F
Fairlane Fairlane skrev:
Som kuriosa då så kan jag berätta att jag har en bekant som har en Tesla modell 5. Han saknar laddplats, men ser det inte som något problem då han har en Tesla laddstation nära. Det fungerar inte för alla, men för en del.
Som kuriosa skulle jag säga att din bekanta far med osanning, det finns ingen Tesla model 5.
 
Fairlane
F fsn skrev:
Som kuriosa skulle jag säga att din bekanta far med osanning, det finns ingen Tesla model 5.
Sorry, modell S skulle det såklart stå.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
50kW räcker om de finns där man ändå gör ärenden, dvs för att ladda bilen till vardags.
Ja om man kan tajma in det så. Men tror du inte att det kan uppstå situationer man kanske inte planerat för där man behöver ladda snabbare, om snabbladdning är ens enda möjlighet. 50 kW-laddarna står ofta rätt ensamma dessutom, då är risken stor att de är upptagna.

Snabbladdstationer måste nog följa Teslas exempel med 8-24 st laddare per station för att ge trygghet i att få en ledig plats.

Jag tror det är bättre att bygga laddgator i storstäderna.
 
Absolut laddgator och bättre samarbete mellan bilarna och elnätet. Även utan v2g, och med bara laststyrning är det uppenbart bättre för elförsörjningen än snabbladdare.
 
Håller med. Jag kör Tibber, känns som att de ligger i framkant. De kan tex frekvensreglera nätet med kundernas anslutna elbilar.
 
W witten skrev:
Håller med. Jag kör Tibber, känns som att de ligger i framkant. De kan tex frekvensreglera nätet med kundernas anslutna elbilar.
Har Tibber många V2G ansluta kunder?
 
R Robert-san01 skrev:
Har Tibber många V2G ansluta kunder?
Tror inte de kommit dit än, de kan styra laddningen men inte mata tillbaka in på nätet igen.
 
W witten skrev:
Tror inte de kommit dit än, de kan styra laddningen men inte mata tillbaka in på nätet igen.
Tror inte heller att det är Tibber som skulle frekvensreglera. Det är Svenska kraftnät som sköter det i Sverige.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Tror inte heller att det är Tibber som skulle frekvensreglera. Det är Svenska kraftnät som sköter det i Sverige.
Tibbers lösning av att kontrollera och orkestrera hundratals individuella EV-laddare kommer att vara den första som är kvalificerad för den primära reserven i Norden, Europa och världen. Tibber har tidigare genomfört en framgångsrik pilot ihop med Stattnett i Norge i mFRR-marknaden (sekundära reserven) och har nu efter flera tester blivit godkända av Svenska Kraftnät att gå in i FCR-N-marknaden (primära reserven).
 
W witten skrev:
Tibbers lösning av att kontrollera och orkestrera hundratals individuella EV-laddare kommer att vara den första som är kvalificerad för den primära reserven i Norden, Europa och världen. Tibber har tidigare genomfört en framgångsrik pilot ihop med Stattnett i Norge i mFRR-marknaden (sekundära reserven) och har nu efter flera tester blivit godkända av Svenska Kraftnät att gå in i FCR-N-marknaden (primära reserven).
Det är fortfarande inte Tibber som sköter regleringen. De blir påsläppta av ett överordnat system. Har du ett lager om 100kWh kan du ansöka om att vara med i systemet för frekvensreglering och få ersättning för det.
 
R Robert-san01 skrev:
Det är fortfarande inte Tibber som sköter regleringen. De blir påsläppta av ett överordnat system. Har du ett lager om 100kWh kan du ansöka om att vara med i systemet för frekvensreglering och få ersättning för det.
Detta kvalificerar väl ändå till ordmärkeri, tycker du inte?
 
F
W witten skrev:
Detta kvalificerar väl ändå till ordmärkeri, tycker du inte?
På vilket sätt har Tibber den frekvensregleringseffekten? Alltså vad består effekten av?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
F fsn skrev:
På vilket sätt har Tibber den frekvensregleringseffekten? Alltså vad består effekten av?
Effekten består av effektreducering på konsumentsidan. Det funkar lika bra som effekthöjning på produktionssidan. De kan även öka effektkonsumtionen om frekvensen är för hög, men det tror jag inte att det finns någon marknad för.
 
F
D Daniel 109 skrev:
Effekten består av effektreducering på konsumentsidan. Det funkar lika bra som effekthöjning på produktionssidan. De kan även öka effektkonsumtionen om frekvensen är för hög, men det tror jag inte att det finns någon marknad för.
ok, jag kan direkt säga att jag inte exakt förstår vad du menar. Tibber har vad jag vet ett gäng privatkunder som köper el. Kan du på ett enkelt sätt förklara hur dom använder det för att reglera ner 50,1Hz till 50Hz eller tvärt om, upp från 49,9Hz?
 
F fsn skrev:
ok, jag kan direkt säga att jag inte exakt förstår vad du menar. Tibber har vad jag vet ett gäng privatkunder som köper el. Kan du på ett enkelt sätt förklara hur dom använder det för att reglera ner 50,1Hz till 50Hz eller tvärt om, upp från 49,9Hz?
A) Häng på skitmycket last. B) ta bort den igen. (Det kräver alltså att kunderna lämnat över brytaren för sina laddare till Tibber)
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.