Handdukstork är alltid kall. Sommar som vinter och även om det ser enkelt ut så förstår jag inte var felet är.

På golvet sitter två ballofixer med ett rött vred mellan. Vad gör det röda redet? Hur ska det vara inställt? Det verkar läcka i vissa lägen.

Varför ser det ut som att det kommer upp två varmvattenledningar ur golvet? Vad är syftet med det?

Mitt emot termostaten under ett lock sitter en skruv, vad gör den och hur ska den vara inställd?

Luftningsventilen på toppen ger ingen luft, bara vatten.

Please alla byggmästare,
hjälp
 
Ledningarna är..
Kall
Varm
Vvc

Bor du i hus eller lgh
 
  • Gilla
Byggare Sonja
  • Laddar…
Ricksson Ricksson skrev:
Ledningarna är..
Kall
Varm
Vvc

Bor du i hus eller lgh
Lgh bor jag i. Ok, då lärde jag mig nåot nytt om VVC också. Hur ska det röda vredet vara ställt mellan dessa?
Jag pillrade isär termostaten och det verkar som att den kärvade. Svårt att få den glida lätt dock men varmvattnet verkar komma förbi.

Men jag är nyfiken på svaret på de andra frågorna jag hade så lär jag mig lite till!
 
Det är föreningens ansvar att se till att vvc.n fungerar i fastigheten.
Vvc tempen skall ligga på 50gr eller mer aldrig under det. Det är risk att det bildas legionella i erat varm vatten. I hela fastigheten.
För att se om vvc.n fungerar hemma hos er så borde det max ta 30sek innan det kommer varm vatten i badrummet där vvc.n vänder tillbaka... kolla det på morgonen när ingen hos er tappat vatten ännu.
 
  • Gilla
Byggare Sonja
  • Laddar…
Ricksson Ricksson skrev:
Det är föreningens ansvar att se till att vvc.n fungerar i fastigheten.
Vvc tempen skall ligga på 50gr eller mer aldrig under det. Det är risk att det bildas legionella i erat varm vatten. I hela fastigheten.
För att se om vvc.n fungerar hemma hos er så borde det max ta 30sek innan det kommer varm vatten i badrummet där vvc.n vänder tillbaka... kolla det på morgonen när ingen hos er tappat vatten ännu.
Är instrypningventilen bara till för badrummet eller påverkar den även flödena utanför?
Jag har absolut pillrat på den och vet inte hur den stod från början .‍♂️‍♂️
 
Vredet du har skall inte lämnas kvar hos hyresgäst
Vid upp och mät tempen på ledningen
 
  • Gilla
Byggare Sonja
  • Laddar…
Ricksson Ricksson skrev:
Vredet du har skall inte lämnas kvar hos hyresgäst
Vid upp och mät tempen på ledningen
Tack. Då jag vrider upp det så verkar det läcka tyvärr. Och jag äger ju brf:en och hyr inte, men antar att din poäng är att det är förenignen som skall ha verktygen till VVC-slingan och inte lgh-ägarna.
 
Ja..

Frågan är om vvc pumpen fungerar
 
Legionella är inte att leka med...tänk dig för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.