radiatoranslutningarna kvar på golvet (pluggade) nästan mitt i rummet (en längre historia, men spelar ingen roll).

Renoveringsrum med golvrör och radiatoranslutningar mitt i, omringade av byggrus och lösa golvbrädor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Iaf, jag vill naturligtvis inte ha dessa nästan mitt i rummet och skulle helst vilja att radiatorrören pluggades i bjälklaget, så jag kunde lägga golv ovanpå.

Alternativt tänkte jag bryta upp golvet längsmed rören hela vägen till väggen och sedan låta plugga så att radiatoranslutningarna kommer upp så nära väggen som möjligt (och att de därmed inte är i vägen i rummet).

Uppbrutet betonggolv som visar fram pluggade radiatoranslutningar och rör i mitten av rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Radiatoranslutningar mitt i ett betonggolv omgivet av pluggade rör och delvis lagt trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har sökt en del i forumet och på internet för att få klarhet i vad reglerna gäller kring skarvning och pluggning av radiatorrör dolt i golv, men har fått olika besked. Jag skulle vilja få lite input innan jag kontaktar en VVS-firma.
 
  • Pluggade radiatoranslutningar på betonggolv med lös träplank bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Radiatorledning, till skillnad mot tappvattenledning får skarvas, och därmed pluggas dolt i golv och väggar. Det är bara fördelare (där rör till flera radiatorer kopplas ihop) som måste vara synlig i ett vattensäkert utrymme, precis som för tappvattenledning. Med reservation för att jag inte har läst senaste utgåvan av säkert vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.