Nix. Det räcker inte att bara syna. Mördarbebisarna kan finnas i jorden; skall man vara extra noga skall man isolera plantorna i 5-6 veckor innan de sätts ut i trädgården ... Det säkraste är att norpa/få skott från mördarsnigeltomma trädgårdar hos vänner & bekanta. Men även om du själv är petig räcker det med att grannen kommer hem med en snigelkrukad växt ... Så man får njuta så länge man slipper eländet - förr eller senare kommer de ändå!

Den vanliga skogssnigeln är inte mysig men i jämförelse med mördarsnigeln betraktas dom numera som husdjur i min trädgård! :D
 
Osis. Svärföräldrarnas kolonilott är invaderad av massor av feta mördare så därifrån blir det definitivt inga perenner. Är detta ett skånskt/sydsvenskt problem? Verkar vanligt i Skåne men i Norrbotten hade vi bara "vanliga" sniglar vad jag kan minnas. Där fanns det inga fästingar heller :) Och knappt spindlar eller flugor :D
Bara lite mygg...
 
Nädu Vilma - mördarsniglarna har faktiskt spritt sig ända upp till Norrbottenskusten. Jag såg en spridningskarta för något år sedan ... ???
 
Ett jättebra tips påvar man kan köpa verkligen enormt billiga buskar, träd och perenner är på trädgårdsgymnasiet utanför Bålsta i Uppland. Varje höst anordnas det en marknad en lördag och då säljs det eleverna drivit upp. Buskar kostar 20-60 kr. Helt enormt. Man måste dock vara där tidigt för att få de finaste träden och buskarna. Kolla in på nätet! :D
 
Vilma skrev:
Angående perenner och mördarsniglar:
Räcker det med att syna och sanera plantorna noggrant, eller måste man räkna med att det följer med små otäckingar till mördar-embryon som inte syns ???

Snigeläggen ligger nere runt rötterna och det räcker att man tar bort alla jorden och sköljer rötterna väl.
Gör det dock där Du tar perennerna, så Du inte får med jorden hem.
De flesta växter utom barrträd klarar en sådan behandling om man är lite försiktig och planterar om dem omgående. Ha med Dig krukor och plantjord på säck så brukar det fungera
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.