Har en pool där jag flera gånger på raken lyckats få riktigt grönt äckligt vatten. Första året så i min stora okunskap så trodde jag det räckte med pump+filter samt att jag kör i klortabletter. Jovisst tjena. Gick åt helsike. Kylan kom dock i samma veva som jag köpte poolen så det spelade inte så stor roll just då.

Detta året är jag nu inne på 3:e uppsättningen vatten. har alltså kastat ut och fyllt på nytt 2 gånger efter den initiala fyllningen. Första gången så var jag borta bara några få dagar. Kommer tillbaka och grönt som fasen. Då har klortabletten tagit slut. Försökte få ordning på det, funkade inte. Bytte. samma sak igen.

Jag använder mig utav tabletter från biltema för att mäta och mäter då klor samt pH. Men så har jag nu läst på och ser att det finns 2 olika saker att mäta gällande klor. Bundet och fritt. Samt att det finns många fler saker att mäta som alkalinitet m.m m.m.

Poolen är en enklare variat, ovanmark på ca 4 meter i diameter. fylls till ca 0.8m höjd.

Hur skall jag sköta poolen? Hur ofta behöver jag mäta och räcker det med att mäta med de tabletter jag använder?
Jag tycker klor-värdet sjunker vansinnigt fort. på bara en dag eller 2 så sjunker det ifrån 3mg till 0.6, och detta utan att vi badar i vattnet!
Jag använder också en sådan flytboj med klortabletter i. Jag undrar dock varför för den verkar ju inte göra någonting alls utom att sakta med säkert plocka pengar ifrån min plånbok allt eftersom tabletter förbrukas.
pH-värdet sjunker också sakta med tiden. Är detta normalt ? är detta en bidragande orsak till algtillväxten?

Förrutom använde jag den billigare pappfilterpumpen som medföljde, men sedan ett tag tillbaka så kör jag med en större variant där det används filterbollar i. Pumpar hela poolens volym på ca 1.5 timmar och den går kontinuerligt.

Mycket tacksam för tips & råd!
 
Spenatsoppa då Du måste fylla upp någon/ra decimeter med vatten och backspola minst en ggr per vecka i en sådan pool, backspolas om det går , filtret kommer att bli fullt med div skit såsom alger. När du backspolar så ska du titta på vattnet som spolas ut. i början kan det vara grönt och avta till genomskinligt efter ett tag. Se bara till att det finns vatten så det räcker. Då den är ovanmark så kommer den att värmas bra i solen och ju varmare det är desto mer tillväxt i den. Du kan köpa Natriumhypoklorid ( flytande klor och chocka ) och dosera i ett par deciliter, så slår du ihjäl algerna, dom hamnar i filtret och måste backspolas bort eller byta bollar. Bollar i all ära, men sandfilter bäst
 
Ja du. Jag lägger i klortabletter en gång i veckan. Ca 8-10 eller en stor 250 GR puck med tre funktioner. Multitab. Backspolar en ggn i veckan. Mäter aldrig längre pH och klor. Kör pumpen dygnet runt. Har sällan fått grönt vatten på dessa 25 år.
Men i slutet av augusti när man börjar slarva så kommer det på en vecka.
 
Jag har haft en ungefär lika stor pool och också använt Biltemas produkter. Mätt ganska ihärdigt (i stort sett dagligen) och justerade pH (alltid pH+) ganska mycket i början. Nu har vi fått upp alkaliniteten lagom och då har det hållit sig mer stabilt.
Tillfört 2-3 klorpuckar i en doserare på utloppet 2-3 ggr/v under de här varma veckorna och en skvätt ”clear pool” i veckan.
Haft fint vatten hela tiden med i stort sett dagligt bad. Var bortrest någon vecka och chockklorerade innan dess. Fint vatten när vi kom hem.
Köpte sen nitors teststickor som jag tycker har varit bättre. Kanske mest för att vattnet då hållit sig mer stabilt…
 
