Vi saknar vatten och avlopp i sommarhuset, men nu har jag fått överta en begagnad tvättmaskin.
Har hört att vänner har lyckats koppla en tvättmaskin till trädgårdsslangen och tänkte försöka. Den står alltså ute och avloppsvattnet leds bort i en extra lång avloppsslang, har jag tänkt.

Men hur sjutton kopplar man ihop den, jag är usel på allt vad kopplingar heter..? Hittade en Gardena snabbkoppling som påstods vara för ändamålet, men den går inte att skruva ihop med tvättmaskinens inloppsslang (se bilden). Tvättmaskinens inloppsslang med en koppling som inte passar till Gardena snabbkoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Ja, vi skyddar maskinen mot väta och är försiktiga med elen, och det är ingen katastrof om hela maskinen havererar i detta försök, för den var ändå på väg till tippen.)
 
tommib
Brukar väl vara en vanlig G15 på tvättmaskiner? Du behöver då en G15 nippel eftersom du vill ha utvändig gänga i bägge ändarna.

Det är nog inte tillåtet att släppa ut tvättvatten bara sådär ja så jag skulle nog satsa på att dölja maskinen lite och kanske bygga en enklare stenkista för avloppet...
 
  • Gilla
Blända
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Brukar väl vara en vanlig G15 på tvättmaskiner? Du behöver då en G15 nippel eftersom du vill ha utvändig gänga i bägge ändarna.

Det är nog inte tillåtet att släppa ut tvättvatten bara sådär ja så jag skulle nog satsa på att dölja maskinen lite och kanske bygga en enklare stenkista för avloppet...
Tack för ditt svar!

Det kan nog stämma, att det inte är tillåtet, men...Vi bor mitt inne i skogen utan grannar och långt ifrån alla andras vattentäkter. Intill har vi en utedusch där vi tvättar oss och schamponerar oss mest varje dag, när vädret tillåter, så någon tvätt en gång i veckan kan knappast göra någon större skillnad. (Och tidigare när vi tvättat för hand har vi ju också hällt ut sköljvattnet.)
 
tommib
Nej, det gör nog ingen större skillnad, då hade jag nog inte tipsat om hur man kan göra. Anledningen till att jag sa nåt var att en grinig granne mycket väl kan tänkas anmäla något sånt där.
 
  • Gilla
Blända
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Brukar väl vara en vanlig G15 på tvättmaskiner? Du behöver då en G15 nippel eftersom du vill ha utvändig gänga i bägge ändarna.

Det är nog inte tillåtet att släppa ut tvättvatten bara sådär ja så jag skulle nog satsa på att dölja maskinen lite och kanske bygga en enklare stenkista för avloppet...
Fotografen Fotografen skrev:
Ta ur metallbussningen i vatteninloppet så passar denna.

[länk]
Nu är jag så korkad att jag inte vet vad metallbussning är...Dessvärre.?
 
Är gängan på tvättmaskinens slang som ansluts till vatten 1/2 eller 3/4 tum?
 
B Blända skrev:
Nu är jag så korkad att jag inte vet vad metallbussning är...Dessvärre.?
Det sticker ut en gängad del i metall ur den vita plastkopplingen, det är en bussning och går sannolikt att skruva ur plastdelen. Tvättmaskiner brukar ha en invändig gänga som anslutning, och då passar gardenakopplingen som länkades tidigare.
 
  • Gilla
Blända
  • Laddar…
Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Om andra änden av slangen går att skruva loss från maskinen borde det väl vara bättre att skippa slangen och sätta [länk] och koppla vattenslang en direkt på.
Så gjorde jag när jag körde en tvättmaskin ett tag i garaget. Funkade fint som en tillfällig lösning. Bara att kollas så man får rätt storlek och gänga men det var standardstorlek på min maskin.
 
  • Gilla
Blända
  • Laddar…
Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Om andra änden av slangen går att skruva loss från maskinen borde det väl vara bättre att skippa slangen och sätta [länk] och koppla vattenslang en direkt på.
Funderade på det, men tänker att det kanske är bra att ha det filter som finns i inloppsslangen, mot eventuella grodor som kan finnas i vår brunn...?
 
Om nån undrar hur det gick: jag lyckades montera bort bussningen och fick dit slangen, tack Fredrik.

Två tvättar levererade den gamla maskinen, och jag var helt exalterad.

Men då jag laddade den tredje stannade maskinen mitt i programmet och började blinka "door". Luckan är stängd med ett hörbart klick, men nu blinkar maskinen "door" hela tiden och vägrar starta något program. Jag har läst på lite och det tycks vara ett inte helt ovanligt fel på åldrade tvättmaskiner; något har blivit fel mellan metallerna som ska bekräfta för varann att luckan är stängd. Inte lätt att fixa, och inte värt pengarna att låta någon serviceperson göra det.

Så maskinen får nog vandra vidare till den tipp den var på väg till innan jag fick den...Men, vattentillförseln osv funkade fint och nu har jag allt som behövs för en annan maskin.
 
  • Gilla
pppp123
  • Laddar…
Kolla att det inte är ludd i lucklåset.
 
  • Gilla
Blända
  • Laddar…
B Blända skrev:
Tack för ditt svar!

Det kan nog stämma, att det inte är tillåtet, men...Vi bor mitt inne i skogen utan grannar och långt ifrån alla andras vattentäkter. Intill har vi en utedusch där vi tvättar oss och schamponerar oss mest varje dag, när vädret tillåter, så någon tvätt en gång i veckan kan knappast göra någon större skillnad. (Och tidigare när vi tvättat för hand har vi ju också hällt ut sköljvattnet.)
Man man faktiskt tvätta utan tvättmedel, om det inte är söligt. De bör duga i en sommarstuga
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.