Vår tomt är uppdelat i två etage med en väldigt brant sluttning mellan etagen. Jag tänker skaffa en robotklippare men funderar på vad som är bäst/mest ekonomiskt. Den nedre delen är liten, ca 280m² men ganska komplicerad med bärbuskar, odlingslådor mm. Den övre är ca 200m² men den behöver kunna ta sig igenom en liten lucka i ett staket.
Bör jag skaffa en bra (=dyr, runt 20k) klippare och sedan ha separata slingor för den övre och undre delen och sedan flytta den mellan dessa?
Eller är det bättre att köpa två klippare i 10k-klassen och köra dessa på var sitt etage?
 
Jag har total tomt på 1700 ca.

Byggde en ramp för att den ska ta sig upp och ner själv med guide som går på rampen.
Jag vill inte dela med mig av bild på rampen för den ser för jävlig ut just nu :D

Kör hq 315.
 
  • Gilla
Tony Hildingstam
  • Laddar…
Jag skulle satsa på en bra klippare, bara jobbigt att ha 2 st om det absolut inte krävs.
 
  • Gilla
Tony Hildingstam
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jag har total tomt på 1700 ca.

Byggde en ramp för att den ska ta sig upp och ner själv med guide som går på rampen.
Jag vill inte dela med mig av bild på rampen för den ser för jävlig ut just nu :D

Kör hq 315.
Det är också en tanke jag har haft. Då drar du bara guidekabeln på rampen alltså? Följer den kabeln exakt eller måste man ha en sarg på rampen så att den inte vandrar iväg i sidled?
Du får gärna skicka en bild på rampen privat om du inte vill visa upp den. ;)
 
T Tony Hildingstam skrev:
Det är också en tanke jag har haft. Då drar du bara guidekabeln på rampen alltså? Följer den kabeln exakt eller måste man ha en sarg på rampen så att den inte vandrar iväg i sidled?
Du får gärna skicka en bild på rampen privat om du inte vill visa upp den. ;)
Hittade faktiskt en när den var nybbygt.
Den är i smalaste laget, en trallbräda till så den har lite utrymme, sen något som den bettar på. Min har klarat sig väldigt bra faktiskt både upp och ner. Har idag lite nät högst upp.
Skulle byggt om den i år men hade rätt mycket andra projekt.

Du kan göra den 100 gånger snyggare, min egna ide är att bredda, högre sarg och bygga över så att jag kan ha lite klätterväxter så den smälter in.
Det ligger en guide i mitten och gräns i sargarna.

Det var däremot en kille som hade en riktigt lång och snygg ramp, undrar om det var på byggahus :)

Robotgräsklippare på en smal rampliknande konstruktion byggd av trallbrädor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Keiller och 1 till
  • Laddar…
Hittade en video på youtube med en liknande. Det kanske är den du tänker på?
 
T Tony Hildingstam skrev:
Hittade en video på youtube med en liknande. Det kanske är den du tänker på?
Här är en
Åke åker ramp 1.3gp - YouTube

Den jag tänker på är brantare och längre, han har även lagt en grön matta. Ska se om jag finner =)

Men om du inte har något emot att ha ramp så är det bästa att köpa en dyrare med högre kvalitet än att ha 2 små och få dubbel servicekostnad och allt vad det innebär.
Jag använder min ramp när jag kör med skottkärra med från den nedre delen. =)
 
För 500 kvm behöver du ingen överdrivet dyr klippare. Men hur brant och långt är det? I vissa slänter kan det funka bra att dra en guide diagonalt i slänten för att hantera lutningen.
 
Tack för tipset men det är tyvärr rejält brant. Men tanken på en ramp har börjat slå rot.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.