Vi hade tänkt sätta in en garderobsvägg med PAX-stommar men upptäckte att de snygga golvfodren är för höga (10 cm).

Bifogar en bild på Billy-bokhylla på svaj....

Hur ska man göra? Kan man såga ur mer från garderoben baksida? Andra smarta lösningar?:thinking: Helst något genomförbart för en glad amatör utan avancerad maskinpark....:rofl:
 
  • Botten av en vit Billy-bokhylla som inte passar ovanpå tjockt vitmålat golvfoder, nära ett eluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är väl bara att titta på baksidan för att få svaret på den frågan.
 
Japp. Vad jag kan se är det väldigt liten marginal tills nedre hyllplanet börjar. Tänkte mest slänga ut en fråga och se om någon har gett sig på att testa att anpassa efter högre foder.
 
Y
1) Komplettera din maskinpark med ett multiverktyg så löser du även kommande utmaningar.

2)
Utan bild på baksidan så blir det svårt för forumet att ge bra svar.
Mitt fokus hade varit att såga eller slipa bort trä från garderoben.
Vore tråkigt att såga bort golvlisten. Vilket man än väljer kan lösas med multiverktyget.

Ifall man inte bryr sig om hur det kommer se ut så kan man ju åka till en bygghandel och köpa en hyllskiva och låta dom såga den till rätt mått för sedan lägga under garderoben.

iu
 
Tack @Yrrol ! Har flera små projekt att ta tag i så ett multiverktyg vore nog en bra investering :D

Smart tänkt med hyllplanet. Det skadar ju inte golvet heller. Har sett att vissa bygger socklar men det kändes som overkill:thinking:
 
Y
Charlieflower Charlieflower skrev:
Tack @Yrrol...
Smart tänkt med hyllplanet. Det skadar ju inte golvet heller. Har sett att vissa bygger socklar men det kändes som overkill:thinking:
Alternativ som ser bättre ut; Ta vilken skiva som helst i rätt tjocklek och låt butiken såga till den. Sedan döljer du det med en låg och tunn vitlackerad list. Som är lägre än till första kanten på dina golvlister. Det kanske ger mer intryck av att det är en platsbyggd garderob, istället för enklast-möjliga-fix.
 
Y Yrrol skrev:
Alternativ som ser bättre ut; Ta vilken skiva som helst i rätt tjocklek och låt butiken såga till den. Sedan döljer du det med en låg och tunn vitlackerad list. Som är lägre än till första kanten på dina golvlister. Det kanske ger mer intryck av att det är en platsbyggd garderob, istället för enklast-möjliga-fix.
Ja, det tror jag skulle kunna bli riktigt fint. Tror du det räcker med att limma fast den på garderoben eller ska man försöka spika fast den? (Med risk för att spånskivan spricker)
 
Y
Charlieflower Charlieflower skrev:
Ja, det tror jag skulle kunna bli riktigt fint. Tror du det räcker med att limma fast den på garderoben eller ska man försöka spika fast den? (Med risk för att spånskivan spricker)
Jag saknar kunskaper i finsnickeri men tänker att man kanske inte behöver fästa skivan alls.
Om du väljer en skiva som inte är lackad + saker i garderoben så blir det nog friktion nog att stå stilla - gissar jag.
Fast känns det bättre att den är monterad så vält garderoben och förborra små hål där spik/skruv ska vara så undviker du att det spricker, kanske en klick trälim. Samma gäller fin-listen ifall du tänkt spika fast dessa. (Ifall du har mycket list-jobb framöver så finns det dyckerpistolpaket för några få tusen, vilket är värt för att slippa spika).
- Kan i farten nämna att snickare jag mött brukar ta trälim där två lister möts för trä krymper med tiden och då får man tråkiga glipor om inte limmet håller ihop dessa.
 
Redigerat:
  • Gilla
Charlieflower
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.