Enda nackdelen som jag kan se med att inte ha dörr är att det drar in kall luft i köket/vardagsrummet på vintern. Men er planlösning har ju en lång hall, så jag tror att i ert fall väger fördelarna med att inte ha dörr definitivt upp nackdelarna.

:) pinebar
 
Ska ni spika planlösningen med husfirman idag? Annars kan det vara en bra ide att låta någon arkitekt titta på den för att se om det finns några uppenbara fallgropar i den ni gjort. Det borde inte kosta så mycket om man begränsar sig till en kritisk koll av planritningen. Arkitekter är bra på att se flöden i planen både ljusmässigt och rörelsemässigt på ett sätt som är svårt att få utan lång erfarenhet. Man bygger ju ett hus för flera miljoner som man ska bo i i massor av år så en optimerad plan tycker jag man ska kosta på sig

P.S. Håll oss uppdaterade om hur det blir till slut. Jag tror det kommer bli jättebra med alla fönsterytor och vinklar mot sjön D.S
 
Det blev lite snabbt på nu på slutet. Jag kom på alldeles för sent att fråga här på forummet. Nedanstående är vad vi lämnade in till husfirmans arkitekt. Det är inte helt kört för ändringar ännu... Hoppas att husfirmans arkitekt berättar om nått är galet.
 
  • Publicering070426.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det jag genast ser är om inte stora fönstret i sovrummet längst ner borde varit på andra väggen för lite sjöutsikt... Hmmm.
 
Nu har vi fått ett nytt förslag och vi tycker det blev bra. Det vi ändrat är att dörrarna går utåt till korridoren (som ju inte kan användas till speciellt mycket) i stället för in i rummen.

Ett problem är dörren till stora sovrummet, det blir en annan dörr som kommer bakom och det kanske inte är det bästa? Åt andra sidan kommer möbler som blir ivägen om man skulle villa svänga den. En skjutdörr kanske? Eller nån som ser nått som vi inte ser?

Övriga kommentarer?

:)
 
  • Publicerat 070409.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker fortfarande att ni ska byta plats på toa och tvättstuga. Ju kortare väg att springa i med leriga skor för att gå på toa när man "vårbrukar" ju bättre. Spegelvänd toan så att själva tronen och duschen kommer mot tvättstugeväggen så att inte "utsparksungen" störs i sin förmiddagssömn. Det finns jättefina skjutdörrar till terasser men jag tror att de kostar en hel del. Ska du ha skjutdörrar inne gäller det att byggarna tänker på det och inte placerar massa el och doningar där man vill att dörren ska gå i väggen.
 
cian skrev:
Jag tycker fortfarande att ni ska byta plats på toa och tvättstuga. Ju kortare väg att springa i med leriga skor för att gå på toa när man "vårbrukar" ju bättre.
Att byta plats med toan går nog bort iochmed att vi satte några garderober in till tvättstugan och några in till sovrummet. Fast din poäng var nått vi inte tänkt på...
 
sätt dom garderoberna mot det mittersta sovrummet då.
 
cian skrev:
sätt dom garderoberna mot det mittersta sovrummet då.
Vi ska överväga det !


Tack för alla tips :)
 
Jeg ville ha satt tankene under huset i en liten kjeller med luke og stige tilgang.
 
Bidda skrev:
Jeg ville ha satt tankene under huset i en liten kjeller med luke og stige tilgang.
Enda problemet med detta är att det är berg under. Vi vill inte spränga om det inte är absolut nödvändigt.
 
Kul att se att det är fler än vi som reserverat utrymme för acc-tank. Men 2 x 750 liter? Känns lite mycket om ni bara skall koppla värmepump + solpaneler till dem? Eller har jag missat något? Skall ni ha en vedpanna?

Vi hade mer tänkt oss en total volym på 500 liter, ev. 750 liter. Svårt att se att man skulle ha behov av mer när man inte har en vedpanna. Har då planerat att koppla en vattenmantlad pelletskamin + ev. framtida solpaneler till den. Om det inte vore för kaminen hade vi nog inte ens övervägt så mycket (kanske mer i storleksordningen 200-300 liter).
 
sandhall skrev:
Kul att se att det är fler än vi som reserverat utrymme för acc-tank. Men 2 x 750 liter? Känns lite mycket om ni bara skall koppla värmepump + solpaneler till dem? Eller har jag missat något? Skall ni ha en vedpanna?

Vi hade mer tänkt oss en total volym på 500 liter, ev. 750 liter. Svårt att se att man skulle ha behov av mer när man inte har en vedpanna. Har då planerat att koppla en vattenmantlad pelletskamin + ev. framtida solpaneler till den. Om det inte vore för kaminen hade vi nog inte ens övervägt så mycket (kanske mer i storleksordningen 200-300 liter).
Ja, ska jag vara ärlig så har jag nog funderat ganska många gånger på volymen på tankarna. För pellets kaminen är det för mycket, 750l räcker där. Jag gör avstängningar mellan tankarna så jag kan reducera volymen till vintern. Men det är när solen tittar fram på sommaren som 1500l ska göra susen ;) Jag planerar 13kvadrat solpanel och när tankarna blir varma så kommer jag att kunna nyttja värmen i dom längre när solen går i moln. Ska man även kunna köra lite värme ur tankarna höst och vår så räcker inte 750l till dagen efter. Nu är ju inte jag nån expert utan detta är vad solpanelförsäljaren rekomenderar.

Fast nu blev det lite ot...
 
jakim skrev:
Övriga kommentarer?

:)
Jag skulle aldrig välja att ha dörrarna som ni har mellan köket och det stora sovrummet. Skulle bli tokig på dörren som öppnar sig mitt ivägen där man ska gå. Skjutdörr eller att den öppnar sig åt andra hållet tycker jag är nödvändigt där.
 
jakim skrev:
Ja, ska jag vara ärlig så har jag nog funderat ganska många gånger på volymen på tankarna. För pellets kaminen är det för mycket, 750l räcker där. Jag gör avstängningar mellan tankarna så jag kan reducera volymen till vintern. Men det är när solen tittar fram på sommaren som 1500l ska göra susen ;) Jag planerar 13kvadrat solpanel och när tankarna blir varma så kommer jag att kunna nyttja värmen i dom längre när solen går i moln. Ska man även kunna köra lite värme ur tankarna höst och vår så räcker inte 750l till dagen efter. Nu är ju inte jag nån expert utan detta är vad solpanelförsäljaren rekomenderar.

Fast nu blev det lite ot...
Är inte heller någon expert. Jag gick i.a.f. och inhandlade "solvärmeboken" (Lars Andrén) när vi projekterade bygget. Borde vara en hyffsat oberoende källa. :)

Nu vet jag ju inte vilka paneler ni tittat på, men solvärmepaneler kräver normalt sett ingen stor tankvolym (normalfallen ligger enligt boken på 300-750 liter). Det är t.o.m. så att det fungerar sämre om du har för stor volym eftersom panelerna helt enkelt inte förmår värma upp allt detta vatten till en användbar temperatur. Samtidigt ökar förlusterna ju större volym du har (eftersom tankarean blir större).

Normalt sett brukar man köra bägge tankarna på vintern (om man har slavtank) om man har vedpanna. På sommaren stänger man slaven och kör solpanelerna mot tekniktanken. Har aldrig hört talas om någon som gör tvärtom. :)

Skulle ta in uppgifter från fler håll om jag vore som ni. Inte förlita mig på vad säljaren säger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.