Är det något man måste tänka på om man har en murstock som del av vägg i ett badrum som ska byggas om med kaklade väggar?

Något speciellt med fuktspärren? Något att tänka på vad gäller värmen från murstocken?

# bror
 
När jag skulle göra dito hörde jag med sotarn vad han tyckte. Han hade ju ingen direkt åsikt om tätskikt då det inte riktigt är hans grej, men efter lite resonerande lyckades jag dra ur honom ett OK på att köra fuktspärren på den gipsputsade murstocken. Min murstock är pensionerad och används endast för ventilation. Även om jag börjar elda i panna igen så går den pipan mitt inne i murstocken omgiven av ventilationskanaler.

Sista argumentet i mitt fall var att firman som gjort badrummet för ett tiotal år sedan när det fortfarande eldades med olja hade kört fuktspärr rakt på murstocken utan betänkligheter =)
 
Okej, detta är nog veckans dummaste fråga, men måste ändå få veta... Har ett rum som har en del av vägg som är murstock och som förmodligen kommer bli ombyggt till badrum. En idé som jag har funderat lite över vore att ta fram murstocken, alltså ta bort putsen när vi gör badrummet.
Jag vet ju att det är väldigt noga med badrum så tror ju inte direkt att man verkligen fååår göra så... så egentligen vill jag bara veta om det finns några regler som säger något om det överhuvudtaget??
 
Nja, om du ser till att det är vattentätt så är det okej. Ett målerisystem godkänt för våtrum skulle gå bra om du tänkt dig måla putsen eller muren, medan om du hade tänkt dig att knacka bort putsen och plocka fram murverket obehandlat så är det inte enligt reglerna.
 
Tack för snabbt svar!
Det var det jag trodde! Finns det någon lack man kan lacka murverket med som är godkänt för våtrum? (vore ju rätt otroligt, men man vet ju aldrig...)
 
Det tror jag inte att det gör. Inte någon som är godkänd som ett våtrumssystem, men säkert någon som fungerar i praktiken. Men då får du ett eget konstruktionsansvar, så blir det en skada så får du sannolikt problem med försäkringsbolaget.

(Sen kan man ju tänka sig att man i sin egen kåk medvetet frångår reglerna om det i princip inte finns någon risk att det blir en skada på grund av att man skippar tätskiktet någonstans. Men då ska det området sitta inte bara långt ifrån där det kan komma vatten, man ska också se till att det och omkringliggande byggnadsdelar inte kan ta skada av fukt som diffunderar ut i konstruktionen).
 
Oki, tack återigen! Lägger nog ner idén med att ta fram murstocken, får göra det på andra sidan istället murstocken, där är det en hall, inte så noga där som i ett badrum, hi hi. För; Better safe than sorry...
 
W
Vi har murstocken framme i vårt badrum men vi har handfaten på den väggen så det är bara "ren" murstock från handfaten och uppåt och där lär det aldrig bli så blött så du skulle behöva något tätskikt. Själva handfaten är satta i en platsbyggd komod som har fuktspärr på sig. Så om du kan komma på en lösning med murstock men ev inte hela vägen ner till golvet så kan det ju vara lugnt.
 
Jag håller på med mitt badrum och har precis som ni del av murstensstock i badrummet. Jag har blivit rekommenderad att limma upp gips eller minerit skiva på skorstenen med S48.

Jag undrar också om ni har använt någon kanal i skorsten för ventilation till badrummet. Det är ett gammalt badrum som jag håller på att renovera så det finns ventilationshål i skorsten idag med bra självdrag. Jag undrar därför om någon kan svara på om man kan sätta tex en fuktstyrd PAX-fläkt anpassad för självdrag och dra ut fukten via skorsten eller om det finns risk att man förstör skorsten tex att den fryser sönder på vintern.

Tacksam för svar
 
Du kan med fördel sätta in en PAX-fläkt eller liknande!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.