Jag har ett uterum som ligger utanför vårat sovrum, jag skulle vilja ha någon typ av magnetkontakter som är trådbundna och kabel in till någon typ av central inne i sovrummet. Vi har Verisure i resten av huset men deras kontakter klarar inte kyla.
Någon som har tipps på en liten central som jag kan koppla in två trådbundna magnetkontakter till. Trådbundna magnetkontakter klarar tydligen kylan har jag förstått.

Michael
 
tommib
Om du bara ska ha en indikering på att det är stängt räcker det med en lysdiod och ett seriemotstånd (och en trafo förstås). Därifrån går det att göra mer avancerat om man vill, med balansering, sabotageskydd mm, helt utan att blanda in någon centralapparat.

Förutom allt icke-tekniskt som är fel på Verisure så är detta en av de absolut största tekniska bristerna i deras system. De borde ha en i/o-enhet som tillåter inkoppling av trådade detektorer.
 
Klarar de inte kyla? Hur svårt ska det vara att ordna med en produkt som klarar det.
Är du rädd för tekniska grejer? Titta på denna:
https://www.raspberrypi.org/products/raspberry-pi-pico/
Koppla in vad du vill till den. Jag har tänkt använda den eller liknande till en enkel läckagevakt
 
Nu ska jag inte försvara Verisure, men jag är rätt säker på att deras dörrmagneter har en ingång för extra givare. Dock kanske det inte är något som går att använda praktiskt, men kretskorten i de dörrgivare jag sett har ialla fall en liten skuvplint för en extern kontakt.

I övrigt håller jag med Tommib... Om man är lite händig kan man snickra ihop något rätt enkelt, annars kanske du kan kolla efter enkla centralapparater med trådade givare från t.ex. classe eller liknande. (Säkert inte lika bra som riktiga trådade larm, men det var ju inte det du frågade efter)
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Det är svår overkill att använda en RPi för detta eller ett läckagelarm. Jag skulle inte heller påstå att RPi är lämpligt på något sätt alls för någon som inte är väldigt tekniskt intresserad.
 
  • Gilla
crillux
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det är svår overkill att använda en RPi för detta eller ett läckagelarm. Jag skulle inte heller påstå att RPi är lämpligt på något sätt alls för någon som inte är väldigt tekniskt intresserad.
Kanske fel då denna inte har wifi. Bättre då med https://www.m.nu/esp8266/d32
Med lite tur törs man ersätta hemlarmet efter en stund. Ska återkomma med läckagevakten när den är klar...
 
I förra huset hade jag en linjedetektor inkopplad på en verisure mk. Sektionen inlagd som driftlarm och aktiverad 24/7. Fick sms vid larm.
 
tommib
Som sagt, till denna applikation räcker det med magnetkontakterna, kabel, ett motstånd och en lysdiod. Batteri eller trafo för strömmatning. Vill man ha sabotageskydd får man blanda in någon transistor och lite stödkomponenter också men det känns rätt onödigt även det.

Även ESP8266 är overkill och inget man rekommenderar till någon som inte programmerat tidigare.

För övrigt så kommer ett par MK bara svara på frågan om det är stängt, inte om det är låst (vilket är mer intressant). Ska man svara på den frågan på ett tekniskt sätt (dvs inte gå och känna på dörren) så blir det väldigt snabbt väldigt dyrt, speciellt på skjutdörrar där man dessutom inte kan montera en vanlig låskista.
 
tommib tommib skrev:
Som sagt, till denna applikation räcker det med magnetkontakterna, kabel, ett motstånd och en lysdiod. Batteri eller trafo för strömmatning. Vill man ha sabotageskydd får man blanda in någon transistor och lite stödkomponenter också men det känns rätt onödigt även det.

Även ESP8266 är overkill och inget man rekommenderar till någon som inte programmerat tidigare.

För övrigt så kommer ett par MK bara svara på frågan om det är stängt, inte om det är låst (vilket är mer intressant). Ska man svara på den frågan på ett tekniskt sätt (dvs inte gå och känna på dörren) så blir det väldigt snabbt väldigt dyrt, speciellt på skjutdörrar där man dessutom inte kan montera en vanlig låskista.
Möjligen sant. Men jag vet inte om diod och grejer är roligare för någon som är ovan.
Lägesgivare och magnetkontakt skulle jag ändå testat. Finns massor med färdiga till halvfärdiga projekt man kan använda sig av. Och kul är det samt billigare än mkt.
 
tommib
En diod och ett motstånd är lätt att beskriva hur det ska kopplas. Det behövs inte ens lödning, man kan bygga hela grejen i en rad med sockerbitar. En mikrokontroller kräver programmering och en programmeringsmiljö samt massa kringsaker. Ska man blanda in wifi blir det snabbt klyddigt och det blir svårt att felsöka om man inte är van. Det kan absolut vara roligare och inte är det dyrt heller men det är inte enkelt om man inte redan har doppat både tår och resten av benen i den poolen.
 
Det är ett larm jag behöver, vi sover oftast med sovrumsfönstret öppet, därför tänkte jag två trådbundna magnetkontakter och en liten larmenhet inne I sovrummet som tjuter om någon öppnar någon av dörrarna.
 
tommib tommib skrev:
En diod och ett motstånd är lätt att beskriva hur det ska kopplas. Det behövs inte ens lödning, man kan bygga hela grejen i en rad med sockerbitar. En mikrokontroller kräver programmering och en programmeringsmiljö samt massa kringsaker. Ska man blanda in wifi blir det snabbt klyddigt och det blir svårt att felsöka om man inte är van. Det kan absolut vara roligare och inte är det dyrt heller men det är inte enkelt om man inte redan har doppat både tår och resten av benen i den poolen.
Haha. Okej då. Inte så himla lätt. Men kul! :rofl:
Är det inte enklare ändå att montera ett lås på fönstret som står öppet? Så det inte kan öppnas mer än nödvändigt. Eller var det just larmbiten som var viktigt?
 
tommib
Ok, det är lite pyssligare. Då skulle jag lagt till en transistor och ett växlande relä samt en strömbrytare och ett lämpligt larmdon.

Hur mycket kan du om elektronik/lödning/programmering?
 
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Haha. Okej då. Inte så himla lätt. Men kul! :rofl:
Är det inte enklare ändå att montera ett lås på fönstret som står öppet? Så det inte kan öppnas mer än nödvändigt. Eller var det just larmbiten som var viktigt?
Ja precis.. eller flytta de befintliga magneterna så att fönstret kan stå öppet till viss del.
Men har man råd med Verisure så kanske det finns andra dyra lösningar..;)
 
  • Gilla
Roffe_riff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.