Hej!
Jag har ställt denna fråga under "stenhus" men har tyvärr inte fått några synpunkter och hoppas därför att någon här kan hjälpa till med kunskap.

Jag är ifärd med at projektera en skånelänga som jag planerar att lägga ett vasstak på. jag pratade med en etablerad vasstaksläggare och fick lite tips och ideer. Enligt denna takläggare läggs inte vassen längre på ett pappat och läktat tak längre utan det läggs på en duk dikt mot råsponten. Dessutom behöver man ingen luftspalt under råsponten underförutsättning att man använder max 200mm ekofiber som isolering. Vassens tjocklek på 250-300mm motsvarar en isolering på 100mm. Detta betyder med en sådan konstruktion att isoleringen i taket totalt skulle motsvara 300mm vilket låter ok för mig.
Takläggaren menade också att man inte behövde någon plast innanför innertaket utan att hela takkonstruktionen andades.
Takläggaren var noga med att betona att denna konstruktion är inget han har vetenskapliga belägg för utan är något som han tror på och på det sätt han själv konstruerade sitt eget tak för 5 år sedan.

Vad anser ni?? kan man verkligen bygga en takkonstruktion utan luftspalt och plast. Man kan ju bygga en vägg på det viset med ex lättbetong eller träullit så varför inte en takkonstruktion.
Tacksam för synpunkter!!
 
Jag kan mycket väl tänka mig att det fungerar bra utan en luftspalt, under förutsättning att den här duken verkligen är tät så inte fukthalten stiger i råspånten på grund av fukt utifrån. Men en diffusionsspärr (plast närmast den varma sidan) kan i princip aldrig vara fel.

Märk väl att jag inte har någon erfarenhet av just vasstak, utan resonerar mest utifrån generell byggfysik.
 
Tack Jon-h för ditt svar.

Mycket riktigt så är dukens syfte att hålla råsponten fri från fukt utifrån.
men jag begriper inte på vilka grunder man i en viss konstrukltion bara kan skippa diffusionsspärr och luftspalt när det i en annan konstruktion är ett krav.
Går det att förklara på ett någorlunda begripligt sätt så att även en vanlig fritidsbyggare kan förstå takläggarens tankegångar. :confused: :confused:
 
Att man kan skippa luftspalten är inte så märkligt, har man tillräckligt med isolering utanför råsponten så behövs den inte. Det finns exempel på konstruktioner där man tilläggsisolerar ett tak med cellplast som läggs ovanpå den takpappade råsponten, och då pluggar man igen eller fyller luftspalten. Sedan har jag ingen aning om huruvida vasstaket kommer isolera tillräckligt bra för att detta ska fungera.

Att inte ha en diffusionsspärr är populärt bland byggnadsvårdare, men ingen har hittills kunna ge ett enda vettigt skäl till att man inte ska ha det (annat än om huset kommer stå kallt under delar av året, då kan det vara bäst att skippa den). Det brukar som sagt bara vara någon förvirrad tanke om att väggar och tak ska "andas".
Skälen till att man bör ha diffusionsspärr är naturligtvis för att hindra att fukt kan tränga ut i väggen och kondenseras och ackumuleras där. Detta känns extra angeläget i det fall det inte finns någon luftspalt som kan vädra bort fukt som kommer inifrån, det borde vara stor risk att fukt ackumuleras i råspånten, duken gör ju att fukten inte kan ta sig vidare.

Men du kan ju testa att lägga in en tråd i byggnadsvårdsdelen av det här forumet, där du länkar till den här tråden. Men posta inte en helt ny tråd i den här frågan, diskussionen blir så splittrad då, länka hit istället. Du kommer sannolikt få höra motsatta åsikter i frågan, och det kan nog vara nyttigt innan du bestämmer dig. Jag vet som sagt inte mycket om just vasstak, och det borde ju finnas några beprövade metoder som man vet inte orsakar några problem.
 
Hej!
Du skriver "med tillräcklig isolering utan för råsponten behövs inte luftspalten"

250-300 mm vass som enligt takläggaren motsvarar 100mm isolering kan mao vara tillräckligt??

Takläggaren nämnde ju också att isoleringen innanför råsponten fick vara max 200mm.
Kan det vara på det viset att det är förhållandet mellan isoleringen innanför respektive utanför som avgör hurvida konstruktionen fungerar. Isoleringen innanför ska läcka lite värme så att råsponten hålls någorlunda varm för att hindra kondensbildning på denna. samtidigt hjälper då vassen i detta fallet till att utifrån isolera råsponten.Har jag fattat det hela rätt??:)

En isoleringstjocklek motsvarande 300mm är kanske inte i dagens mått mätt sådär jättebra men med tanke på att konstruktionen inte har några köldbryggor bör det väl ändå kunna bli skapligt eller??

Diffisionsspärr är kanske likväl något att räkna med....för säkerhetsskull... takläggaren nämnde också att i branchen fanns olika synpunkter på detta där vissa hävdade att plast är att föredra och andra hävdar motsatsen..... det blir nog inte helt lätt för mig som hobbybyggare att skapa mig en klar uppfattning i den frågan......
 
Jag tror att du kan ha fattat det hela rätt. Detta är som sagt inte helt inom mitt expertområde, men det är min uppfattning i alla fall att det ligger till så.
 
österlen skrev:
...Takläggaren nämnde ju också att isoleringen innanför råsponten fick vara max 200mm.
Kan det vara på det viset att det är förhållandet mellan isoleringen innanför respektive utanför som avgör hurvida konstruktionen fungerar. Isoleringen innanför ska läcka lite värme så att råsponten hålls någorlunda varm för att hindra kondensbildning på denna. samtidigt hjälper då vassen i detta fallet till att utifrån isolera råsponten.Har jag fattat det hela rätt??:)

En isoleringstjocklek motsvarande 300mm är kanske inte i dagens mått mätt sådär jättebra men med tanke på att konstruktionen inte har några köldbryggor bör det väl ändå kunna bli skapligt eller??
Vet inte om jag förstår riktigt, fungerar duken som en fuktspärr eller inte? Det finns ju det man kallar för indragen fuktspärr, och jag har för mig att den max får vara 2/3 in i konstruktionen...eller nåt sånt. Fast som jag tolkar det så är duken inte en fuktspärr?

Isoleringstjocklek på 300mm i ett snedtak är väl inte fy skam egentligen, jag tror nog det är ganska hyfsat väl, speciellt om det är i skåne du bygger. Visst finns det kanske anledningar att ha ännu mer men du har nog inte för lite iallafall!
 
Jodå!! Duken ska enligt takläggaren vara i syfte att skydda råsponten från att ta upp fukt utifrån.... sen var det ju frågan om diffusions spärrens vara eller icke vara.....??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.