Hej!

Jag är i färd med att spika panel på timmervägg. Ja, taket också för den delen. Har här suttit en lampa. Tyvärr hamnade regeln rätt nära...
Hur som helst. Min tanke är att antingen dra den vidare (utanpå panelen) eller ta upp ett nytt hål på lämpligare ställe.
Vad borde jag göra om jag bestämmer mig för att dra den här vidare.
Kan det gå utan dosa?
En elektriker får såklart fortsätta sen...

Alternativt borrar jag hål i panelen för kabeln och sätter på klämmor så får elektriker lösa senare?
 
  • Elkabel som löper ut från en timmervägg med isolering, nära en träregel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Totte_S
Det hade varit aningen enklare att göra bra innan du smackade dit regeln ;)
Det ser ut som en flexslang som är kapad jäms med timret, så man kan såga runt slangen och fått på en skarvmuff och mer slang så hade du kunnat dra fram slangen till ett bra ställe. Vet du var ledningarna kommer ifrån? Annars läge att kolla upp det för du eller elektrikern vill kanske dra i nya, särskilt om du vill ha ut dom nån annan stans.
Sätter du ny panel så kanske du har plats att få dit en rot-dosa.
 
Eller hur! Men jag tog för givet att det var draget längre ned. Så jag satte regeln ovanför lampan...Men det är inga bekymmer att såg av en bit av regeln.
Tror inte det är flexslang, utan vp rör, men jag kan ha fel. Men det kanske går att skarva på samma vis?
Vore ju perfekt, då behöver jag bara göra ett litet hål i väggen och blir det i slutändan att dra kabel från annat håll kan man ta bort den och dölja det lilla hålet.
En dosa blir ju värre isåfall..

Totte_S Totte_S skrev:
Det hade varit aningen enklare att göra bra innan du smackade dit regeln ;)
Det ser ut som en flexslang som är kapad jäms med timret, så man kan såga runt slangen och fått på en skarvmuff och mer slang så hade du kunnat dra fram slangen till ett bra ställe. Vet du var ledningarna kommer ifrån? Annars läge att kolla upp det för du eller elektrikern vill kanske dra i nya, särskilt om du vill ha ut dom nån annan stans.
Sätter du ny panel så kanske du har plats att få dit en rot-dosa.
Totte_S Totte_S skrev:
Det hade varit aningen enklare att göra bra innan du smackade dit regeln ;)
Det ser ut som en flexslang som är kapad jäms med timret, så man kan såga runt slangen och fått på en skarvmuff och mer slang så hade du kunnat dra fram slangen till ett bra ställe. Vet du var ledningarna kommer ifrån? Annars läge att kolla upp det för du eller elektrikern vill kanske dra i nya, särskilt om du vill ha ut dom nån annan stans.
Sätter du ny panel så kanske du har plats att få dit en rot-dosa.
 
Var kommer den ifrån? Är det bara ett rör genom väggen eller kommer den någon annan stans ifrån?
 
Ta kontakt med elektrikern redan nu
Denne kan se den bästa lösningen på plats
Det kan det bli problem om du gör färdigt allt och sen tillkallar den som ska göra det
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Var kommer den ifrån? Är det bara ett rör genom väggen eller kommer den någon annan stans ifrån?
Det är bara ett rör genom innerväggen, den gör en böj innanför panelen på andra sidan, till en dosa.
 
Då låter det vettigt att byta hela vägen till dosan.

Edit: Under förutsättning att det är hyfsat smidigt att lossa panelen.
 
D Daniel 109 skrev:
Då låter det vettigt att byta hela vägen till dosan.

Edit: Under förutsättning att det är hyfsat smidigt att lossa panelen.
Tyvärr långt från smidigt att lossa panelen.

Jag inser att det ju borde vara flexslang..

Menade inte att det är aktuellt att dra rör under nya panelen, jag vill fortfarande ha rakt genom vägg och sen utanpå nya panelen.
Men jag har inga problem med att ta upp ett nytt hål i väggen om det blir bättre.

Skułle man kunna trycka på en sån här:
https://www.byggmax.se/skarvmuffar-till-vp-rör-p296706 eller
https://www.jula.se/catalog/el-och-...flexslangar-med-tillbehor/skarvmuffar-412015/

Och kapa den jämns med nya panelen?



D Daniel 109 skrev:
Då låter det vettigt att byta hela vägen till dosan.

Edit: Under förutsättning att det är hyfsat smidigt att lossa panelen.
D Daniel 109 skrev:
Då låter det vettigt att byta hela vägen till dosan.

Edit: Under förutsättning att det är hyfsat smidigt att lossa panelen.
 
Totte_S
Om du bara vill ha kablarna direkt ut genom väggen så funkar det bra att göra som du skriver att bara trycka på en skarvmuff genom väggen. Det viktigaste är att de kablar du har där idag inte går oskyddade genom väggen. Sedan kan du sätta din armatur direkt över kabelutloppet.
 
  • Gilla
Henry_85
  • Laddar…
Hur mycket bygger panelen som ska på?
Hur långt vill du dra utanpåliggande ledning? Så långt som ledarna på bilden antyder?
Takpanelen kommer väl också att bygga den del och täcka detta rörutlopp?
Det kanske räcker med att trä på en skyddsslang. Det kan behövas i vilket fall för att kunna nå fram till armaturen.
Eller använda ett VP12-rör som passar i VP16 (dock inte flex 16). Då slipper du hugga upp runt befintlig rör.
 
Väggpanelen bygger på rätt bra eftersom jag tänkt ha spikläkt. Inte i taket däremot, men den kommer absolut gå över hålet.
Är det okej att sätta röret snett?

Börjar bli mer inställd på att ta bort ledningen faktiskt. Det är dock inget jag lyckas med själv, så lösning i väntan på elektriker behövs ändå...
 
Jag sätter panel i taket, gör ett litet hål som kan döljas med list senare och låter blir bli att spika panel under kabeln.
Vad blir bra som tillfälligt skydd för kabeln?
En sockerbit?
 
Jag vet inte förutsättningarna här - tillfälligt tills vad? låta elfirman lösa problemet? Behöver ledarna vara spänningssatta tills dess? Är det tillfälligt skulle jag tejpat dem och stuckit in änden en bit in i röret, förutsatt att man inte enkelt når dem.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag vet inte förutsättningarna här - tillfälligt tills vad? låta elfirman lösa problemet? Behöver ledarna vara spänningssatta tills dess? Är det tillfälligt skulle jag tejpat dem och stuckit in änden en bit in i röret, förutsatt att man inte enkelt når dem.
Tillfälligt tills elektrikern tar bort den isåfall.
Tyvärr behöver strömmen vara på..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.