Hej,

Ni är så många kunniga människor här inne så jag tänker att jag testar att fråga.

Jag och min man har hittat en plats som vi tycker hade blivit perfekt att bygga hus på.
Marken är på totalt 3,5 ha och består idag av typ hälften ung skog och hälften tidigare betesmark (troligtvis).
Platsen ligger mellan åkrar som ägs av samma bonde och platsen används inte till någonting vad vi vet (rätt så igenvuxet).
Stället ligger i norra halland, Varbergs kommun. Ligger ca 3 km från havet (dock ingen strand eller liknande utan enbart utlopp i havet).
Vad tror ni är ett rimligt pris att ge för marken? Vi tänker att vi ska prata med markägaren som vi är väldigt ytligt bekanta med.
 
Ska ni lura gubben eller inte?

Vad vill ni göra?

exploatera och sälja tomter?

Bygga och sälja hus?

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Ska ni lura gubben eller inte?

Vad vill ni göra?

exploatera och sälja tomter?

Bygga och sälja hus?

/ATW
Nej absolut inte lura. Men såklart vill man köpa till så bra pris så möjligt för att kunna lägga så mycket så möjligt på byggnation av hus.

Vi vill bygga hus och i framtiden eventuellt ekonomibyggnad, ev djurhållning.
Marken ska bara vara för oss, ingen vidare avstyckning och ingen försäljning.
Vi vill bo där i lugn och ro helt enkelt!
 
Det kan vara svårt att få stycka av en så stor yta som tomt.
 
H hempularen skrev:
Det kan vara svårt att få stycka av en så stor yta som tomt.
Okej, på vilket sätt menar du? :)
 
Är det en egen fastighet idag, eller tillhör det samma fastighet som åkrarna det ligger emellan? Om det förra (som jag tolkade det som), så är det ju inget problem. Om det är det senare håller jag med @hempularen.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är det en egen fastighet idag, eller tillhör det samma fastighet som åkrarna det ligger emellan? Om det förra (som jag tolkade det som), så är det ju inget problem. Om det är det senare håller jag med @hempularen.

Hej, då var jag tyvärr otydlig. Det tillhör samma fastighet som åkrarna.

Jag undrar bara vad det är som gör det svårt?
Kan inte bonden sälja den mark han vill? Det är ju ingen mark han nyttjar till något. Det är en kulle mellan åkrarna med lite öppen yta och en del skog. Det vi kan se är att det går en väg upp på kullen (som inte ser ut att användas längre), inga tecken på något hus som stått där, däremot en gärdsgård runt hela.
 
J Jennievu skrev:
Kan inte bonden sälja den mark han vill?
Det skulle man ju kunna tro, och kan tycka, men så är det tyvärr inte. Det finns en lag (fastighetsbildningslagen, se särskilt 3 kap.) som gör att staten har rätt att bestämma vad som är ändamålsenlig fastighetsindelning och där räknas generellt 3,5 ha som för lite för en jordbruksfastighet och för stort för en villatomt.

Å andra sidan finns det fördelar med att området är så stort. Hade det varit under 0,5 ha hade det klassats som åkerholme med naturskydd och inte fått bebyggas.

Så det ska nog inte uteslutas att ni kan få stycka av en tomt på platsen (även om kommunerna brukar vara måttligt förtjusta i nya solitärbyggnader, utan föredrar att det byggs i samlad form för exempelvis sophämtningens skull). Det ni kan få stycka av blir nog hur som helst inte hela ytan, utan en del. Med ambition att ha lite djur kan ni säkert få rätt att stycka av mer än ett par tusen kvadrat, men sannolikt under en ha.

Välkommen till fastighetsbyråkratin. Det går alltid att trösta sig med att det är än jävligare för dem som vill bygga nära vatten.

Den ursprungliga frågan, kostnaden, har jag för övrigt ingen uppfattning om, men den kan ju vara bra att komma en bit med innan man ger sig in i byråkratins kvarnar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det skulle man ju kunna tro, och kan tycka, men så är det tyvärr inte. Det finns en lag (fastighetsbildningslagen, se särskilt 3 kap.) som gör att staten har rätt att bestämma vad som är ändamålsenlig fastighetsindelning och där räknas generellt 3,5 ha som för lite för en jordbruksfastighet och för stort för en villatomt.

Å andra sidan finns det fördelar med att området är så stort. Hade det varit under 0,5 ha hade det klassats som åkerholme med naturskydd och inte fått bebyggas.

Så det ska nog inte uteslutas att ni kan få stycka av en tomt på platsen (även om kommunerna brukar vara måttligt förtjusta i nya solitärbyggnader, utan föredrar att det byggs i samlad form för exempelvis sophämtningens skull). Det ni kan få stycka av blir nog hur som helst inte hela ytan, utan en del. Med ambition att ha lite djur kan ni säkert få rätt att stycka av mer än ett par tusen kvadrat, men sannolikt under en ha.

Välkommen till fastighetsbyråkratin. Det går alltid att trösta sig med att det är än jävligare för dem som vill bygga nära vatten.

Den ursprungliga frågan, kostnaden, har jag för övrigt ingen uppfattning om, men den kan ju vara bra att komma en bit med innan man ger sig in i byråkratins kvarnar.

Tack för utförligt svar!

Det du nämner med sophämtning och dylikt bör inte vara något problem då marken i fråga ligger ganska nära där vi bor idag (villa på landet som jag brukar beskriva det). Den tilltänkta marken ligger mellan oss och vår närmaste granne (ca 500 meter bort). Vi har båda sophämtning året runt, egna brunnar och egna avlopp.
Men det ger ju oss något att kolla upp som vi inte har tänkt på, så tack åter igen!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Hemmakatten
Innan man går in i detaljer så är det första man bör göra, efter att bonden sagt ja till att sälja, är att ta kontakt med kommunen. Utröna om kommunen ens kan tänka sig att att utreda ett eventuellt förhandsbesked. Det är som sagt oftast mycket svårt att avstycka och få jordbruksmark omklassifierad till bostadsmark, så förbered er på ett nej.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Innan man går in i detaljer så är det första man bör göra, efter att bonden sagt ja till att sälja, är att ta kontakt med kommunen. Utröna om kommunen ens kan tänka sig att att utreda ett eventuellt förhandsbesked. Det är som sagt oftast mycket svårt att avstycka och få jordbruksmark omklassifierad till bostadsmark, så förbered er på ett nej.
Okej,
men man kan inte behålla der som jordbruksmark och bygga hus på del av det då?
Vår tanke är ju att i så fall bygga hus på skogsmarken och ha djur och odla på resterande.

Försöker ta reda på om det ens är lönt att försöka :)
 
Karlia
Steg ett måste vara att höra om bonden är intresserad av att sälja. Det finns ju inga garantier för det, bönder är ofta fästa vid sin mark enligt min erfarenhet. Funderar de på att sälja tas nödvändiga kontakter för att se om avstyckning är möjligt (som ovan skrev, det är troligare att det inte är möjligt än att det är det) Räkna också med att det tar tid för ett sådant beslut.

Priset för mark varierar beroende på var ni bor, var marken är belägen. Mäklare brukar kunna uppskatta värdet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.