J
J jonaserik skrev:
Spenatsoppa då Du måste fylla upp någon/ra decimeter med vatten och backspola minst en ggr per vecka i en sådan pool, backspolas om det går , filtret kommer att bli fullt med div skit såsom alger. När du backspolar så ska du titta på vattnet som spolas ut. i början kan det vara grönt och avta till genomskinligt efter ett tag. Se bara till att det finns vatten så det räcker. Då den är ovanmark så kommer den att värmas bra i solen och ju varmare det är desto mer tillväxt i den. Du kan köpa Natriumhypoklorid ( flytande klor och chocka ) och dosera i ett par deciliter, så slår du ihjäl algerna, dom hamnar i filtret och måste backspolas bort eller byta bollar. Bollar i all ära, men sandfilter bäst

Tyvärr är min pump av enklare typ så den går inte att backspola vad jag vet, utan jag tömmer den och tvättar de filterbollar som finns i. När jag fick tummen ur att köpa en ny pump så var alla de enklare sandpumparna slut i området där jag bor så jag fick nöja mig med en lite enklare. Den är dock betydligt bättre än min gamla filterpump :D
 
När jag läser så känns det som att jag skall ha i fler klortabletter än vad jag har nu. På senare tid så har jag använt iaf 2 st samtidigt i flyt-mojjen men enligt john så använder han 8-10 st per gång. och även fredrik säger högre antal per vecka. Jag måste nog höja mängden tabletter jag lägger i .

Finns det någon rekommendation om hur många man skall ha per kbm vatten?

Jag har anbart en flytdoserare. Är det bättre att ha tabletterna i själva flödet av pumpen så att de förbrukas snabbare? För mina tabletter tar typ en vecka på sig att förbrukas. Har öppnat spjälet på flytdoseraren till max..


Tack så mycket för att ni tog er tid att svara!
 
EddieHansson
Undvik klortabletter med cyanocyra eftersom den buffrar kloret och till slut blir det mättat att den inte får bra effekt och poolen blir grön. För större pooler är det ingen fara men med mindre så händer det lätt.
 
EddieHansson
J jonaserik skrev:
Jaa har den här typen, men kolla priserna dom är lite olika upp och ner [länk]
Håller en ca 1 vecka beroende på temperaturen, min ca + 26 C och klart vatten, inga alger.
Tyvärr Triklorcyanursyra i den. Men du har ju ca 10m3 vatten så det är kanske OK. I en mindre pool med 1-3m3 så mättas det ganska fort. Och skulle det hända så får du byta vattnet bara.
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
Tyvärr Triklorcyanursyra i den. Men du har ju ca 10m3 vatten så det är kanske OK. I en mindre pool med 1-3m3 så mättas det ganska fort. Och skulle det hända så får du byta vattnet bara.
Du har kanske rätt, min är på 28 m3 så kanske viss skillnad, ingen erfarenhet av dom små baljorna.
 
EddieHansson
J jonaserik skrev:
Du har kanske rätt, min är på 28 m3 så kanske viss skillnad, ingen erfarenhet av dom små baljorna.
Oj jag läste fel inlägg :) Men då är det nog ingen fara! Cyanusyran hindrar kloret från att brytas ner för fort av solljuset.
 
Det är snarare vattenomsättningen som är avgörande för om man får en för hög halt av CYA.
 
Hej,
Använder du Biltemas klor är de alltid CYA-baserade. Diklor eller triklor.
Sjunker din klorhaltsmätning mycket fort med dessa klor har du problem.
Vilket betyder bakterier/alger/många badande.

Du skriver om alger. Vilket betyder att ditt klor inte fungerar. Anledningen är att ditt klor sitter på CYA som skyddar det som kallas för fritt klor från att brytas ner från solens UV-strålning.

Tyvärr så motverkar CYA din desinfektion.

Det finns parametrar du bör mäta;
Fritt klor
Bundet klor
pH
CYA
Där ligger lösningen på ditt problem.

MVH
Roger12
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.