Jag har ojämnt flöde av vattnet (egen brunn och pump). Hur ser jag om det är för lite luft i behållaren? Hur fyller jag i så det blir lagom nivå vatten/luft? Kan inte se hur mkt vatten det är i behållaren.
Bifogar bilder.
Orange expansionskärl för vattenpumpsystem i källare med anslutna rör och pumpdelar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Etikett på en orange pump med teknisk specifikation och modellnummer, fuktig yta med vattendroppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I stora drag följande:

Stäng av pumpen
Stäng kranen vid pumpen
Öppna någon tappkran (kallvatten), allt trycksatt vatten rinner ut.
När vattnet slutar rinna kopplar du på en tryckmätare på toppen på hydroforen, sitter en ”bilventil” där, då ser du vilket tryck det är.
Fyll på luft via ”bilventilen” tills det är strax under tillslagstrycket för pumpen.
Stäng tappkranen.
Öppna kranen vid punpen
Starta pumpen.
 
Jag skulle tro att det där är en hydropress. Då stämmer ovanstående beskrivning.
 
  • Gilla
Pastorn70 och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
I stora drag följande:

Stäng av pumpen
Stäng kranen vid pumpen
Öppna någon tappkran (kallvatten), allt trycksatt vatten rinner ut.
När vattnet slutar rinna kopplar du på en tryckmätare på toppen på hydroforen, sitter en ”bilventil” där, då ser du vilket tryck det är.
Fyll på luft via ”bilventilen” tills det är strax under tillslagstrycket för pumpen.
Stäng tappkranen.
Öppna kranen vid punpen
Starta pumpen.
Demmpa Demmpa skrev:
I stora drag följande:

Stäng av pumpen
Stäng kranen vid pumpen
Öppna någon tappkran (kallvatten), allt trycksatt vatten rinner ut.
När vattnet slutar rinna kopplar du på en tryckmätare på toppen på hydroforen, sitter en ”bilventil” där, då ser du vilket tryck det är.
Fyll på luft via ”bilventilen” tills det är strax under tillslagstrycket för pumpen.
Stäng tappkranen.
Öppna kranen vid punpen
Starta pumpen.
Tack! Kanske dum fråga men vad är tillslagstrycket?
 
Jag vet inte vad gör fel:( Men vattnet blir kvar i hydropressen..Hör tömmer man den på vatten? D.v.s var sitter kranen. Jag har ju stängt av den så när jag öppnar en vanlig kran rinner vattnet som finns i ledningarna ut men hydropressen är full/tung.
 
Lämna kranen öppen och fyll på luft så kommer vattnet ut.
 
Exakt vilken/vilka ventiler runt pump, hydropress som bör stängas, hållas öppna går inte att veta utan bilder över anläggningen så att man ser flödesvägarna.

För att kolla hydropressens statiska tryck, det tryck den har utan trycksatt vatten, så måste någon tappkran vara öppen.

Det statiska trycket ska vara strax under tillslagstrycket.
 
Stäng av pumpen och öppna en kallvatten kran någonstans och låt allt annat vara orört. Sedan pumpar du upp lämpligt förtryck. 1,5bar brukar det vara vid leverans. Det funkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.