Har lagt samma fråga i belysningsforumet men fick inga svar.
Hur har ni med Ikeas kök gjort matning och kabeldragning till belysningen under överskåpen? Iofs är det väl samma fråga vilken leverantör man än valt.
Ström från uttag under överskåp och skruvat upp trafo under skåpet? Lite störande med synliga prylar kanske.
Uttag över skåp och sladdar ner genom skåp? Man får borra hyfsat stora hål för att få igenom kontakterna misstänker jag.

Jag har ett utrymme över skåpen som skall döljas där det finns plats, och tänker ha uttag i form av hörnboxar under skåpen så båda möjligheterna finns ju.

/Höghus
 
BirgitS
Det är vanligt att man placerar drivdon ovanpå överskåpen och sen låter kabeln gå ner bakom överskåpen där det normalt finns ett litet tomrum. Den vägen går det förstås bra att dra en installationskabel till hörnboxar också (eftersom det ska göras av en elektriker så vet ju hen förstås hur man gör).

Tänk på att drivdon ibland går sönder och då bör de vara åtkomliga så det kan vara bättre att ha drivdonen inne i överskåpet om man inte gör så att det går att ta bort takanslutningen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är vanligt att man placerar drivdon ovanpå överskåpen och sen låter kabeln gå ner bakom överskåpen där det normalt finns ett litet tomrum. Den vägen går det förstås bra att dra en installationskabel till hörnboxar också (eftersom det ska göras av en elektriker så vet ju hen förstås hur man gör).

Tänk på att drivdon ibland går sönder och då bör de vara åtkomliga så det kan vara bättre att ha drivdonen inne i överskåpet om man inte gör så att det går att ta bort takanslutningen.
Ikea kör ju med skena utmed alla skåp i raden så där lär väl inte vara något tomrum bakom?

/Höghus
 
Sätt drivdon i diskbänksskåpet och dra upp ett rör till varje spot eller till LED-list etc, 16mm rör släpps då så att cirka halva röret syns när skåpet är monterat. Man sätter sedan gärna täcksida (IKEA 13mm) under överskåpen. På ovansidan av denna fräser man spår för ledningar. Drivdon kan även placeras i tomrum ovan överskåp. Dessa ska då gå att ta i och ur ett 70mm hål som utförs med hålsåg. Hålet täcks sedan med snäppdoslock. Snyggast och bäst tycker jag är placering under diskhon, det syns inte, lätt åtkomligt.
 
BirgitS
Höghus Höghus skrev:
Ikea kör ju med skena utmed alla skåp i raden så där lär väl inte vara något tomrum bakom?

/Höghus
Just skenan gör ju att skåpen inte är direkt an mot väggen utan att det blir ett tomrum.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Just skenan gör ju att skåpen inte är direkt an mot väggen utan att det blir ett tomrum.
Fast du kan inte komma förbi skenan med t.ex. en kabel.
 
J Johan456 skrev:
Sätt drivdon i diskbänksskåpet och dra upp ett rör till varje spot eller till LED-list etc, 16mm rör släpps då så att cirka halva röret syns när skåpet är monterat. Man sätter sedan gärna täcksida (IKEA 13mm) under överskåpen. På ovansidan av denna fräser man spår för ledningar. Drivdon kan även placeras i tomrum ovan överskåp. Dessa ska då gå att ta i och ur ett 70mm hål som utförs med hålsåg. Hålet täcks sedan med snäppdoslock. Snyggast och bäst tycker jag är placering under diskhon, det syns inte, lätt åtkomligt.
Jag är med på idén att täcka sladdjoxet under överskåpet med en extra täcksida. Limmar du eller skruvar från insidan? Däremot är jag inte med på varför bara halva röret skall synas med monterat överskåp?
Blir det inte trångt att dra igenom kontakter för led-lister genom 16mm rör?

/Höghus
 
J Johan456 skrev:
Fast du kan inte komma förbi skenan med t.ex. en kabel.
Jag tänker samma. Man skulle iofs kunna kapa skenan och inte ha hela längder men då tappar man väl lite med vitsen (och bärighet) med skenan.

/Höghus
 
BirgitS
Höghus Höghus skrev:
Jag är med på idén att täcka sladdjoxet under överskåpet med en extra täcksida. Limmar du eller skruvar från insidan? Däremot är jag inte med på varför bara halva röret skall synas med monterat överskåp?
Blir det inte trångt att dra igenom kontakter för led-lister genom 16mm rör?

/Höghus
Du får i kontakten, skåpen sitter en bit från väggen. Bara inte rören hamnar för lågt och inte täcks av täckskivan. Sen om du ska ha Kakel så kan man såklart kakla in hålet om det kommer får lågt men sikta på centrum röret i skåpen underkant, det blir bra.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det gör ju folk:
[länk]
Beroende vägg kan man fräsa in kabeln bakom skenan, jacka ur skenan så att kabeln kommer förbi eller göra ett litet hål i skåpets bakstycke.
Det är klart att det går, absolut.
 
J Johan456 skrev:
Du får i kontakten, skåpen sitter en bit från väggen. Bara inte rören hamnar för lågt och inte täcks av täckskivan. Sen om du ska ha Kakel så kan man såklart kakla in hålet om det kommer får lågt men sikta på centrum röret i skåpen underkant, det blir bra.
Aha, då är jag med,det är en spalt mellan skåpets bakstycke och väggen.
Thx!

/Höghus
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.